Hallo, ik ben nu 10 weken zwanger en vlak voor de zomervakantie is bij mij ME/CVS vastgesteld. Het is bij nu pas vastgesteld terwijl ik het al heb sinds ik 8jr geleden pfeiffer heb gehad. Zijn er meer zwangeren die dit hebben?
Ik ook.. maar hier is puur die diagnose gegeven omdat ze niks anders konden vinden (ook na pfeiffer trouwens). Sinds de zwangerschap heb ik wel meer energie gelukkig.
Ik heb ME en toen ik even zwanger was. (helaas miskraam) Toen voelde ik me juist veel beter. Bij de verloskundige heb ik het ook verteld en zij zei ook dat over het algemeen mensen met ME/CVS de zwangerschap juist goed doorkomen. Ze hebben meer energie. Zal vast neit bij iedereen gelden, maar hoop bij jou wel. En ze vertelde ook dat de bevalling wel zwaarder KAN zijn, maar dat haar ervaring uitwijst dat het prima te doen is voor mensen met ME/CVS. Een bevalling is voor de meeste mensen best een zware ervaring
het is mijn 4e kindje en mijn bevalling zijn heel prima. Alleen bij de jongste ben ik veel bloed verloren wat hier natuurlijk niet echt ten goede aan is gekomen . Bij mijn laatste zwangerschap ben ik wel al vroeg deels in de ziektewet gegaan omdat ik het anders niet kon bolwerken (ook door een lage bloeddruk).
Bij mij is 6 jaar geleden ook de diagnose ME/CVS gesteld.... wel in Belgie, omdat ik zeker wilde weten wat er aan de hand was, en niet, zoals soms in Nl gebeurd dat ze niets kunnen vinden dus de sticker cvs opplakken..... In belgie heb ik na diverse onderzoeken een heel goed plan gekregen, met daarin medicatie, voedingsvoorschriften en nog veel meer. Ik ging van 20 uur slaap per dag met veel pijn naar, na een jaar, fulltime werken en dragelijke pijn. ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat er tijdens de zwangerschap iets is veranderd, maar dat komt misschien omdat ik al niet veel klachten meer heb... gezonde voeding en ritme, maar dat is eigenlijk voor iedereen belangrijk. Was wel continu bang voor ene terugval.. maar dat was/is gewoon vermoeidheid van de zwangerschap. Ik heb wel een nichtje die normaal heel veel last heeft van pijn en vermoeidheid, die in alle drie haar zwangerschappen zich geweldig voelde... dus misschien scheelt het ook per persoon.