Kind van 4 jaar even alleen thuis laten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Majo1983, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

O wat erg. Hier van de week een vals alarm gehad (reageerde op rook van de BBQ van de achterburen)nadat de kinderen net op bed lagen. En wat was ik blij dat ik met ze meteen naar buiten kon ondanks dat we idd dus ook op blote voeten stonden maar dan voor niks, was ik blij dat ik gewoon beneden zat en ze alledrie zo snel als mogelijk buiten kon brengen.

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Haar man is thuis dames!

Ik laat mijn kinderen boven spelen als ik genoeg van ze heb, daar is geen toezicht. We hebben zelfs een speelzolder waar ze regelmatig spelen, wederom geen toezicht.
    Nee, ik ben niet zo bang, wil ik ook niet zijn trouwens.

Ik zou graag willen dat mijn oudste van 7 alleen thuis bleef, zij is als lijm; overal waar ik ben is zij...brrr...een beetje zelfstandigheid mag van mij wel.

Ik heb mijn andere dochter (4)wel eens alleen thuis gelaten toen ze niet mee wilde naar de winkel; huilen, schreeuwen, de hele reutemeteut......dan maar lekker thuis bijven! (heeft ze ook van geleerd!)

floppie888, JongetjeM en fafa vinden dit leuk.
  3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wauw wat ben jij cool zeg. Dat je soms zo genoeg van je kind hebt, dat je m gewoon huilend alleen thuis achterlaat.

MaMa, Jackie87, Anna009 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

1 wauw wat vind ik dat erg .een kind van 4 alleen laten omdat ze geen zin heeft mee te gaan. En jij daar geen zin in hebt. Vraag mij af wie hier de grootste kleuter is mama of de echte kleuter...
    2 met 7 jaar zou ik inderdaad meer gaan oefenen maar alleen overdag en wanneer andere daar vanaf weten.
    3 lees de tekst opnieuw.ze heeft het over wanneer haar man in het buitenland is voor zaken en dus wel over helemaal alleen laten.

En wederom het gaat hier niet over alleen spelen in een andere ruimte van het huis maar volledig alleen in huis achterlaten.

5. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Jij zou maar in de tussentijd voor je sodemieter gereden worden :(

6. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Ik lees vooral wat er thuis allemaal kan gebeuren.
    Maar wat nou als jij wat krijgt? Je wordt onwel, of je wordt aangereden...
    Wie weet er dat er een kind alleen thuis is terwijl jij naar het ziekenhuis wordt gebracht?

7. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    #67 regenboogworst, 26 aug 2017
    Laatst bewerkt: 26 aug 2017
    Ik zou het niet doen.
    Ongelukje zit in een klein hoekje.
    De kans is klein maar er kan brand uitbreken. Vroeger is een bekende van mijn ma als kind levend verbrand. Die gene dacht ook ik ben snel weer terug... :(:(

En daarnaast er kan van alles gebeuren bij jou. Aanrijding/onwel noem maar op.
    :eek::eek:

8. tuc

tuc Niet meer actief

Oei, heb jij in de gaten hoe vreselijk onrespectvol je over je kinderen praat. Over dat je 7 jarige wel wat zelfstandiger mag zijn....ouders kunnen een kind daarin helpen, maar wat niet gaat gaat niet. Mijn dochter durft onder geen beding te logeren en kan heel moeilijk zonder mij, moet ik het haar maar laten uitzoeken?
    En een 4 jarige alleen achterlaten omdat die niet mee wil...wauw geen woorden voor eigenlijk.

dds vindt dit leuk.
  9. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Tuurlijk maar gaat altijd maar om
    een keer en niet eens iedere dag, voor de rest krijgt ie bij iedere uitlaat beurt zijn beweging, maar leuk vind ik het niet. Tweede is geen optie hond is mega sterk, dus beide meenemen zou nog gevaarlijker zijn, oudste zet het vaak ook op een lopen. Maar ik sta serieus letterlijk naast mijn huis en zie ze door het raam zitten. Binnen 1 min ben ik als het zou moeten binnen. Als een van de twee slaapt neem ik wel de ander mee.. maar goed het is max 4 min waarbij ik ze ook gewoon nog zie

10. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    O en het is in een doodlopende straat dus bijna geen verkeer,..
    En ik ben een overbezorgde moeder dus zal nooit iets bewust doen waarbij ik weet dat er gevaar zou kunnen zijn

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Meeste reacties hier vind ik erg overdreven. Je bent maar erg kort weg en je kind doet in die tussentijd niets anders dan tv kijken.
    Heb je een vaste telefoon? In dat geval kun je jezelf bellen met je mobiel. Vaste zet je op de speaker. Dan hoor je precies wat er gebeurt in de kamer. Eigenlijk zelfde als babyfoon bij buren zetten.

Jo79 vindt dit leuk.
  12. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Ja ben het helemaal met je eens.. is niet dat ik mijn kindjes alleen laat om boodschappen te doen ofzo...

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik lees hier een paar keer dat er kinderen van 4 zijn die heel verantwoordelijk zouden zijn, verantwoordelijk genoeg om alleen thuis te blijven. Volgens mij wordt dan zelfstandigheid en goed luisteren verward met verantwoordelijkheid. Een kind van 4 kan nl. niet of nauwelijks onderscheid maken tussen oorzaak en gevolg, dus hoe verantwoordelijk kan het dan zijn... En daarnaast kunnen ze moeilijk verschil zien tussen fantasie en werkelijkheid.

Dat alles maakt dat je als ouder nog niet eens bedenken kan wat er allemaal kan gebeuren. Er hoeft dus niet alleen brand uit te breken of toevallig een ontvoerder aan de deur te staan, maar er kunnen juist allerlei dingen gebeuren, waar je nooit aan gedacht zou hebben. Dan hoeft een kind ook echt niet alleen dodelijk gewond te raken of iets dergelijks om een nare ervaring eraan over te houden. Zo kan het bedenken dat het trek heeft in een snoepje, door iets wat op tv voorbij komt. En bij het zoeken naar snoep gooit het dan per ongeluk een glas kapot. En dan. Raakt je kind in paniek, omdat het iets kapot heeft gemaakt? Gaat het het zelf opruimen en snijdt zich? Er kan van alles gebeuren wat gewoon niet wenselijk is, vooral als je niet in de buurt bent. Ik zou dan ook nooit een 4-jarige alleen thuis laten, ook niet voor maar 10 min.

Anna009, Jackie87, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Zo deed ik dat ook nog wel eens toen ze jonger waren. Onze hond zit aan de prednison, al jaren, en daarvan moet ze vaak plassen. Geen uitgebreide wandeling, gewoon even op en neer naar het einde van de straat, 5 minuten. Dan liet ik ze gewoon voor de t.v. zitten. Inderdaad, de telefoon gebruikte ik ook regelmatig als babyfoon.

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb mn zoontje 1 keer alleen gelaten op die leeftijd toen ik een vuilniszak ging wegbrengen, 50 m verderop.
    2 minuten. Zodra ik de deur uit was heeft meneer (die lekker aan het tv-kijken was ;)) bedacht dat ie wel een broodje wilde roosteren voor mama. Lief he? Ik weet niet wat ie precies gedaan heeft maar het ding stond al te roken toen ik terug kwam.
    Heb ik van geleerd zullen we maar zeggen.
    Nu is zoon ruim 9 en lukt het beter om alleen thuis te zijn voor een korte periode.

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Nee met 4 jaar zou ik dat niet doen. Onze dochter is 5 en zou het qua verantwoordelijkheid wel kunnen. Maar ze gaat eigenlijk altijd mee. Alleen thuisblijven wil ze ook niet. De jongste heeft uiteraard geen keus.

De oudste word dit jaar 8 en hij blijft weleens alleen thuis. Maar hij kan dat ook prima. Weet wat hij in bepaalde situaties moet doen. Vaak komt het niet voor eigenlijk. Wel blijft de jongste bij hem thuis als ik de vuilnis weg moet brengen. Maar dat is alleen de steeg door dus binnen een minuutje terug.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik laat de hond wel eens plassen tegenover mijn huis, ben nog geen 2 minuten weg en heb zicht op mijn huis.
    Mijn 4-jarige zit dan voor de tv en verroert zich niet, hij zou echt geen brood roosteren o.i.d. (zoals ik hierboven las) kan hij niet eens bij trouwens. Hij heeft alleen 1 keer stiekem een koekje gepakt toen ik die 2 minuten weg was.
    Bovendien doe ik de deur niet op slot, mocht er dan wat zijn kan hij in ieder geval het huis uit.

18. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik laat zelfs mijn 8-jarige niet alleen thuis, ook niet slapend. Dat zou pas onverantwoord zijn... Met zijn ADHD doet hij wat hem op dat moment invalt en denkt pas na als het huis in de fik staat, bij wijze van spreken.
    Als ik ga douchen zijn de jongens ook boven en zit het haakje op de deur naar de trap, waar ze beiden (nog) niet bij kunnen.

Het is nog nooit bij me op gekomen om er 1 alleen in huis te laten om wat dan ook te gaan doen...

Het is inderdaad strafbaar om een hulpbehoevend persoon die zichzelf niet kan redden alleen achter te laten. Je baby alleen in huis laten om je andere kids naar school te brengen mag dus officieel gezien ook niet. Heb ik ook nooit begrepen, trouwens...
    Je kunt zelf wel zeggen dat je alle apparatuur als wasmachine, droger etc. uit hebt staan, maar als er bij de buren brand uitbreekt?

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De definitie hulpbehoevend persoon is natuurlijk best vaag en aan discussie onderhevig. Voor een baby/peuter lijkt met het vrij duidelijk, maar voor een 6/7 jarige niet.

20. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Het is trouwens strafbaar om je kind alleen te laten..

Deel Deze Pagina