ik ben ook een huismoeder,denk dat dat er weinig mee te maken heeft. en er is een groot verschil tussen eerste kind en de volgende. als deze geboren word zijn mijn zoontjes 6 en 8,dus kan deze makkelijk in de buggy blijven zolang als hij wil. en ik ga dadelijk met mijn kinderwagen de grote pretparken door omdat mijn jongens daarnaar toe willen.dat zul je niet hoeven doen als je alleen een baby hebt. en ff over dat zindelijk worden,mijn oudste was met anderhalf zindelijk,fietste zonder zijwielen op zijn twee en half enzz. mijn jongste daarintegen vind alles wat nieuw is een beetje eng,was zindelijk met zijn 3 en half en kon pas met zijn 5 zonder zijwielen fietsen. dus het ligt wel degelijk aan het kindje zelf en niet altijd hoe je het als ouders wilt.
Mijn oudste van 5 zit niet meer in de buggy... en heeft wonder boven wonder 2 weken terug de avond 4 daagse uitgelopen haha, maar tochtjes zonder medaille is ze wat luier...dan is het soms..PAPA MAG IK OP JE NEK maar in een buggy doe ik haar niet meer. Ik vind haar er te oud voor en ze kan lopen, dus niet nodig. Maar ieder voor zich!
Precies! Enne: Ik heb zelf al 2,5 jaar een kind, heb een jaar als au-pair gewerkt en werk nu al bijna 10 jaar in de kinderopvang, dat bedoel ik met mijn ervaringen. Dat maakt echt niets uit, je kind is er klaar voor om zindelijk te worden of niet! Ik werk wel gewoon, 24 uur in de week en mijn zoontje was ook al snel zonder speen, kon snel uit een beker drinken, maar dat komt omdat hij dat zelf ook wil. Als een kind iets niet wil en jij blijft het pushen, maak je het juist niet makkelijker! Een kind zal pas iets doen als het er klaar voor is! Over die kinderwagen/buggy: Als moeder weet je zelf het beste wat je kind wel en niet aan kan en als je een langere reis af te leggen hebt en je weet dat je kind dan moe wordt, dan neem je toch gewoon de kinderwagen/buggy mee. Wat maakt het uit?
Tja, ik denk dat je niks volledig op opvoeden kan schuiven en niks volledig op karakter. Opmerkingen als dat een kind nou eenmaal dingen uit de schappen pakt... Tja, dat doen ze allemaal. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat ze op zaterdag in de schappen zitten en dat ouders een gangpad verder zijn. Mijn kind leer ik op handige momenten hoe ze zich in een winkel gedraagt. Als het druk is hou ik haar 'klein' en gaat ze in een karretje. Als het rustig is vind ik het een mooi moment om haar langzaam aan te leren hoe ze zich wél in een winkel gedraagt. Wanneer ze dan iets uit de schappen pakt zal ik haar erop aanspreken. Vaardigheden leren kinderen niet vanzelf. Een kind leert door te oefenen hoe het mee moet lopen, hoe het zich gedraagt in een winkel etc etc. Je kan dus geen mening vormen over hoe vroeg of laat een kind iets (uit zichzelf) gaat doen. Wél over hoe en wanneer een kind iets aangeleerd wordt. Enneh, af en toe wat gemakzucht omdat iets anders op je prioriteitenlijstje staat is geen enkele ouder vreemd denk ik
*Pffff-topic* Het intreseert me helemaal niks eigenlijk. Iedereen moet het zelf weten Ik let daar niet eens op!