Kind thuis door lerarentekort

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lafayette, 15 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Maar ik hoop dat je toch wel inziet dat dit niet de situaties zijn waar we het over hebben.
    Met alle respect. Maar als ik een dag voor een kindje zorgt en ze geen speen nodig hebben, ouders komenden direct de speen erin ploppen of ouders zeggen dat ze niet oefenen omdat het een rommel maakt, heeft dat 0,0 met autisme oid te maken.

MissXray, tuc en KleineLai vinden dit leuk.
  2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.237
    113
    Ik snap wel wat je zegt. Mijn zoon is al heel vroeg gediagnosticeerd dus ik heb de veroordelingspijn nooit gevoeld gelukkig, maar ik kan me er wel alles bij voorstellen want je blijft hoe dan ook opmerkingen krijgen, al heeft je kind het op zijn voorhoofd staan bij wijze van.
    Maar, ik denk echt niet dat dit de kinderen zijn waar leraren er tegenwoordig 10 van in een klas hebben zitten. Jouw en mijn kind waren die 1 of 2 waar ze prima mee overweg konden want duidelijk dat er iets meespeelde. Er was (is) begrip en hulp.
    Maar ik zie ze ook hoor, neurotypische 4 jarigen met een speen en luier. Ouders hebben geen tijd, of volgen het kind tot in de eeuwigheid ‘als hij eraan toe is hoor’. Dude, je kind kan zijn naam schrijven, het kan echt wel naar de wc hoor. Het wil alleen niet. Dat is heel iets anders.

Lafayette vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja idd, ik bedoelde met mijn post ook niet de uitzonderingen. Ik heb zelf 2 bijzondere kinderen;) dus weet hoe vervelend dat is.
    Maar het voorbeeld wat ik gaf, dat de speen al gepakt wordt uit automatisme zonder dat het kind erom vraagt is gewoon niet slim.

evaleana, Malbec en KleineLai vinden dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.237
    113
    Nee precies. Ik voel me daarom nooit aangesproken met dit soort dingen, en ik hoop andere ouders met kinderen die anders ontwikkelen ook niet :)
    Maar inderdaad, zo’n speen geven zonder dat daarom gevraagd wordt. Daar moet ik zelf ook op letten hoor. Mijn jongste is net 2 en dol op zijn speen. Mijn oudste kregen we met 2,5 van zijn speen af, dat ging redelijk makkelijk. De jongste moet ik nog een plan voor verzinnen hoe en wat en wanneer.

Wat ik ook merk is dat omdat het in de omgeving normaler wordt, je als ouder ook minder problemen gaan zien. Ik zie overal 3 jarige en soms 4 jarigen met een speen. De 4 jarigen denk ik wel van ‘wordt het niet eens tijd?’ Maar de 3 jarige heb ik niet echt een mening over. Terwijl als ik erover nadenk ik het eigenlijk wel oud vind voor een speen. Iig overdag. Hier gaan ze met 3 jaar naar school, dan zijn het echt wel grote peuters die echt geen speen meer nodig hebben.

tuc vindt dit leuk.
  5. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Snap ik helemaal. Ik vond het ook niet prettig te lezen, je weet nooit wat de reden is achter zulke situaties.
    Bij ons is er geen sprake van autisme maar het is wel vreselijk lastig omdat ze gewoon pertinent weigert.

6. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Die bekkentherapeut ga ik even onthouden. Zelf aan- en uitkleden kan ze prima. Als ik haar geen luier geef, kleed ze zich gewoon om wanneer ze plast of poept. Ze lijkt alleen geen signaal te krijgen van plassen of poepen, plus dat ze het allemaal maar eng vindt.

7. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat je alleen hierop reageert en niet op mijn uitleg en die van de andere leden wat we ermee bedoelen..

8. tuc

tuc Niet meer actief

Vanaf een jaar ongeveer lieten wij de speen in bed. Daar wenden ze ook snel aan rn na het slapen lieten ze hem zelf nog liggen daar.
    Favoriete knuffel heb ik nooit moeilijk over gedaan, zolang het niet beperkt met spelen. Ik krijg hier ook wel kinderen die met 1 hand moeten spelen omdat in die andere een knuffel of doekje vergroeid zit;). Die leggen we dan ook weg.
    Maar mijn 9 jarige is ook nog erg gehecht aan zn knuffel, als hij rustig tv zit te kijken dan mag hij die pakken.

KleineLai vindt dit leuk.
  9. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Maar daar ging het topic toch eigenlijk ook helemaal niet over? Het ging over lesuitval door lerarentekort... slechte opvoedskills was volgens mij maar een zijspoor toch? Ik denk overigens dat de werkdruk voor beide ouders met jonge kinderen in de huidige maatschappij niet bijdraagt aan de voorbereidheid van kinderen op school. Maar dat lijkt me niet zomaar veranderd.

Riverdale87, Mapje, evaleana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat ook deels een keuze. Wij zijn ook een gezin met jonge kinderen, werken wel allebei, maar zouden het ook op 1 inkomen redden. En dat is echt geen topsalaris. Maar ik merk dat wij soms ook wel echt andere keuzes maken. Ik ga om maar een voorbeeld te noemen echt niet 1000en euro's aan een zomervakantie besteden. En zo zijn er heel veel voorbeelden, alleen het huis al. Ik merk ook bij veel mensen dat alles maar groter en duurder moet, en tja dat kost geld.

11. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Dat is lastig als ze het eng vindt. Dat was hier geen probleem, maar het slecht aanvoelen is hier nog steeds een probleem, zeker als ze druk bezig is. Hier kon de bekkenfysio wel wat mee helpen, maar ze was wel wat jonger dan de meeste kindjes, dus ze kon niet alles doen ook qua aandachtsboog

12. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    maar zo gaat het op zp altijd
    Je zegt dat veel ouders gemakzuchtig zijn met bv zindelijkheid en speen en je krijgt standaard reacties over de uitzondering en ouders die zich aangevallen voelen

13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.679
    18.753
    113
    Vrouw
    In Nederland starten kinderen toch pas met school als ze 4 zijn?
    Zijn er (buiten de kinderen die medische problemen hebben of waarbij er een duidelijk oorzaak is) dan nog veel kinderen met een luier?

14. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik heb het aan een vriendin van mij gevraagd die al 11 jaar kleuterjuf is en ze heeft het 2x meegemaakt maar die hadden een medische oorzaak. Hier op school in de klas van de kinderen nog nooit gehoord of gezien (maar goed dat is alleen van de keren dat ik er ben) geen idee of het dus echt zo vaak voorkomt of misschien ook afhankelijk van regio etc.

Hier de oudste 1x een dag thuis gehad sinds de lockdown. Verder gelukkig niet!

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Laat ik het zo zeggen: er zijn heel veel kinderen in NL die op de valreep zindelijk worden, dus een maand of 2 maanden voor ze 4 worden. In de gemiddelde kleuterklas zitten echt niet veel kinderen met een luier.

Lafayette, Neuzeke en Mapje vinden dit leuk.
  16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Mede ook zeker denk ik, genoeg druk in de maatschappij. Maar ook wel een keuze. Wij hebben 3 kinderen en we werken beide hard 34 uur per week. Maar toch weet ik wel wanneer mijn kind wat (ongeveer) moet kunnen. Lees ik vanaf 3 maanden voor, lees ik met de jongens elke avond, knutsel en knip ik al met ze als ze peuter zijn (ok en ook op de opvang) en ben ik ook altijd tijdig begonnen met zindelijk maken (week vrij genomen bijv) of speen afleren. Zulke dingen kun je denk ik toch wel tijd voor maken. Maar ik denk dat het vaak niet eens gemakzucht of onwil is hoor maar dat mensen het gewoon niet weten, mee bezig zijn.

Jij hebt het trouwens wel heftig met leraren uitval en tekort joh! Is er iets specifieks op je school aan de hand? Zoveel is wel heel vervelend!

17. Mapje

Mapje Niet meer actief

Soms is het wel moeilijk ook vind ik. De oudste hadden we bij 2 jaar en 2 maanden zindelijk de middelste mega veel pogingen maar pas bij 3 jaar en 4 maanden. Toen had ik al dikke stress :roflmao: Ik hoop deze weer lekker vroeg haha. Maar het is wel steeds later begreep ik inderdaad.

tuc vindt dit leuk.
  18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik zag enorm op ook tegen dat hele zinnelijk maken. Maar het viel me echt reuze mee, was binnen paar dagen gepiept en de nacht volgde heel kort daarop. Hoop dat het bij nr 2 weer zo makkelijk gaat :roflmao:

Mapje vindt dit leuk.
  19. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik ken geen kinderen van 4 die met luier naar school komen hoor dus ik denk dat dit topic een beetje een vertekend beeld geeft.

Mijn eigen kids waren met 2,5 allebei zindelijk.

Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Dat geldt voor ons ook, die situatie die jij schetst, maar ik denk dat als je bijvoorbeeld de pech hebt dat je nu pas een eerste woning gaat kopen... dat er veel meer financiële druk op staat om te werken, werken, werken. Ik vind het lastig hoor, je moet een goede moeder zijn, en bij voorkeur financieel onafhankelijk, en vriendschappen onderhouden en een leuke echtgenote zijn. Al een hele uitdaging zonder dat er iedere keer een kind thuis zit.

Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina