Kind thuishouden met mooi weer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MissyZuilen, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kvinna

kvinna Niet meer actief

Mensen, het gaat hier om niet-leerplichtige vierjarigen een (mid)dagje thuishouden om wat voor reden dan ook. Ik zou bijna zeggen: boeiuh wat een ander doet.

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Haha, daar ben je weer. Wat ben jij toch snel op de kast te jagen, jeetje.

3. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Tsja, helaas is dat niet op alle scholen zo geregeld. Hier is het maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12 uur en van 13 tot 14.30 uur, ook voor de 4 jarigen! Geen vrije middagen of wat dan ook. Als mijn dochter straks 4 jaar is en ze gaat dit rooster in en ik zou de indruk hebben dat het te zwaar voor haar is dan ga ik haar zeker dagdelen thuishouden. In overleg met de school natuurlijk, maar ik ga haar niet uitputten. Genoeg is genoeg en als ze eronderdoor zou gaan neem ik haar wel degelijk in bescherming.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Geen enkel probleem, alleen niet mijn keuze. Mijn man kan zijn baas ook niet bellen dat hij niet komt omdat het 34 graden buiten is (zal heus nog warmer wezen op de plek naast een draaiende machine waar hij staat.)

Als je kind ziek is, of omvalt van de moeheid (wat mijn jongste nog wel eens overkomt) dan ja lekker thuishouden zodat ze de volgende dag weer fit zijn.

Maar omdat het 34 graden wordt (en dat is het heus niet 's morgens meteen maar die temp wordt in de loop van de dag gehaald) omdat het dan thuis lekker in het badje kan poedelen, nee dat zou niet mijn keuze zijn.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet 'om wat voor reden dan ook'.

Het wordt misschien 30+ graden woensdag, poehee!

Dit is gewoon spijbelen, niet meer, niet minder.

Het is over een paar weken vakantie en woensdagochtend moeten ze 3 uurtjes naar school, dus daarna kan iedereen lekker doen met zijn kind waar hij zin in heeft.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik hoop dat je op andere gebieden wel onderscheid maakt tussen je man en een kind van 4 ;)

7. kvinna

kvinna Niet meer actief

Het is pas spijbelen als je leerplichtig bent.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Waar wonen jullie dan zo ongeveer want hier in de omgeving hanteren bijna alle scholen deze tijdsopbouw voor de kleuters (behalve de openbare die hebben een continu rooster en gaan op maan-, dins,- donder-, en vrijdag van 8.30 tot 14.30 uur naar school.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    soms met moeite :D:D;)

10. kvinna

kvinna Niet meer actief

Kort maar krachtig.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jij weer? Ik ken u niet?
    Zeker de tigste nickname, 'juffie'!

Moet er niet aan denken dat mijn kind bij jou in de klas zou zitten!:(

12. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Noord limburg, vorig jaar zijn ze zo'n rooster gaan hanteren en ik vind het heel heftig voor een 4-jarige!

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Dit dacht ik dus ook eigenlijk...

Zeker je kindje eens een middag thuis houden omdat het gewoon te vermoeid is vindt ik heel wat anders dan gewoon voor de fun thuis houden.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier ook vier dagen tot 14.15u school (vanaf 8.15u) en op woensdag tot 12.30u. Is vermoeiend voor een net vierjarige, maar ze doet het prima. Ze vindt het ook nog eens erg leuk. :)

Heel de dag buiten vind ik juist met zulk warm weer geen optie. Ik ben dus blij dat ze even wat 'afleiding' heeft in de vorm van school en vriendjes en vriendinnetjes. En dan 's middags, als de zon een beetje de tuin uit is, lekker in een badje in de tuin. Als het dan nog niet regent tenminste...

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.188
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    #75 Anouk2005, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
    Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om de oudste 2 toen ze nog 4 jaar waren thuis te houden met mooi weer.Als ze erg moe waren hield ik ze weleens een middagje thuis maar die zijn weliswaar op 1 hand te tellen.Ik vond het veel te lekker dat ze naar school gingen haha.
    Hier zijn we indertijd wel buiten de schoolvakantie om op vakantie gegaan.De oudste was 4 jaar en zat in groep 0.
    Hier moest je dan toestemming voor vragen en die kregen we zonder problemen.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je moet je gewoon niet zo druk maken over wat anderen doen.. ;)

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik was zo'n moeder die vooraf dacht dat mijn kind altijd netjes naar school zou gaan behalve bij vermoeidheid maar nee, we zijn buiten de schoolvakantie op vakantie gegaan en woensdag hou ik hem voor de tweede keer "zomaar" thuis.

En waarom? Omdat ik eens goed naar de juffen geluisterd heb en die zeggen beide... school is geen verplichting als je vier bent, school moet leuk zijn. Kleuters hebben behoefte aan rust maar ook aan tijd om te spelen, door te brengen met hun ouders, broertjes, zusjes, opa's en oma's etc. Zo'n eerste jaar is om te wennen aan school en te groeien in het systeem. Gewoon thuis houden is dus helemaal niet erg zolang het kind maar de kans krijgt om in het schoolsysteem te komen.

Een vierjarig kind vergelijken met werken waarbij een wederzijdse verplichting wordt aangegaan of denken dag het kind onmiddellijk verdorven is omdat het gewoon een dagje thuis mag blijven, is kortzichtig.

Ik heb eens goed naar mijn kind gekeken en toen gingen die harde principes snel de deur uit... waarom? Omdat het kan en mag.... daarom zijn ze niet leerplichtig!

En ik ben echt veel liever die mama die een keertje simpele fun aanbiedt dan het principiele mens wat vindt dat het kind naar school moet... en waarom? Nergens om. De juf zit er niet mee, het kind zit er niet mee... dus waaromiemand anders wel?

Principes.... hahahahahaha

18. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Mooi vergelijk met werk, weet je hoeveel collega's ik heb die van de winter vrij namen vanwege de ijspret? En nu zullen ze wel op het strand gaan liggen. Sterker nog, sommige mensen plannen op die manier hun vakantie.
    Ik heb het dus niet over ziekmelden maar de kleuters hier worden ook niet ziekgemeld, maar hebben zonvrij. Ik zou er niet te krampachtig over doen, je overtreedt geen enkele regel. Beetje handig omgaan met je vrijheden, niks mis mee naar mijn idee.

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

T gaat hier over kinderen tussen 4 en 5 jaar toch?
    Die zullen echt niet ontsporen op puberleeftijd omdat mamma ze wel eens thuis houdt van school.

Als ze leerplichtig zijn vind ik t een ander verhaal, maar zo niet, dan lijkt t mij geen probleem.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Pff ik ook zeg. Gelukkig bouwen ze hier het langzaam op.

Deel Deze Pagina