Morgen komt er een vriendinnetje van L. spelen en ik wilde samen met de meiden iets gaan bakken. Maar het meisje heeft een glutenallergie. Wie kan mij helpen aan welke bakproducten ze mag hebben? Meestal maken wij cakejes met van die pakken zoals dr. Oetker. Maar mag zij die wel hebben? Ik heb haar moeder een app gestuurd maar ik heb nog geen reactie en ik wil zo eigenlijk naar de supermarkt.
Bij Appie of Jumbo kan je kant en klare glutenvrije bakmixen kopen voor bijvoorbeeld cake. Appie heeft een huismerk lijn of het merk Free From (die verkoopt Jumbo ook). Ze hebben meerdere producten, ik zou gewoon even in dat schap gluren. Bij ons staan die bij speciale dieetproducten. Geen idee of Lidl oid zoiets ook verkoopt.
Bij ah en jumbo en coop naar het glutenbrood schap gaan. De Schar kuchen en en kecksen voor koekjes. Zelf evt chocolade of cacao of vanille of koek kruiden. Soms liggen er ook mixen voor cakejes oid. Denk ook een nieuw pakje boter, bakpapier en schone materialen! Niet alle versiersels mogen. Wel glazuur van dr oetker. Wat mag niet; tarwe of daarvan afgeleide. Schone handen en materialen. Heel veel plezier. (O en geduld want het deeg is wel anders dan met gluten)
Je kan ook meringues maken. Is ook leuk om in verschillende vormen te spuiten (toefjes, kransjes, e.d.) En dan heb je alleen eiwit en (poeder)suiker nodig.
Vaak hebben z3 in het diefstal glutenvrije mixen. En evt zelfrijzend amandelbakmeel van koopmans is ook glutenvrij. Denk je ook aan het schoonmaken van je aanrecht en je oven? Anders kans dat er alsnog gluten in je baksel komen.
Bedankt voor jullie tips! Ik heb bij de ah cakemix gekocht. We hebben nog genoeg decoratie dus daar kunnen ze zelf uit kiezen. En ik heb gelijk pannenkoeken mix meegenomen die zij mag hebben. Gaan we lekker pannenkoeken eten s middags.
Kijk even goed naar de ingrediënten van de versiersels, want in een aardig deel zit gluten. En inderdaad Heel Goed opletten dat je schone materialen gebruikt (soms mag het zelfs nog nooit gebruikt zijn voor iets met gluten, dat zou ik dus wel even goed navragen aan haar ouders) en dat het glutenmeel niet stuift op het glutenvrije ed.
Let er even op dat je geen houten spullen gebruikt voor dat meisje: geen houten deegrollen, snijplank, spatel etc. Noem maar op. Eenmaal met gluten gebruikt mag je dat echt niet meer voor iemand met coeliakie gebruiken. let er ook op als je normaal wel eens met meelhanden aan je basterdsuiker ofzo zit dat dat ook ‘begluur’ kan zijn. Maak je oven even extra schoon (geen glutenkruimeltjes die kunnen rondzweven door de oven tijdens het bakken). Verder mocht je koekvormpjes gebruiken die je eerder voor gluten hebt gebruikt: maak het alsjeblieft extreem goed schoon. Als ze coeliakie heeft wordt ze van het kleinste kruimeltje ziek. Dit alles schrijf ik je niet om je bang te maken, maar om je heel goed te laten voorbereiden. Oh sommige mensen makken hun koekenpannen alleen met wat water schoon; was hem alsjeblieft ff goed schoon met voldoende afwaswater en afwasmiddel ipv onder de kraan met alleen ff een stukje keukenpapier. En mocht je roomboter gebruiken voor zowel je eigen brood als voor het bakken: pak altijd een nieuw pakje zodat je die ook niet ‘begluut kunt hebben. Dit ook met beleg soorten. PS super lief dat je je er zo goed in aan het verdiepen bent!!
En is er nooit met glutenhanden aan de decoratie gezeten? Een teveel gepakte decoratie njet teruggestopt in de verpakking. Zodra je twijfelt; pak dan ff een nieuwe ongeopende variant
Even een tip, want hoe goed bedoelt dit ook is denk AUB aan de hygiëne.. Dus alles echt goed schoonmaken. Ook de vormen (Liefst wegwerp vormen gebruiken ipv die je nu zelf gebruikt) en gebruik géén hout. Handen goed wassen. Schone boter gebruiken, ook de versiering goed bekijken en liever nieuw, ivm kruisbesmetting. Dit ging hier buiten de deur vaak nog fout. Het zijn kleine dingen maar dan wordt ze alsnog ziek. Wel echt heel lief dat je dit doet! Topper!
@Bubblez en Maartje84: mag ik vragen waarom je niets met hout mag gebruiken wanneer glutenintolerant? Hier ben ik waarschijnlijk glutenintolerant (uit bloedonderzoek al naar voren gekomen dat lichaam geen gluten kan verdragen) Volgende week krijg ik een endoscopie waarbij ze biopt van dunne darm gaan nemen om definitief vast te stellen of het glutensensitief is of glutenintolerant. Wanneer dit laatste dus is dan moet ik ook met alles rekening gaan houden vandaar mijn vraag waarom je niet met houten spatels ed. mag werken?
Hout krijg je niet goed genoeg schoon en bevat dus altijd sporen van. je bedoelt dat je positief bent getest op darmschade? Dat komt uit de bloed test, of het gen? In beide gevallen (zowel bij coeliaki als bij gluten sensitiviteit) zul je gluten moeten gaan vermijden en dus ook kruisbesmetting. Het ‘fijne’ van glutensensitief is dat je er geen darmschade van op loopt zoals wel bij coeliaki. Maar je kan alsnog geen gluten eten. Coeliaki heeft nog meer nadelige gevolgen, dus darmschade en kans op allerlei andere ziektes en syndromen. Daarom goed om het uit te zoeken ja. Heb je fb? Er zijn zoveel fijne groepen te vinden waarop je echt onwijs veel zult vinden. Ik heb er voor onze dochter echt onwijs veel aan.
Nieuwe spulletjes kopen is nu veel winkel dicht zijn ook wat lastig. Is het voldoende om ze in de vaatwasser te doen?
Haha een zeurzak Ik vind het soms wel eens lastig bij nieuwe mensen, maar mensen die ik al lang ken weten niet beter dat ik anders echt doodziek wordt dus tsja. Beter een zeurzak dan een ziekezak
Wat Bubblez al schrijft: eenmaal bijv een houten snijplank voor glutenbrood gebruikt of een houten pollepel gebruikt om door de pasta te roeren = gluten in het hout en dat krijg je er nooit meer volledig uit terwijl het wel kleine deeltjes los kan laten. Ik gebruik thuis wel een houten snijplank voor groente. Maar daar mag onder Geen Beding dingen met gluten op worden gelegd of op worden gesneden. Hetzelfde met pollepels: mijn man maakt soms wel eens iets met gluten als avondeten als ik niet thuis ben maar dan gebruikt hij de plastic en ijzeren spullen. Hout wordt in mijn huishouden alleen voor GV spullen gebruikt.
Ijzeren en plastic spullen wel hoor. Let er ff goed op dat je jezelf 100 procent er van overtuigd hebt dat NERGENS meer in de hoekjes kruimels van vorige baksels zit. Mijn vriendinnen maken ook ‘gewoon’ glutenvrije cakes/taarten als ik kom die ze maken in hun normale springvorm die ze eerst idioot goed gepoetst hebben. Dus dat kan prima. Moet wel zeggen dat laatst hier voor een kinderfeestje had ik plastic vormpjes gekocht waar een springveer in zat zodat je het makkelijk weer los kon duwen. Daar durf ik njet op te vertrouwen dat ik die goed schoon zou krijgen dus die heb ik na het kinderfeestje weggegooid toen ik glutenmeuk had gebruikt. Maar niet houten spullen. Dat echt onder geen beding gebruiken
Bij mijn zus kan dit gewoon. Ook heeft ze geen last van het lopen langs de broodafdeling van de supermarkt e.d. Volgens mij verschilt dat nogal per coeliakiepatiënt.
Dit klopt geloof ik wel. Een vriendin van mij en haar dochter hebben coeliakie, ondanks dat haar dochter stopte met groeien toen ze 2 was door de coeliakie, heeft ze niet veel last van kleine spoortjes door kruisbesmetting. Ze kennen wel mensen die meteen doodziek zijn. Mijn dochter heeft misschien coeliakie, ik hoop van niet gezien dat ze door autisme al een ontzettend moeilijke eter is.
En precies daarom zou ik het haar ouders vragen. Bv. bij het ophalen. Beetje lullig als het kind van een goed bedoeld iets dagen hartstikke ziek is. Mijn jongste dochter kan niet tegen gluten. Ze heeft geen coeliakie, maar krijgt bij kleine hoeveelheden wel last. Als dingen goed schoon gemaakt zijn is het bij haar voldoende, maar ‘besmette’ dingen en sprinkels met gluten ed kan ze niet tegen. (Ze kan overigens ook niet tegen boekweit, dus veel standaard mixen voor bv. pannenkoeken vallen in haar geval ook af.) Vriendinnetje van de oudste heeft coeliakie, zij heeft thuis echt eigen pannen ed. Heel lastig dus als ze ergens anders wil eten.