Kind van peuterspeelzaal afhalen of niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Regina88, 14 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    16 kids op 2 juffen vind ik best veel... het zal best mogen hoor.. maar hier gaan ze tot 12 kids.
    Ik zou een gesprekje met de juffen aanvragen en dat ja nav dit alles er over denkt hem uit te schrijven en naar een andere psz te doen. Juist voor een kindje met taalachterstand is een boekje voorlezen zo belangrijk! Ik zou ze ook echt uitvragen wat ze aan zijn taalachterstand doen..
    het lijkt me ook wel dat ze binnen 3 maanden de regeltjes van school moeten kunnen oppakken.. En ja.. hij moet idd ook leren dat hij niet door de kring mag lopen en af en toe stil moet zijn.. hier moeten ze mijn dochter ook wel eens de mond snoeren omdat ze maar blijft door leuteren ;) Ik vind het ook vreemd dat ze bellen om hem eerder op te laten halen...

2. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    ik lees nu dat je serieus overweegt om hem op een andere psz te zetten... ik zou dat gewoon netjes in een gesprek zeggen met de redenen die je hier ook noemde.. dan vinden ze je maar een asociale trut.. je zoon staat bovenaan.. en waarschijnlijk als ze hem echt 'lastig' zouden vinden zijn ze er misschien ook niet eens rouwig om (al is dat geen goede instelling natuurlijk!)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb het zelf ook gedaan en liep er dus tegen aan dat hij school hetzelfde zag. Vandaar dat ik het zei. Ookal wist hij dat het een gehele andere lokatie was met een andere naam.
    En psz is een lastigere naam, maar vaak heeft een groep een makkelijkere naam. Dus kan je de psz noemen naar de naam van de groep of locatie, zodat je in woord een verschil maakt. En zeker als je staks overstapt kan je deze stap heel makkelijk maken.

En ik doelde niet op het feit dat hij zal moeten wennen aan meer kindjes om hem heen, maar op het feit dat 1 juf voor een klas 4 jarige het de hele dag alleen kan doen. En natuurlijk zit er een verschil tussen 3 jarige en 4 jarige, maar een goede leerkracht of een goede leidster zal altijd proberen om het maximale uit alle kindjes te halen. En niet uit de 15 kindjes die wel luisteren en dat ene kindje die niet luistert dus maar eerder op te laten halen of te negeren.
    Een goede leidster neemt het kindje bij de hand, legt uit wat er verwacht wordt, wanneer dat verwacht wordt, hoe het kindje dit moet doen. Door de regels (in de kring zitten) uit te leggen en te blijven herhalen zal het kindje leren wat er verwacht wordt en hoe hij dit moet doen. Door dit te negeren leert hij niet WAT men van hem verwacht en HOE hij dit moet doen. Hij leert nu namelijk 1 ding; als ik niet wil blijven zitten dan hoeft dat niet. En doordat hij dit heeft geleerd kan het mogelijkerwijs juist staks heel lastig voor hem zijn als er "ineens" andere regels gelden.
    Dus niet naar jouw zoontje gericht, maar naar de leidsters gericht bedoelde ik het.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In een groep van kinderen tussen de 2 en 4 jaar mogen er 8 kindjes op 1 leidster zijn. Dus bij 2 is het 16. Het mag dus en gebeurd vaker.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Is dat altijd zo'n verschil?
    Wij noemen het ook school, en bij ons is het echt een peuterschool. Met tafeltjes en werkjes etcetera. Dit sluit naadloos aan op groep 1 vd bijbehorende basisschool.
    Kan me voorstellen dat een vve-locatie sowieso schoolser is dan de gemiddelde psz.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Of dat altijd zo is, dat is onmogelijk te zeggen.
    Maar wat ik hier zie en hoor is het meer kdv dan school.

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik werk als beleidsmedewerker op een VVE-peuterspeelzaal en wat jij beschrijft is echt een wereld van verschil met waar ik werk. Al onze leidsters zijn VVE gediplomeerd en zij nemen het ook echt serieus. In onze groepen zitten ook max 16 kinderen op twee leidsters. Het zijn (bijna) allemaal allochtone kinderen en kinderen met een taalachterstand. Dat is druk maar echt te doen voor goede leidsters. Je hoeft het dus echt niet te pikken dat jij gebeld wordt om je zoon op te halen. Dat slaat nergens op. Hij is daar toch om iets te leren? Dat gebeurt niet als hij steeds eerder naar huis gaat. Er moet waarschijnlijk eens naar het programma gekeken worden. Hoe lang duren die kringen? Bij ons is een kring van tien minuten soms al lang. Hoe zijn de leidsters tijdens de speeltijd? Spelen ze met de kinderen, zijn ze bewust met taal bezig? Dat doen VVE-leidsters namelijk. Ik lees dat je waarschijnlijk overstapt naar een andere psz en ik denk dat je daar goed aan doet. Anders zou een ochtend meelopen of het (laten) maken van video-opnames een idee zijn. Zo krijg je een goed beeld van wat er op zo'n ochtend gebeurt. Je zegt dat je bezig bent met Kentalis. Wat is hun beeld van je zoon? Ik denk echt dat de leidsters van je oude psz het goed bedoelen maar dat ze niet echt geschikt zijn om te werken met kindjes die wat extra aandacht nodig hebben.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Kan je de groep observeren zonder dat zij jou zien? Want mijn moeder had iets soortgelijks vroeger met mijn broer en toen is ze niet naar huis gegaan maar blijven kijken. En het viel reuze mee hij bleek zo stil te zijn. Terwijl haar gezegd werd dat hij de hele ochtend huilde. Wat ze wél zag is dat 1 leidster helemaal niet leuk tegen hem deed. Ze heeft hem in een andere groep laten zetten en vanaf dag 1 is er nooit meer een probleem geweest.

9. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Even heel gauw een reactie tussendoor:
    Nee ik kan niet gaan spieken daar. Voor de rust zitten de gordijnen vaak dicht aan de voorkant.
    De ingang is vaak op slot tussendoor zodat de kinderen niet weglopen als ze naar de wc gaan. Dan heb ik het over de ouderen kinderen in de basisschool. De psz ligt in het gebouw van de basisschool. Als de deur open is, kan ik niet door de deur van de directe ingang van de psz kijken, daar hangt een gordijntje voor.
    Het pleintje is omringt met bosjes, dus ongemerkt door de bosjes gluren is er helaas ook niet bij. Ik heb al eens getracht dat te doen, maar het bleek onmogelijk haha

Novastar:Ik vind het fijn om te lezen dat er goed aandacht wordt besteed aan het VVE programma. Dat schept hoop voor de toekomst. Hoe jij jet beschrijft zou ik het graag zien voor onze zoon.

De enige reden dat hij dus naar huis moet is omdat hij te moe zou zijn en dan eventueel van daaruit aandringen vervelende buien worden.
    Dus het komt over alsof ze het in zijn belang doen. Ik vind het fijn dat ze proberen dingen in zijn belang te doen, maar onze meningen verschillen blijkbaar wat goed is voor hem.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou in gesprek gaan en je verwachtingen en wensen uitspreken en dan kijken of jullie op een lijn kunnen komen. Zo niet, dan zou ik kijken naar een andere psz. Maar ik zou ze eerst een kans geven dingen te veranderen.

Deel Deze Pagina