gevaarlijke draagdoeken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Aurin, 24 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
  2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik denk eerder dat het foutief gebruik is.
    Zo'n doek is echt wel veilig, je moet je kind er alleen wel goed inleggen en uiteraard in de gaten blijven houden.
    Het is ook niet voor niets dat de kommahouding word afgeraden, omdat bekend is dat het kinnetje van de baby niet te ver op de borstkas mag drukken.. dan krijgen ze moeilijk adem..

3. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    ja... maar ook dat moet er duidelijk op staan vind ik... Maar goed al met al vind ik het verschrikkelijk dat er daar door kindjes overlijden!

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb het sowieso niet op die dingen. ik heb 1 keer met hulp van mijn therapeut ( die voor mijn bekken kwam ) zo ding geprobeerd omdat het verlichting zou moeten geven. lars werd helemaal hysterisch en zweette zich helemaal suf. ik heb hem halverwege mijn 10 minuten durende wandeling eruit gevist en zo terug gelopen en ding meteen terug gegeven. nooit meer.

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    zou het net plaatsen, op nu.nl staat dit:

Draagdoeken teruggeroepen in verband met stikken baby's

Uitgegeven:24 maart 2010 20:22Laatst gewijzigd:24 maart 2010 20:22
    SAN DIEGO - Een Amerikaanse onderneming is in problemen gekomen door de verkoop van draagdoeken waarin baby's mogelijk kunnen stikken.

[​IMG] © AFP

Het bedrijf, Infantino, roept in de Verenigde Staten en Canada ruim een miljoen doeken terug die met de namen Infantino SlingRider en Wendy Bellissimo op de markt zijn gebracht.
    De veelgebruikte draagdoeken worden ook in Nederland verkocht.

Vier maanden

De Amerikaanse instantie die toeziet op consumentenveiligheid, CPSC, liet twee weken geleden weten dat draagdoeken een gevaar kunnen betekenen voor kinderen, in het bijzonder voor baby's jonger dan vier maanden.
    De stof kan tegen de mond en neus drukken of de baby kan te gebogen in de doek komen te zitten, waardoor verstikking dreigt.

Drie doden

De afgelopen twintig jaar zijn er volgens CPSC zeker veertien doden gevallen door het gebruik van draagdoeken, waarvan drie vorig jaar. Infantino zegt mee te werken aan een onderzoek van de consumentenautoriteit naar alle draagdoeken die op de markt zijn.

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    als je t artikel leest waar t echt over gaat, nl de 'bag-stlye'slings. Dan weet je dus al dat t niet over de draagdoeken gaat zoals hier op t forum veel besproken worden.

Ik persoonlijk vind t erg jammer dat er nu zo'n artikel komt, duidelijk dus niet goed vertaald vanuit amerika.

Tuurlijk moet je je kind goed dragen. Er is een aantal jaren geleden ook een kind uit de baby bjorn gevallen omdat de klipjes niet goed werkten.
    Met alles waar een kind/ baby in moet, aan moet, op moet enz is voorzichtigheid geboden. En als je idd deze foto ziet
    http://static3.hln.be/static/FOTO/pe/12/12/8/media_l_3626333.jpg?20100320152706
    zie je al dat t niet klopt en zo wil geen enkel kind gedragen worden

7. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ondanks mijn dochter in de baby bjorn zat hield ik haar altijd ondersteunend vast

8. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    die bag style slings kun je een beetje verglijken met mini monkey, premaxx en lodger. Tzelfde principe, een onnatuurlijke houding voor t kindje.

Als je al kiest je kind daarin te leggen, dan hou je t in de gaten lijkt me. kan t me zo niet voorstellen dat je langere tijd niet naar je kindje kijkt of niets merkt,,,,,,
    Of ben ik zo'n genietende mama die graag naar kind kijkt :D

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kijk je tijdens het dragen elke minuut? Ook als je bijvoorbeeld even aan de telefoon bent of met iets anders bezig bent? Het kan heel snel gaan hoor!

Ik lees heel vaak dat de kommahouding wordt afgeraden... Maar bij ontzettend veel draagdoeken staat de kommahouding als eerste genoemd als knooptechniek. Als je dus gewoon zo'n doek aanschaft (zonder dat je actief bent op een forum) dan zou je dat dus niet weten. Eng idee!

10. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ja oké, je zult je ook moeten verdiepen in iets, dat doe je overal in.
    Als ik zie hoeveel vragen hier verschijne over t wel of niet in kinderstoel of zitje van de wagen, mag ik hopen dat mensen ook dat mensen nadenken voor ze een doek gebruiken.

Nogmaals gaat t artikel niet over de doeken die hier veel gebruikt worden.

11. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    Maar deze doeken worden wel in NL verkocht..

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik hou het wel op mijn geweven draagdoeken!!
    Ik vind het er toch al niet zo fraai uitzien in zo'n veredelde hangmat.

13. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik ook elmo, alleen krijg ik dus nu al reacties van mensen dat die dingen gevaarlijk zijn. De geweven doeken dus en daar baal ik van.
    Mensen scheren nu al die dingen over 1 kam, terwijl ze niet eens weten waar ze over praten. Vind t heel vervelend!

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dit gaat helemaal niet over draagdoeken, maar over van die draagzakken a la Lodger Shelter. Jammer dat daar zo'n spraakverwarring over is. Maar goed, die nepdingen moeten idd van de markt, 3 doden... echt erg.

15. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Elke minuut kijken?? Ik voelde mijn dochter altijd ademen, ze lag immers erg dicht tegen mij aan. Dus hoefde er nooit moeite voor te doen..... en als je zorgt dat kindje er zo goed in zit dat het neusje niet bedekt raakt, is er niks aan de hand.

Enige drager waar ik wel elk minuut zowat moest kijken en haar neusje actief vrij moest houden was wanneer ze in slaap gevallen was in een Babybjorn. Doodeng vind ik die dingen.

Maar een gewone draagdoek werkt prima. De kommahouding wordt afgeraden, en toen ik met dragen in een doek begon wist ik dat dus inderdaad niet. Dus was de kommahouding onze favoriete houding. Ik heb altijd ervoor gezorgd dat ze veilig lag. Intuitief waarschijnlijk. Logisch nadenken helpt ook al een stuk als je niet op een forum kijkt.

Enne, waarom hoor ik nergens meer wat over de 9 baby's die zijn gestikt in de MaxiCosi, doordat ze in huis er in in slaap gevallen waren, en met de kin op de borst zakten??? En nog steeds zijn er mensen die liver hun kind urenlang in de maxicosi laten vertoeven (zonder gebruikmaking van een auto).

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Whaaat! Gebeurt dat echt met Maxicosi's?
    Nou laat ik mijn kids nooit in zo'n ding slapen maargoed, het kan je in de auto dus ook gebeuren?
    Brrrr

17. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Heb nooit gehoord dat het in de auto gebeurd is. Was toen een hotitem in Australie geloof ik.

En hier gebruiken we de maxicosi echt alleen maar voor in de auto. Komt de auto niet ens uit.

18. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
  19. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Het betreffende artikel over de 9 gevallen in australie kan ik nu ff niet vinden. maar die kindjes hadden niet de hele nacht erin gelegen.

20. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik wil toch ook nog eventjes inspelen op dit topic. Het gaat dus over zo'n draagzakken à la lodger shelter, premaxx babybag, mini monkey, daarin ligt je kindje in een onnatuurlijke houding.

Je kan je kindje in een draagdoek, zowel rekbaar als geweven, vanaf dag 1 rechtop dragen.

Vanavond verschijnt er op de website van de VDC (http://www.draagdoekconsulenten.nl) een artikel als reactie op de berichten die nu in de pers staan.

Jammer dat draagdoeken, door zulke gevallen in een erg negatief daglicht gesteld worden.

Deel Deze Pagina