Hallo allemaal, Mijn 2 kindjes zitten momenteel allebei 1 dag in de week op een kdv en dat bevalt prima. Echter, mijn man heeft vandaag een andere baan aanvaard en zal het eerste jaar geen ouderschapsverlof opnemen waardoor we even een oppasprobleem hebben. op zich kan mijn schoonmoeder wel een dag extra oppassen maar ze is 72, en ik denk dat dat toch wel zwaar wordt, al zal ze dat zelf nooit toegeven . Een gastouder is in ieder geval in ons geval goedkoper, en wellicht kan mijn man dan onbetaald verlof opnemen voor een jaar, hij vindt zijn papadag nl. wel heel leuk! Ik vroeg me echter iets af, het is toch zo dat je echt alleen de werkelijk afgenomen uren betaald? Dus als we bv. op vakantie zijn, of ze eens een keer een halve dag brengen dat we dan minder betalen? Of verschilt dit per gastouder?
Het is maar net wat je af spreekt met je gastouder. Sommige rekenen alle afgesproken uren net als het kdv en anderen zijn flexibeler. Ik zelf reken het niet mits ik het van te voren weet. Als ze bijv komen op dinsdag en donderdag en je zegt donderdag pas dat ze de volgende 4 weken niet komen omdat je op vakantie gaat of woensdagavond om 22:00 nog af belt/smst dat ze donderdag niet komen omdat papa vrij is dan betaal je door, als je vandaag aan geeft dat jullie 1/2 juli een week op vakantie gaan of bijv over 2 weken heeft papa een dagje vrij dan reken ik het niet. Ik heb vraagouders gehad die rustig om 7:00 uur smste dan het kindje die dag niet kwam omdat ze vrij had genomen en iets ging doen met het kind. Ik vind het ook wel zo netjes naar mij toe dat ouders op tijd dingen door geven ouders waarderen het ook niet als ik `s avonds een sms door stuur dat ik de volgende dag er niet ben omdat het mooi strandweer wordt.
daar heb je helemaal gelijk in hoor. Maar mijn kindjes gaan op maandag en we betalen nu bij het kdv dus ook op paasmaandag, pinkstermaandag etc. Dat is wel een beetje zonde van het geld. En we betalen natuurlijk 11 uur per dag, terwijl ze er 9 uur zijn.
Bij een gastouder betaal je de werkelijk uren en niet de verplichte 10,5 of 11 uur. En paasmaandag, pinkstermaandag, Hemelvaartsdag vallen gewoon uit en betalen ze niet omdat we dan allemaal gewoon lekker een dagje vrij zijn. Dus ja op jaarbasis is het goedkoper , vergeet ook niet om goed op te letten met welk gob je in zee gaat. Er zijn hele dure en er zijn goede goedkope bureau`s, kun je ook flink op besparen als je dat goed uitzoekt.
Ik ben gastouder en de feestdagen zoals tweede pinksterdag oid reken ik niet. Zeg je 1 week van tevoren af dan reken ik de uren ook niet. Je kan gewoon ook met de gastouder zelf overleggen. Je moet wel minimaal 20 uren afnemen per maand.
Nou dat viel me al op inderdaad, dat er veel verschil is. Bij sommige bureau's ben ik een stuk duurder uit dan voor het kdv waar ze nu zitten. En dan is er ook nog een verschil tussen de bureau's die nog extra kosten rekenen voor de lunch etc. Nog tips voor een bureau? Ik woon zelf in Amersfoort maar zag ook vrij veel landelijke bureau's.