Kind thuis door lerarentekort

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lafayette, 15 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Klopt. Maar dit topic gaat over onderwijs:D

2. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Je slaat echt de spijker op zijn kop. Als ik zie wat we binnen krijgen aan nieuwe leerlingen hou ik mijn hart vast. Kleuters die met luiers en spenen binnenkomen. Nog nooit een schaar of potlood vastgehouden. Kunnen amper eten. Amper zichzelf verstaanbaar maken. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Echt erg.

En dan wordt er verwacht dat die kinderen die al zo’n achterstand hebben opgelopen in hun eerste 4 jaar, dat wij die helemaal bijtrekken? Wij zijn serieus bezig op school om plannen te maken voor deze kinderen.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De juf van onze jongste was maandag en dinsdag ziek. Vandaag had ze haar meester weer. Maandag en dinsdag is de klas dus opgedeeld. Dochter zit wel op een jenaplanschool, zij zit dus in een klas met kinderen uit groep 6, 7 en 8. In totaal hebben ze 9 klassen. Hun klas (24 / 25 kinderen?) is dus verdeeld over de overige 8 klassen. Mijn dochter zat bij de kleuters (wat ze erg leuk vond ;) ) .
    Toen ik even binnen kwam om wat te brengen wat ze was vergeten - waren de kleuters in de kring bezig met tuinaarde en een bloembol... Mijn dochter (groep 8) zat met 3 andere meiden (groep 6 + 7) achter de lage tafel te werken in hun eigen boeken aan een kleutertafeltje.

Ze hebben dus 2 dagen vooral zelfstandig gewerkt - maar als het nodig was, was er wel iemand bij wie ze hun vragen kwijt konden, ook kunnen ze indien nodig altijd bij de bovenbouw-juffen terecht. Voor deze week zo is het ook geen probleem; Vandaag was de paasviering en nu zijn ze vrij. Maar ik ben erg blij dat ze het zo opgelost hebben. Dan heeft ze toch ook nog die zo belangrijke sociale contacten van school.

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik zie dit ook en ik vind het een hele zorgelijke ontwikkeling.

5. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ook. Heel zorgelijk. En dan komt de media met artikelen over dat leerkrachten vaardigheden missen? Pardon? Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Vooral na een dag met mijn kleutergroep. Waarin de meerderheid amper zelfstandig is. Zoveel tijd die verloren gaat aan opvoed-taken die eigenlijk vanuit huis meegegeven moeten worden. Dan gaat het in de basis al mis.

6. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Gebeurd dat heel erg veel? Ik werk in de kinderopvang ( op de babygirl ) en weet dat mijn collega’s van de peutergroepen ze echt klaar stomen voor de basisschool. Volgens mij zitten er toch wel in een klas behoorlijk wat kinderen die op de kinderopvang zijn geweest ( dat is een aanname hoor ) dus dan doen ze het daar ook niet.

Kleuters met luiers? Als het medisch is, snap ik dat hoor! Maar is het niet zo dat je niet welkom bent als je niet zinnelijk bent? Of niet welkom, op sommige scholen worden ook voor iedere verschoonbeurt dan de ouders gebeld.
    Die spenen vind ik sowieso slecht voor de mondmototiek. Maar ik zie wel om mij heen dat er vaak voor gemakzucht wordt gekozen en dat is jammer. Ik ben met 8 maanden bijvoorbeeld met een open bekertje begonnen met aan te bieden. Ik zie soms om mij heen dat kinderen van 3 soms nog ranja uit een fles drinken. Dan denk ik. Ja jongens. Het zal niet makkelijk zijn maar dat is opvoeden nou eenmaal niet. Het is kei hard werken.

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik had precies hetzelfde gevoel toen ik het las :eek:
    Die basis ontbreekt inderdaad heel vaak en dan staat een kind al 3-0 achter. Ik merk dat de verschillen tussen kleuters heel groot zijn, op alle vlakken.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  8. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat merk ik ook! Er zijn dagen dat ik heel weinig aan echt onderwijs toe kom. En natuurlijk ben je de hele dag met onderwijs bezig, maar dit gaat dan voornamelijk over randzaken die nodig zijn om tot goed onderwijs te komen. We proberen ouders erbij te betrekken hoor, maar eigenlijk ben je bij de kleuters al telaat. Zoiets zou aan de voorkant opgevangen moeten worden.

@Malbec Peuterspeelzalen stomen kinderen wel klaar maar ook daar zitten enorme verschillen in. En niet alle kinderen gaan daarnaartoe. En dan nog is die overstap echt heel groot. Van meerdere juffen in een redelijk kleine groep, naar 1 juf met bijna 30 kinderen. Bijvoorbeeld. Veel kinderen zijn vanuit huis al geen uitgestelde aandacht gewend.

En ja, een kind moet zindelijk zijn. Maar het gebeurt echt dat kinderen een luier aan- of meekrijgen. Dan volgen er natuurlijk gesprekken en maken we afspraken over wanneer het kind weer mag en kan komen (medische oorzaken zijn natuurlijk uitzondering). Terwijl ouders toch echt vooraf bij de intake meekrijgen wat hun kind moet kunnen voor ze komen.

En ja opvoeding is heel moeilijk. Ik heb zelf het vermoeden dat heel veel ouders ook echt geen idee hebben wat een kind op welke leeftijd moet kunnen/leren. Handelen uit liefde en goede bedoelingen, maar staan niet stil bij de gevolgen. Wat je zegt: met 3 jaar nog uit een fles drinken. Lijkt op het eerste gezicht prima. Maar veel ouders weten niet hoe die hele ontwikkeling verloopt.

het corona tijdperk doet hier ook echt geen goed aan hoor. Veel ouders zijn amper in school geweest waardoor ze minder zien hoe het eraan toegaat. Minder fysieke sociale contacten waarbij je kan zien hoe het er ergens anders aantoe gaat. Ik hoop oprecht dat we een betere tijd ingaan.

Malbec en rijo vinden dit leuk.
  9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    en daar zijn de kinderen die wel goed mee kunnen weer de dupe van

Kleuters met luiers en spenen vind ik echt schokkend en snap zulke ouders ook echt niet

Sowieso denk ik in veel situaties wel eens pak je kind eens aan

Lisa280887 en Malbec vinden dit leuk.
  11. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is bijna 4 en ik krijg haar maar niet zindelijk. Proces duurt inmiddels al anderhalf jaar. Fijn te lezen dat er zoveel begrip voor is o_O
    Ik heb er al genoeg stress van, de tijd begint te dringen namelijk. Sommige dingen kun je toch afdwingen?

On-topic, hier valt het volgens mij wel mee. Meestal hebben ze op het laatste nippertje nog wel iemand die de klas kan draaien. Gelukkig.

Lafayette vindt dit leuk.
  12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat je zelf wel inziet en begrijpt dat dit dus zo’n uitzondering is waarmee de juffen met jullie in gesprek gaan :thumup:

Her gaat vooral om de “makkelijke” ouder, speen afleren, fles afleren en ga zo maar door zijn dingen die energie en tijd kosten en ja ik zie om mij heen dat ze in de dagelijkse hectiek dan vaak alsnog de gemakkelijke weg kiezen, dus niet zoals jij.

rijo, Anna009 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  13. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    @Riverdale87 precies dit! Je zou eventueel contact op kunnen nemen met school. Alvast overleggen.

rijo en Malbec vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Men roept ook heel makkelijk: kinderen moeten al zoveel, en onder die gedachte hoeven kinderen naar mijn mening juist helemaal niks. Boven de 1 (bij gezonde kinderen)nog een fles geven overdag zal ik nooit begrijpen, überhaupt iets anders in een fles dan melk is al onzin. Vanaf 6/7 maanden kun je water heel makkelijk in een gewone beker aanbieden. Met een jaar kunnen vrijwel alle kinderen het zelfstandig. Maar dan moet het wel geoefend worden.
    Zelfde met een speen, krijgen ze na een jaar hier echt niet overdag (buiten het slapen) maar zodra ik de tasjes inpak en aan ouders geef met ophalen wordt in 1 beweging de speen uit de tas gevist en in die mond gestopt. Vaak nog zonder dat het kind er überhaupt om vraagt.

Malbec vindt dit leuk.
  15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ja dit laatste zie ik ook veel gebeuren! Wij proberen te stimuleren ook voor het jaar geen fles meer overdag en speen enkel met slapen maar helemaal niet meer zou super zijn. En ouders zeggen letterlijk tegen mij; nee met zo’n open beker, zo’n gedoe en krijg je rotzooi van. Ja, nou. Wat water wat op de grond valt. Hoogstens even een droog shirt aan. Het is zoveel beter voor de mondmotoriek en tanden om niet met 2 jaar nog met een dr Brown onder de arm te lopen gevuld met ranja. Maar goed.

Hier duimde mijn zoon, wat een ellende was dat. Hij spuugde zijn speen gewoon uit maar had wel zuigbehoefte, nou dat afleren. Man man.. :confused: nummer 2 ga ik gewoon weer die speen aanbieden, al heb ik er een hard hoofd in haha.

tuc vindt dit leuk.
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dit is echt een groot probleem inderdaad. Ik denk dat een deel van het probleem ook is veroorzaakt doordat de zorg vanuit het consultatiebureau tijdens de Corona tijd nagenoeg stil heeft gelegen in deze groep. Mijn zoontje wordt deze zomer 4 en is niet meer naar het consultatiebureau geweest sinds hij 14 maanden was! Ik vind het echt een groot schandaal. Bij ons gaat alles helemaal goed dus geen enkel probleem maar er zijn zoveel kinderen die jik beschrijft die waarschijnlijk bij het consultatiebureau al eruit gevist waren. Taalachterstand, geen zindelijkheid, motorische ontwikkeling die achterloopt etcetera. Ik heb hier meermaals al bij het consultatiebureau over geklaagd. Ik vind het echt schandalig dat ze niet wat meer hebben geprobeerd om hun medewerkers bij zich te houden. Hun taken zijn zo belangrijk. Niet alleen achterstand maar ook verwaarlozing en mishandeling, kan hier worden vastgesteld. Ik kan me echt boos om maken Dat ze tijdens de Corona tijd zoveel medewerkers hebben weggetrokken bij de consultatiebureau zorg.

Lisa280887 en Malbec vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Haha dat inderdaad. Het is vaak gewoon voor de makkelijk. Maar ik vind het zonde van de ontwikkeling.

Malbec vindt dit leuk.
  18. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Mijn dochter van 4 is ook slecht zindelijk. Ook al 2 jaar mee bezig geweest, en met 3.5 jaar een traject bij de bekkenfysio gestart. Eerste weken school ging redelijk goed. Maar intussen voelt ze zich erg ongelukkig op school en gaat het dagelijks mis. Hier is er vanuit de juf echt wel begrip voor, zolang je er maar open over bent. En ze kan zichzelf aan en uitkleden, juf stopt alleen de natte kleren in een zak, dat scheelt denk ik ook.

Lisa280887 en rijo vinden dit leuk.
  19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Hier op school is er daarom ook een schreeuw om gratis opvang, of bv een gratis peuter-school. Niet om al lekker vroeg te beginnen met schoolse dingen, maar om te zorgen dat alle kinderen die basisvaardigheden krijgen aangeboden. Zoals dus bv leren knippen, met een potlood en kleurtjes aan de slag, leren klimmen en klauteren, aandacht voor zindelijkheid. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar er is hier nu meer en meer een trend waarin kleuters met minder vaardigheden naar school komen omdat het aanbod er gewoon niet was tot die tijd - dat zijn dan dus geen uitzonderingen meer. Een kind dat bv een schaar krijgt aangeboden, maar motorisch niet met die schaar overweg kan is echt heel iets anders dan een 4-jarige die nog nooit een schaar in z’n handen heeft gehad.
    Ook de verschillen worden daardoor groter, waar uiteindelijk alle kleuters last van hebben - dat is voor niemand goed of fijn.

rijo vindt dit leuk.
  20. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Het ging bij ons op veel vlakken ook niet zoals het "hoorde" (zelfstandigheid, zindelijkheid) en dat het "gemakzucht" zou zijn en het idee dat ik dan niet genoeg zou oefenen, wat je ook op ZP vaak leest, is altijd heel hard bij mij binnengekomen. Later bleek dat mijn zoon autisme heeft.

Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina