Dochter vindt ineens alles eng

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Doortje25, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn dochter van 20 maanden vindt ineens alles eng, terwijl ze daar voorheen geen last van leek te hebben.
    Ze schrikt snel en roept dan 'eng' en komt naar mij toegerend, zelfs als iemand (onverwachts) een deur open doet.
    Buiten loopt ze bijna voortdurend met haar armen omhoog langs haar hoofd en houdt haar handen dan boven haar hoofd vast. Ze is dan duidelijk gespannen. Heel apart... en opvallend.
    Ze is ook ineens bang voor schaduwen en raakt dan volledig in paniek.

Heeft jullie dreumes of peuter ook zo'n periode doorgemaakt?
    Hoe gingen (of gaan) jullie daarmee om?

2. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ja, ook rond die leeftijd. Uitleggen wat het precies is, en dat ze daar echt niet bang voor hoeft te zijn. Hier hadden we idd schaduwen, en "kruimels" (broodkruimels, kleine beestjes etc) waar ze bang voor was. En "meneren en mevrouwen die kijken", naar haar dus, vond ze eng.

Dan ging ik op mn knieën bij een broodkruimel zitten, pakte het op en legde uit wat het is. Bij de meneren en mevrouwen steeds gezegd dat het net als papa, mama, opa en oma ook gewoon mensen zijn.
    Schaduwen maakte ik een spel van (eend met je handen maken) en ook erbij uitgelegd hoe een schaduw werkt.

Het gaat weer over :)

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hier ook zo'n fase gehad en inderdaad precies rond de leeftijd die jij beschrijft. Ze was echt van de gekste dingen bang. We zijn inmiddels een paar maanden verder en het is alweer een heel stuk minder. Ze is nog steeds wel sneller bang dan toen ze 1,5 was, maar ze reageert minder heftig en lijkt ook wat meer gewend aan dingen die ze een paar maanden geleden nog eng vond. Ik zou het gewoon even een paar maanden aankijken en me nog niet teveel zorgen maken.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier ook gehad, alles was eng, dieren uit boekjes, de buurvrouw, opa, machines, enz. Hij wilde erg op mij hangen. Dat is nu weer over. Is gewoon een periode dat ze alles met andere ogen bekijken en herontdekken.

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik vond het zo opvallend dat ze ineens voor de meest normale dingen bang is terwijl ze daar voorheen geen last van had.
    Maar fijn om te lezen dat het herkenbaar is en een periode, dus dat het vanzelf weer minder zal worden.

Deel Deze Pagina