Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik lees altijd met grote verbazing zulke topics. En schrik van de vele reacties waarbij het normaal gevonden wordt om jonge kinderen alleen te laten.
    Elke keer als ik een nieuwsbericht hoor waarbij een ongeluk is gebeurd omdat een kindje alleen was, of een kind dat alleen in de auto is gelaten, denk ik: "HOE DAN?!".
    Nou hier lees ik dus hoe. Echt ongelofelijk.

Anna009 en Adrianna vinden dit leuk.
  2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik was mijn dochter gister ook 2x kwijt in de winkel. Een keer omdat ze tussen een kledingrek was gaan zitten (verstoppen is leuk!) en 1x omdat ik dacht dat ze in de supermarkt bij oma stond (nou ja, dacht, dat stond ze ook) en oma even wat uit het schap pakte en ze weg was. Oma had het niet eens door. Ik kwam weer terug, geen kind. Nou, dan zit je hard in je keel. Er zal maar water in de buurt zijn, of dat ze van een roltrap valt, of de straat oprent of.... Mijn moeder (oma dus) heeft inmiddels ook wel door dat je ogen in je achterhoofd moet hebben. Aan de andere kant weet ze dus wel al een aantal andere gevaarlijke situaties te herkennen met haar 2,5jaar omdat ik haar dat leer. Ik weet natuurlijk niet hoe ze is als ze 4 is, maar ik kan mij daardoor indenken dat er ook kinderen van 4 zijn die het wel kunnen als ze weten hoe ze een volwassene ergens bij moeten roepen. Een kind van 4 speelt ook alleen op zijn/haar kamer bij de meesten en dan zijn de meeste ouders ook rustig even met het huishouden bezig

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    O ja ik denk ook dat mijn kind het in principe zou kunnen. Ik vind haar een groot verantwoordelijkheids gevoel hebben. Maar ze blijft 4. Ze heeft (te) veel vertrouwen in mensen en zou zo iedereen binnen laten. En dit doen kinderen! Sociaal experiment ging rond op Internet. Alle ouders waren ervan overtuigd dat hun kind niet met een vreemde mee zou gaan. En ze gingen al-le-maal met de man mee! Doodeng.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Die ken ik ja. Mijn 2,5jarige loopt zelfs op iedereen af en vindt bijna iedereen leuk en aardig en neemt ook van iedereen iets aan. Ik zou dat ook nooit zeggen dat ze het niet zou doen, maar ik kan dat niet beoordelen bij kinderen van een ander.

5. tuc

tuc Niet meer actief

er is geen 4 jarige die heel reeel een noodsituatie kan inschatten, daar hebben ze simpelweg de cognitieve vermogens niet voor. Er zijn uiteraard wel 4 jarigen die kunnen handelen in een noodsituatie als dat aangeleerd is.
    Zo ken ik een 3 jarige die de epi pen van zijn moeder kan bedienen en weet dat hij daarna direct het alarmnummer moet bellen, voor zijn veiligheid en die van zijn moeder. Wanneer er brand uit breekt weet hij dan weer niet wat hij moet doen. Puur om het feit dat zijn ouders dit letterlijk al 100 keer met hem geoefend hebben.
    Als een 4 jarige alleen thuis is kan er heel veel gebeuren waar die geen inschatting van kan maken. En dan hebben we het alleen nog maar over de kans dat er brand uit breekt oid.
    We hebben hierbij nog niet meegenomen over de impulsiviteit met bijbehorende fantasie van een peuter of kleuter die het ene moment helemaal verdiept in de tv zit en binnen een minuut iets anders aan het doen is wat hij bedenkt of juist op tv gezien heeft.

Jackie87 vindt dit leuk.
  6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb (nog) geen kind van 4, maar laatst kwam er op fb van viva ook iets raars voorbij.
    10 dingen die je nooit zou doen voordat je moeder werd en nu toch doet.
    Toen stond er ergens in dat rijtje; je baby alleen thuis laten om zelf even snel boodschappen te kunnen doen....toen vroeg ik me al af 'zijn er serieus mensen die dat doen?!'

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Wat is er mis met even normaal met elkaar in gesprek gaan? Als jij meteen de politie zou bellen zou je aan mij een slechte hebben.

8. tuc

tuc Niet meer actief

hier op het forum worden heel vaak dit soort gesprekken gevoerd. En degenen die het normal vinden om een kleuter alleen te laten veranderen echt niet van mening. Dat blijkt hier keer op keer.

Ben wel benieuwd wat jij denkt te gaan doen als jij de politie op je dak hebt omdat jij een peuter of kleuter alleen thuis gelaten hebt? Daar ben ik nu heel nieuwsgierig naar?
    Dat ik een slechte aan jou heb? Ik denk dat jij ontzettend snel indimt omdat je heel goed in de gaten hebt dat je heel fout bezig bent.

Jackie87 en Lieke1989 vinden dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier blijft de oudste vanaf 6 soms even alleen thuis als ik nog even een boodschap moet halen (en sinds kort kan hij ook zelf naar de supermarkt, nog handiger )

10. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Mijn dochter van 5 is wel eens even alleen thuis. Ik schat dat per kind in en zij kan dat. Mijn man weet wanneer ik weg ben en ik meld me als ik terug ben. Is sporadisch maar ik sta daar volledig achter. Mijn zoon zie ik dat niet zo snel kunnen als zijn zus, verschilt echt per kind.

En de kans dat ze (ondanks oefenen van niet) toch de deur open doet en er dan een kidnapper staat lijkt me te verwaarlozen. Als ik aan zulke dingen moet denken, kan ze de deur niet meer uit.

Ze heeft een telefoon bij haar liggen met nummers onder speeddial.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Heb je daar ergens een bron van?
    Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar, maar vind via Google niks van wetgeving.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Het staat niet letterlijk in de wet. Het is echter wel strafbaar om een hulpbehoevende alleen te laten.

tuc vindt dit leuk.
  13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je merkt het als er iets mis gaat (tot ze 14 zijn ben jij aansprakelijk voor evt. schade die ze veroorzaken tijdens je afwezigheid, art. 6:169 Burgerlijk Wetboek).

14. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Mijn dochter is 5 maar echt niet dat ik haar in huis alleen laat.
    Ze is heel verantwoordelijk maar dan nog..

Zoals eerder gezegd kan er brand uitbreken, maar er kan ook iets met mij gebeuren onderweg en dan zit zij alleen thuis.
    Ik moet er niet aan denken!

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Sorry, maar ik zou hard lachen. Die enkele keer dat ik krap 10 minuutjes weg ben. Ik ben prima in staat om dat risico in te schatten. Ze is op alle vlakken haar leeftijd vooruit. Als ik boven onder de douche sta is m'n dochter wel langer dan 10 minuten alleen, shame on me.

Loesje86, Melian, JongetjeM en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Nee echt alleen durf ik niet ondanks dat ik hem volledig vertrouw dat hij geen gekke dingen zal doen, maar je weet het nooit.
    Hij is wel eens "alleen" als papa nog boven is, maar meestal kruipt hij dan lekker naast papa in bed.

Ik heb hem één keer "alleen" gelaten, tenminste dat dacht hij. De buurvrouw stond voor de voordeur de boel in de gaten te houden. Hij was ziek en ik moest echt even naar de winkel (500 meter verderop). Hij voelde zich super stoer dat hij even alleen mocht blijven, maar in de werkelijkheid stond de buurvrouw in de deuropening om een oogje in het zeil te houden. Ik was binnen 5 min terug en zoon heeft zich niet bewogen van de bank.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Dan lach je maar...

18. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Mensen denken gewoon dat er bij hun niks gebeurt in een paar minuten....
    Maar o als er wel wat gebeurt hoe ga je jezelf ooit vergeven
    Brand duurt niet minuten maar een enkele seconde...
    Of je krijgt zelf een ongeluk etc er is niemand die denkt dat jij dan je kind alleen hebt thuis gelaten

Mijn 4 jarige is ook heel wijs voor zijn leeftijd maar een kind van 4 kan je niet 100% vertrouwen ook niet 10 minuten

tuc vindt dit leuk.
  19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik dacht over brand ook altijd dat het risico superklein was en dat heus wel mee zou vallen. Tot we vorig jaar met z'n vieren midden in de nacht op blote voeten naar ons affikkende huis stonden te kijken.

20. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Maar dan ben je in het zelfde gebouw en hoor je het brandalarm en kan je meteen ingrijpen. Als je eerst nog terug naar huis moet rennen verlies je kostbare tijd.tijd waarin heel veel mis kan gaan.
    Maar goed ik ben niet diegene die met de consequenties van zulke stommiteiten zal moeten leren leven.want zoiets zou ik mijzelf nooit kunnen vergeven. En daarom laat ik mijn dochters dus niet alleen.maar helemaal jou keus hoor. Hoop voor je dat je het geluk hebt dat je kind niet alleen van een brand moet ontsnappen of denkt dat ze zelf wel even zelf een schaar of mes mag pakken. Of bovenop de keuken klimt om uit het bovenste kastje iets te pakken. Ect. Maar goed nogmaals hoop dat je het kunnen van je dochter niet overschat,hoe slim ze ook is. Ze is nog maar 4 jaartjes jong.

Deel Deze Pagina