ik moet het even kwijt hoor! Op mijn werk komt een moeder haar 6 maanden oude zoontje op de fiets naar het KDV brengen. Ik weet dat het jochie nu net 6 maanden oud is. En die moeder komt iedere ochtend met hem in een fietszitje op de fiets aanfietsen! (Ik werk in een kinderdagverblijf bij kids van 4 t/m 12 jaar, BSO) Wat vinden jullie daar nou van? das toch nog hartstikke link? Mee op de fiets word toch pas geadviseerd als je beeb ongeveer 9 maanden is en heel goed, stevig kan zitten? Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een moeder met een beeb van 7 maanden, die ging met haar zoontje fietsen, ging van een stoeprand het fietspad op, en het nekje vh kindje ging dubbel, en was gebroken en kindje was dood! Moet deze moeder eigenlijk niet aangesproken hierover? wat vinden jullie hier nou van?
Ten eerste vind ik dat ieder hierin zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. 'Iemand ergens op aanspreken' vind ik zelf nogal aanmatigend.. je zou hoogstens eens kunnen peilen in hoeverre de moeder over zoiets nagedacht heeft en wat haar overwegingen zijn.... Verder vind ik zelf dat als een kind goed stevig zit en je niet meteen dagtochten gaat maken (en stoepranden vermijdt ) je best je kindje af en toe een stukje mee kan nemen in een goed fietszitje! Mijn oudste was 5 maanden toen hij goed los kon zitten. Best snel ja.. maar het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere....Hij ging toen al zelf staan in de box en liet zich dan zakken en zat... Ik fietste toen dus ook kleine stukjes met hem....
Zielig hoor voor dat kindje, ze moeten idd goed kunnen zitten. Ik ben met Steven nog maar 3x fietsen geweest, en dan een klein stukje.
ja misschien moeten mensen het voor hunzelf maar weten, maar ik vind het nogal snel hoor. Ik zou het zelf niet snel doen.
Inge kan nog niet zelf zitten, dus ik zou het ook niet doen. Maar ik ken een kindje dat met 6 maanden echt zelf kon gaan zitten en stevig zat, liep ook met 8,5 maand. Is gewoon een vlug ventje. Tja dan is het natuurlijk weer anders. Maar volgens mij ging hij nog niet mee op de fiets. Maar het ene kind is daar natuurlijk eerder klaar voor dan de ander. Ken ook een meisje van 10 maanden dat nog helemaal niet stabiel zit en nog snel wegglijdt in de wagen, ze kan ook nog niet los zitten, tja die kan voorlopig nog niet mee in een fietsstoeltje.
Ik vind het ook snel... Joey mocht in het fietszitje met 8 maanden van het CB. Ik vind er wat van zeggen te ver gaan, hoogstens zou je er in een vriendelijk gesprek eens een vraag over kunnen stellen.
Ik vind het ook nogal snel... maar ja, ik neem dan maar aan dat ze er goed over nadenken en weten dat een kindje wel al heel goed zelf moet kunnen zitten als dat zo is, vind ik het nog best snel, maar goed... dat moet ieder voor zich weten... Hugo zit sinds 2 weken in een fietsstoeltje en dan nog maar kleine stukjes. Er op aan spreken gaat misschien iets te ver, ligt er ook een beetje aan hoe je contact met haar is. Ik zou het niet doen, denk ik... Wat je wel zou kunnen doen is, vragen of hij al zo goed kan zitten... Gr. Niki
Ik vind t moeilijk te beoordelen maar net 6 maanden lijkt mij ook erg vroeg. Maar aan de andere kant, niet alle kinderen lopen gelijk op dus..
de kleine van mijn zus kon al prima zitten met 6 maanden en ging ook al in een stoeltje mee op de fiets. met 9 maanden liep hij al als hij iets kon vasthouden en met 11 maanden liep hij helemaal los. dus ja somige kindjes zijn gewoon snel en dus kun je er ook niet over oordelen
lovewinnie hier hetzelfde verhaal. Mijn jongste zoontje is ook zo'n snelle jongen. Maar toch ging hij pas op de fiets mee toen hij 8mnd was, was toen pas mooi weer om een stukje te fietsen, maar hij had ook al eerder gekund.
sorry hoor, iedereen moet het zelf kunnen weten? maar zo`n kindje kan niet aangeven dat die het niet fijn vind. en wat dacht je van een ruggetje wat nog zacht en te flexibel is. er zijn niet voor niets adviezen voor. net als dat kinderen niet aangeven dat schoentjes pijn doen en knellen, de botjes zijn nog week die voelen dat niet, en hierdoor kan het gaan vergroeien. als je zelf wel eens rugklachten hebt, moet je eens bedenken dat je dat door dit soort akties mischien juist in de hand werkt. ik heb er 1 woord voor: belachelijk!
Bas zat ook met 6 maanden maar heb toch gewacht tot 8 maanden. Je ziet het wel veel dat het gemak boven veiligheid gaat. Het lijkt me heerlijk als Sam mee kan op de fiets maar ik vrees dat dat er nog even niet in zit. Meneer is fysiek niet zo ambitieus . Je ziet toch ook mensen op de fiets met buikdragers..... ook levensgevaarlijk!
mijn zoontje zit ook stevig op zich zelf en neem hem ook mee op de fiets alleen kleine stukjes. ik ga niet heel de wereld af fietsen. ik denk dat het te ver gaat om iemand er over aan te spreken als ze dat bij mij zouden doen dan zou ik dus zeggen waar bemoei je je mee. ieder weet hoe zijn eigen kindje is en of hij of zij goed kan zitten.
Ook als het kindje goed kan zitten is het veel beter om te wachten ivm zn nekje. Een kindje kan motorisch wel zich snel ontwikkellen maar qua spierspanning, sterkte in het nekje ed loopt ieder kindje zo´n beetje gelijk op dus daarom wachten. Ikzelf zou het nooit doen, tuurlijk is het soms lastig om alles lopends te doen maar dat weet je als je een baby hebt.
Ik heb van de week gelezen dat je het beste kan wachten tot je kindje 9 maanden is ook al kan hij al zitten ivm met de schokken die ze krijgen op de fiets van kleine oneffenheden in de weg, ze kunnen die nog niet goed opvangen.. Ik zie ze hier ook vaak fietsen met buikdragers, ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij, ik wil echt niet weten wat er gebeurd als je valt!
nou, ik heb gister nog een lekker stukje gefietst met yesse, het gaat prima hoor! En natuurlijk ga je niet stoep op en stoep af, dat is logisch lijkt me. We hebben ong. 20 min gefietst, Yesse vind het ontzettend leuk! Ik vind het niet belachelijk dat ze hem in het fietsstoeltje doet,tenminste als het 'n klein stukje is. Ik neem aan dat ze weet wat ze doet. En adviezen van het C.B. zijn ook niet altijd correct, neem dat van mij aan!
Lijkt mij dat je nooit stoepranden op en af fietst en altijd hobbels probeert te vermijden, of je nou een kindje van 8 maanden of een ouder kindje in je fietsstoeltje hebt zitten!
Ik denk idd dat ieder dit voor zich moet weten, maar verstandig is het niet! Er wordt gewoon niet voor niks geadviseerd met 9 maanden, tuurlijk is niet ieder kindje hetzelfde en zal het een richtlijn zijn. Alyssa zat ook met 6 maanden al goed, maar heb toch echt wel gewacht tot ze ouder was hoor, het zitten doet ze zelf, heb ik niet in de hand, maar het fietsen met haar wel en zou het toch niet op me geweten willen hebben dat er iets zou gebeuren. De werveltjes zijn nog erg week en er kan van alles mis gaan... En of je het haar moet zeggen ja of nee is moeilijk, je wil ook geen bemoeial zijn denk ik, maar omwille van het kindje wil je verstandig zijn.. succes met je besluit.
Bij ons in de buurt is laatst iets ergs gebeurt,een kindje van 6 maanden zat dus ook in een zitje en kon al goed zitten dacht de moeder! Tot het kindje toch met d'r nekje klapte en als resultaat nekje gebroken! Dus voor iedereen heb gewoon geduld want je denk misschien te snel dat ze goed kunnen zitten met een stevig nekje maar toch..... Ik zou toch liever nog wat langer wachten,neem t zekere voor t onzekere!