Misschien rare titel, maar wist niet hoe ik het moest omschrijven..... Wat ik bedoel is dat mijn oudste zoon al lang zindelijk is... Van twee en half overdag.. Nu sinds ruim jaar ook snachts, MAAR hij heeft met buien dat hij gewoon in z'n broek in z'n broek plast... En er niet eens wat van zegt, maar het gewoon op laat drogen.. (met sommige spijkerbroeken zie je dit niet).... Komt hij bij je staan, ruik je het gewoon... Gaver..... Nu is dochter al meer dan een jaar dag en nacht zindelijk..... Heb nooit hoeven trainen, hup ging gelijk zelf... Ze wilde geen luier meer aan... En nu? Ja hoor van de week ook al paar keer in broek geplast, zonder wat te zeggen!!!! Ze houdt de natte zooi gewoon aan..... Is dit een fase ofzo??! Ik weet niet wat ik hier mee moet.... Vraag geregeld of ze moeten plassen of stuur ze naar wc.. Heb oudste zelfs wel eens betrapt dat hij net deed alsof hij ging plassen. (zat hij daar op zitverhoger even te wachten) Herkent iemand dit? En tips?
Als het zeker weten expres is, niet per ongeluk waarbij ze het niet durven zeggen, dan zou ik hem apart nemen en één op één uitleggen dat het niet de bedoeling is om in zijn broek te plassen. Dat hij vanaf nu 's avonds een extra verhaaltje/koekje/sticker krijgt als hij de hele dag niet in zijn broek geplast heeft, maar dat hij weer een pamper aankrijgt als hij het wel doet. Hoe je dat laatste dan vorm moet geven vind ik moeilijk. Misschien de volgende dag een pamper aan als hij vandaag in zijn broek geplast heeft? Hopelijk is dat dreigement voldoende. Zo niet, dan wel echt uitvoeren wat je beloofd hebt, dus écht die pamper aan. En natuurlijk ook echt de beloning geven wanneer het goed gaat maar dat is leuk om te doen .
Praten... Belonen... Straffen... Heb t allemaal geprobeerd.... Lichamelijk is het niet, Heb er wel aangedacht, zelfs potje al gehaald bij huisarts, maar toen ging het weer goed... Het is echt laksigheid... Niet naar wc willen gaan... Nog wel even ophouden en als het mis gaat niet zeggen...... Waarom? Omdat dat weer tijd kost of zo?? Hier liep dochter nu net weer in natte broek.... Het is dat we het zagen... Ongelukjes zijn het niet... Ongelukje vind ik TE laat gaan, omdat hè ergens mee bezig bent of dat er geen wc in de buurt is..... Maar helemaal niet gaan... En dan met perioden... Ik weet het niet meer.... Het is ook frustrerend, omdat ze het wel kunnen.... Maar niemand die dit gedrag bij hun kinderen herkend?
Mijn zoon heeft dit een aantal keer op school gedaan. In zijn broek plassen en het niet laten weten aan de juf.(ook spijkerbroek waar je het niet in ziet maar wel ruikt) Zodra ik met hem wegfiets naar huis zegt hij het me. Als ik hem vraag hoe het komt, dan zegt hij dat hij net te laat is en dat hij geen broek van school aan wil(schaamte naar klasgenootjes) Gelukkig komt het niet zo vaak meer voor, maar toch baart het me altijd zorgen. Vind het fijn dat hij zich veilig genoeg voelt om het aan mij te vertellen, maar vind het een vreselijk idee dat hij een middag of ochtend in zijn urine heeft rondgelopen. Mijn dochter is al bijna 1,5 jaar zindelijk en zij gaat simpelweg te laat naar de wc. Of ik haar nu stuur of niet. Dit gebeurt alléén thuis. Als we ergens naar toe gaan heeft ze nergens last van.
Hier ook hoor. vaak te druk en dan vinden ze dat naar de wc gaan te veel tijd kost. Houden ze het te lang op en gaat het fout. op school begon het bij mijn oudste. die was met 2,5 zindelijk ging naar school en het ging vaak op school mis... ik hoor het van meer ouders. dus vrees dat het redelijk normaal is idd praten. en naar de wc sturen. allert op maken dat het vies is. sterkte...
M heeft het ook een paar keer gehad, te veel in haar spel zitten en dan net te laat zijn (dus hier vaker een beetje nat onderbroekje). Nu al een hele tijd niet meer gebeurt. Het enige dat ik zei was: tja nu moet je zelf een broekje halen boven Neefje van M heeft het ook een hele tijd gehad, was bij hem een fase (best lang!). Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Wel duidelijk maken dat hij een andere broek aan moet doen als hij heeft geplast omdat het anders gaat stinken. En misschien ziet je dochter dat je zoon hierdoor aandacht krijgt en gaat ze het ook doen. Heeft wellicht ook iets te maken met komst nieuwe baby?
Heb ik wel aan gedacht... Maar het gaat elke keer met perioden... Ook al voordat deze laatste spruit in aantocht was..... Nu is het weer ok.... Zo raar....
@cerberus: ik moest eerst een beetje grinniken maar het is natuurlijk echt niet leuk (en vies) Kan het niet zijn dat hij met vlagen gewoon te fanatiek aan het spelen is en het vervolgens niet wil zeggen omdat hij weet dat jij het niet leuk vind? Hier in ieder geval wel periodes dat ze niet naar de wc gaat ondanks dat ze nodig moet. En als je dan zegt.. Ga nou... Dan zegt ze doodleuk dat ze niet hoeft. (al wiebelend op dr billen dus... Dan moet ze wel echt nodig) @pinguin: hier ook 1 keer heel stil meisje uit school gehaald. Liep netjes mee aan de hand terwijl de 2 andere kinderen die dezelfde route lopen druk aan het vliegen waren. En toen we met z'n 2en waren ineens dikke tranen en toch flink overstuur bleek. Kon dr de rest van de weg dragen.. (fijn met zo'n natte legging aan) En juf had niks gezien natuurlijk... Nu is ze hooguit nog net te laat... Net nat onderbroekje maar de rest niet. Dan wil ze thuis wel meteen ander ondergoed aan maar het is niet zo'n drama als toen
mijn zoon word in oktober 4 en ook hij is zuiver, als hij te druk bezig is dan heeft hij vaak geen zin om uit zijn spel te komen en plast hij ook in zijn broek en houd hem aan. ik zou er gewoon voor zorgen dat hij regelmatig naar de wc gaat! desnoods blijf je erbij staan, zodat je hem hoort plassen! laat zijn papa hem eventueel leren om staand te plassen, dat vinden die kinders prachtig! mss dat hij het daardoor wat leuker vind om naar de wc te gaan... als ik denk van ow, het is weer anderhalf uur geleden dat hij is geweest dan stuur ik hem gewoon naar de wc, niks te willen! gewoon gaan! en plast hij wel eens in zijn broek niks van zeggen, gewoon nieuw onderbroek en broek geven en zelf aan en uit laten kleden! dat kost meer werk als even naar de wc gaan... mss dat ze dan denken: ow, ik kan beter even snel gaan plassen want anders heb ik sebiet weer een kwartier werk met omkleden