Zwemmen in privézwembad?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Welshfan, 29 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Welshfan

Welshfan Actief lid

13 feb 2014
    303
    9
    18
    Hallo,

Ik heb een dochtertje dat op 7 februari geboren is. Op 7 juli wordt zij dus 5 maanden.

Overal op internet lees je dat het sterk afgeraden wordt om te gaan zwemmen met een baby jonger dan 6 maanden (soms lees je zelfs 12 maanden). Dit gaat echter over openbare binnenzwembaden. Bij zulke zwembaden zijn er veel meer bacteriën en er zijn ook veel te veel chlooramines aanwezig (door zweet, huidschilfers en urine).

Mijn ouders hebben in de tuin echter een ingebouwd zwembad dat verwarmd is. Mijn vader controleert ook dagelijks de ph-waarde en het chloorgehalte van het water.

Wordt het ook afgeraden om met kindjes jonger dan 6 maanden in zulke zwembaden te gaan?

Ik weet namelijk niet wat juist zo gevaarlijk is voor baby's: de chloor op zich of de bacteriën die je in openbare zwembaden terugvindt en het teveel aan chlooramines...

Kunnen jullie hier een duidelijk antwoord op geven?

Alvast bedankt!

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.981
    15.609
    113
    Nabij Utrecht
    je kan overal gaan baby zwemmen vanaf 3 maanden.
    En dat zijn dus gewoon openbare binnenbaden (wel extra verwarmd uiteraard).
    Volgens mij mag het vanaf de eerste prikjes.

3. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Ik ben vanaf 12 weken gaan babyzwemmen

Aangeraden wordt na de eerste prikjes. Hier eerste keer cp 8 wkn oud

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik weet niet waar jij dat overal leest.. ik heb het nog nooit gelezen. Als dat zo slecht zou zijn werd er denk ik ook geen babyzwemmen gegeven.

5. Suprised

Suprised Actief lid

25 mrt 2014
    293
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd begrepen dat het vanaf 4 maanden te doen is, betreft temp. en de eerste vaccinaties. Ik zou lekker gaan zwemmen!

6. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Wij hebben ook gewacht tot de eerste prikjes en daarna heerlijk gaan zwemmen.

7. Welshfan

Welshfan Actief lid

13 feb 2014
    303
    9
    18
    Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
    Waar ik het lees? Overal op internet :D Meestal 6 maanden, maar op sommige sites staat zelfs 12 maanden...

Ik weet ook dat babyzwemmen hier in België niet toegestaan is onder 6 maanden. Een vriendin van me wou haar dochtertje inschrijven voor babyzwemmen, de eerste sessie zou zijn als het meisje 5,5 maand was, maar ze was dus 2 weken te jong en mocht niet deelnemen aan de cursus. Het is ook niet dat ene geval waarop ik mij baseer, ik heb het al vaker gehoord.

Ik weet alleen niet wat nu zo veel kwaad kan... Is het de chloor of de bacteriën. Als het enkel om de bacteriën gaat, weet ik dat ik thuis wel in het grote zwembad kan, maar als kleintjes niet tegen chloor kunnen, ga ik dat zeker niet doen. Maar dat vind ik dus nergens op internet.

Mijn kleine meid heeft veel last van het warme weer, het zou leuk zijn als ik haar mee kon nemen in het grote zwembad van mijn ouders (tussen 27 en 32 graden). Momenteel staat er een mini plonsbadje naast het zwembad, maar daar is niet veel bewegingsvrijheid en kan ze alleen met haar billen onder water. Ze is helemaal gek van water dus weet ik dat ze een groot zwembad leuker zou vinden.

Omdat ik zoveel hoor en lees dat kindjes pas mogen zwemmen vanaf 6 maanden, twijfelde ik dus of het kwaad kan om met zulke warme dagen in ons zwembad (met chloor) te gaan.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het ligt niet aan het chloor en ook niet aan de bacterieen: Het ligt aan de watertemperatuur. Kinderen raken snel onderkoelt. En ja, dan zijn ze snel vatbaar voor ziektes.

De meeste binnenbaden zijn zo'n 30 graden. Dat is 7 graden kouder dan de lichaamstemperatuur van je kindje.

Zwembaden waar babylessen worden gegeven voor kindjes vanaf 8 weken of vanaf 12 weken, daarvan is het water meestal wat warmer. Tussen de 32,5 en de 34 graden.

Als je het doet met je kindje in het bad, houd het dan kort (10 minuutjes?) . Vaak geven ze het zelf ook wel aan hoor.
    De meeste kinderen huilen wel als ze het niet fijn vinden. Sommige kinderen echter worden heel passief, wat wordt verward met tevredenheid- terwijl ze onderkoelt raken! Het is voor kleintjes ook heel inspannend, zo'n koud bad, hun lijfje moet keihard werken om op temperatuur te blijven.

Ik zou dus zelf kiezen voor een klein bad en dat opwarmen tot 35 graden.

Een paar graden verschil, kan al heel veel uit maken! (bedenk maar aan je douche: 38 of 40 graden.. dat voel je wel!)

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik heb dat ook ooit gehoord van een Vlaamse en de bron is inderdaad een Belgische professor: Nationaal Platform Zwembaden | NRZ

Tegenwoordig wordt veel zwembadwater in Nederland ook op een modernere manier gezuiverd, waardoor er minder chloor nodig is. Dat merk ik zelf ook heel erg aan mijn ogen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De meeste zwembaden gebruiken geen chloor meer. Onderkoeling is inderdaad het grootste risico.

11. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Is idd temperatuur.
    Vriendin geeft baby Zwemmen, vanaf de eerste prikjes..
    Dacht week of 9/10.
    Als het water te koud is, zwemmen ze met de hele kleintjes korter of zelfs niet..

12. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Er zijn inderdaad onderzoeken geweest die een verband hebben gelukkig tussen babyzwemmen en het ontwikkelen van astma. De chloordampen zouden niet goed zijn voor de longen van een baby.

In een buitenzwembad zul je daar echter veel minder last van hebben omdat de damp niet blijft hangen.

13. Welshfan

Welshfan Actief lid

13 feb 2014
    303
    9
    18
    Athina, dank je voor de uitleg, ik wist niet dat het om de temperatuur van het water ging ivm onderkoeling! Het klinkt heel logisch, stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :D
    Een paar graden maakt inderdaad veel uit. Ik ga het misschien toch eens proberen en kijken hoe ze reageert, en in ieder geval niet lang erin gaan.

Queen, van die chloordampen wist ik ook niet. Bij mijn ouders ruik je de chloor ook niet, daarbij is het buiten dus vermoed ik dat het daar geen kwaad kan. In een binnenzwembad is dat anders, daar hangt vaak een echte chloorlucht, dat merk je als volwassene al bij het ademen.

Deel Deze Pagina