Kind vergeten op kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MYV, 11 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ook mensen die met mensen werken maken fouten.
    Ik heb 2x een grote fout gemaakt toen ik als leerling werkte; 1x heb ik de medicatie van de ene bewoonster (S.) aan de andere bewoonster (ook S!) gegeven. Een andere keer heb ik een medische situatie (cluster insulten, meisje had epilepsie en ik herkende haar vorm van clusteren niet doordat ze geen toevallen of absences had) verkeerd ingeschat.

    Gelukkig had het in beide gevallen geen ernstige gevolgen, met een knalrood hoofd en tranen die heel hoog zaten heb ik achtereenvolgens de dienstdoende arts gebeld, m'n begeleider gebeld, en de ouders gebeld.
    Gelukkig trof ik beide keren ouders die heel erg schrokken maar het me wel vergaven en niet zoals hier gelijk om ontslag riepen.

    En natuurlijk is het schandalig, het lijkt me afschuwelijk als het om je kind gaat. Maar meer dan excuses aanbieden en het protocol aanscherpen kunnen ze achteraf niet doen neem ik aan.
     
  2. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Bewonderenswaardige houding, maar ik zou dit niet achter me kunnen laten. Het idee dat mijn kind, mijn alles, het belangrijkste in mijn leven, voor zo'n leidster kennelijk een nummer is en gewoon in haar bedje wordt vergeten. Met die wetenschap zou ik echt niet om kunnen gaan, zonder dat het kdv vergaande maatregelen treft. Wat mij betreft wordt die invaller inderdaad ontslagen; dat zou de enige juiste reactie van het kdv zijn!!! In alle andere gevallen: wegwezen daar.

    Ik heb al veel rare verhalen hier gelezen, maar dit verhaal slaat echt alles. Mijn mond viel er letterlijk van open.
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Wat een apart systeem :), maar wel fijn om erover na te denken.

    Bij ons zijn ze nog strikter. Wij zijn gevraagd om opa's en oma's een keer mee te nemen, zodat de leidsters kennis maken en het gezicht kennen. Dan pas geven ze het kind mee aan opa/oma.
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    wij vragen een foto van opa/oma of oom/tante die wel eens kunnen komen.;)

    Ik wil nog wel even iets toevoegen, ik hoop wel dat het kdv onderzoekt hoe en wat er in de overdracht gebeurt is. Want het staat natuurlijk als een paal boven water dat de invaller de slaapkamer had moeten checken, maar ik vind dat er, zeker naar een invaller, een goede overdracht had moeten komen van de vaste leidster.

    Om geen kindjes in de slaapkamer te vergeten, halen wij de kindjes eruit nadat de op 1 na laatste leidster vertrekt. Dus half 6. Als we weten dat we kleine baby's hebben die dan nog slapen, dan leggen we die voor het laatste dutje in de kinderwagen te slapen. Ouders weten dit en nemen de kinderwagen mee.
     
  5. Djamila

    Djamila Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Zo wat een afschuwelijke fout zeg. Ik zou mijn kindje meteen weg halen van dat kdv.
     
  6. misa

    misa Niet meer actief

    Ja, het blijft verschrikkelijk.
    Maar ik ben het ook wel eens met juul en san. :)
     
  7. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief


    Ja klopt, dat hebben ze bij ons ook.... maar dit systeem is ook meer voor als 1 van ons opeens bijv niet op kan halen,

    dat het 4 uur is, half 5 word zoonlief opgehaald, opa en oma kunnen niet , en dat ik bijv een snel een vriendin vraag.dan moet er een codewoord doorgebeld worden naar zowel het kdv als naar mijn vriendin.

    ik heb er eigenlijk nog nooit gebruikt van hoeven maken, kom meestal zelf mijn kind op halen en anders opa of oma.
     
  8. pamsie

    pamsie VIP lid

    10 jan 2009
    8.086
    0
    0
    pedagogisch medewerker (kinderopvang)
    lelystad

    dat is absoluut niet overal zo. sterker nog als het goed is is het nergens zo. de meeste kdv's hebben in hun protecol staan dat je niet alleen in het pand mag zijn. ( stel er breek brand uit en je raak onwel van de rook.) ( of je raakt onwel met kleine kinderen op de groep)

    bij ons werkte het zo dat je wisselende diensten hebt. er beginnen er twee om 7.30 tot 16.00
    en er beginnen er twee om 10.00 tot 18.30
    afhankelijk van het kindaantal kunnen er ook nog tussen diensten worden ingezet. 9.00 tot 17.30
    dit is dus ook arbo gezien verantwoord.
     
  9. pamsie

    pamsie VIP lid

    10 jan 2009
    8.086
    0
    0
    pedagogisch medewerker (kinderopvang)
    lelystad
    aan ts.

    ook ik ben pm'er en die is wel me grootste nachtmerrie. toch vind ik dat het hier fouten betreft van verschillende mensen. en het dus geen zin heeft om 1 persoon te ontslaan.
    wel moet er gekeken worden naar de protocollen.
    ik zou wel een klacht indienen bij het bedrijf zelf.

    en wat ik ook zou doen is een klacht indienen bij boink. ( belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang.)
    www.boink.nl

    zij houden dit soort dingen heel goed bij en trekken ook bij overheid aan de bel indien nodig.
     
  10. Vera

    Vera Fanatiek lid

    17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    en? Hoe is het verder gegaan?
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    het gaat niet om alleen in het pand zijn, maar om alleen af te sluiten. Ik ken geen kdv waarbij er meerdere mensen op een groep afsluiten. Wij hebben 3 groepen en van elke groep is er 1 iemand van half 6 tot 6 uur alleen. Die 2 dezelfde diensten bij jullie, is dat op 1 groep??? Dus op elke groep ben je steeds met zn tweeen???
     
  12. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Verschrikkelijk..hoe is het nu verder gegaan, heb je nog een klacht ingediend? sterkte..het is een behoorlijke schrik, dat je toch een plekje moet geven..
     
  13. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ja, een code of zo'n tag kan natuurlijk ook... had ik niet over nagedacht!
    Bij het kdv van mijn kinderen moet je inderdaad aanbellen en je melden via de intercom.
     
  14. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ts....ben benieuwd hoe je het nu verder hebt aangepakt.
     
  15. misa

    misa Niet meer actief

    Ik ook. :)
     
  16. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Idem, ben ook erg benieuwd hoe het afgelopen is en of je inmiddels al weer een beetje vertrouwen terug hebt.

    Kan me namelijk voorstellen dat dat erg moeilijk is.
     
  17. Kiwi08

    Kiwi08 Fanatiek lid

    30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    ik ook..
     
  18. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik ben blij dat mijn zoon niet naar een kdv hoeft zeg, als ik lees dat leidsers het heel normaal vinden om alleen te zijn op een groep. dan gaan mijn haren overeind staan van kippevel. hoe kan je in godsnaam alleen voor zoveel kinderen zorgen, normaal al en stel als er iets gebeurd. brrr, moet er niet aan denken.en zeker emt een dag afsluiten als de ouders komen, hoe kan ej de ouders te woord staan én op alle kinderen passen. je hebt toch geen 10 ogen en 5 armen in eentje.

    ts. ik heb met open mond je verhaal gelezen. ik denk dat ik ter plekke de politie had gebeld. dit is toch te absurt voor woorden.ik ben ook heel benieuwd wat je nu verder gedaan hebt en of je er nog komt nu.
     
  19. claudianoa

    claudianoa Fanatiek lid

    13 sep 2009
    1.724
    0
    0
    ik werkte zelf op een kdv ik moet er niet aan denken dat dit zou gebeuren bij mij of een collega en nu mijn zoontje er op zit al helemaal niet wat heb je er tegen gedaan toch wel een flinke klacht ingediend hoop ik
     
  20. MYV

    MYV Lid

    26 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Bedankt voor alle lieve berichtjes, het heeft wel echt iets los gemaakt he? Ik ben er druk mee bezig, heb daarom niet echt tijd gehad om hier iets te posten. We zijn afgelopen vrijdag op gesprek geweest bij de vestigingsmanager. Ik heb dat gesprek aan gevraagd want des te dichter we weer bij het weekend kwamen des te benauwder ik het kreeg bij de gedachte om ons meisje op maandag daar weer alleen te laten. Het was wel een goed gesprek alhoewel ik wel vind dat die betrokken medewerker iets te veel beschermd wordt naar mijn mening, maar daar kom ik straks even op terug. Het gesprek was wel goed, ze vinden het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is en proberen echt om ons het vertrouwen weer terug te geven. We hebben het ook gehad over welke procedures aangepast moeten worden om dit niet meer te laten gebeuren en ik heb ook om bv een noodnummer gevraagd (stel dat idd de deur dicht was geweest, dan had ik een raam moeten inslaan). Ik heb daar aangegeven dat ik vind dat alle ouders hiervan op de hoogte moeten worden gesteld omdat het ook een ander kindje had kunnen overkomen en dan had ik het ook willen weten. (had iemand hier geschreven, en dat vond ik een hele goeie) Ze hebben toen voorgesteld om een lid van de oudercie. contact met mij op te laten nemen. Die persoon heeft ook een kindje in dezelfde groep als mijn dochter. Daar heb ik inmiddels contact mee gehad, het hele verhaal verteld en zij hebben er ook al in de oudercie over vergaderd en mij daarvan terugkoppeling gegeven. Er gaat iig een brief uit naar alle ouders waar wij de laatste zeggenschap over hebben en er wordt nog steeds gebrainstormd om de procedures aan te passen. Een voorstel was om idd de leidsters niet meer voor 6 uur naar huis te laten gaan ook al zijn alle kindjes weg of iemand per dag verantwoordelijk te stellen voor de controles op het einde van de dag. Ook is er in een soort van regio-overleg met andere kdv over gesproken wat er wordt gedaan om dit soort incidenten te voorkomen. Ik vind dus wel dat ze er bewust mee bezig zijn en dat wil ik mee nemen in mijn overweging om over te stappen naar een ander kdv. Ik wacht wel nog steeds op een officiele terugkoppeling van het kdv zelf want dit heb ik nu alleen nog maar vernomen van de persoon uit de oudercommissie. Ook heb ik deze melding bij de GGD neer gelegd. Zij gaan dit ook meenemen bij de toezichtcontroles en dit ook bespreken met het kdv. Om nog even terug te komen op de betrokken medewerkster, er wordt gezegd dat zij een accuraat persoon is die nooit dit soort fouten heeft gemaakt. Dat vind ik te makkelijk. Ik zag haar dinsdag toen ik mijn dochter ging ophalen en werd er gewoon helemaal akelig van, en ben snel weggedoken. Ik kon haar gewoon niet onder ogen komen. In eerste instantie had ik daar nog niet zo over nagedacht maar daar ben ik dus steeds meer over gaan nadenken. Er hoort een consequentie voor haar te zijn! Uiteraard, waar mensen werken worden fouten gemaakt maar als je er voor kiest om dit werk te gaan doen moet je je bewust zijn van de verantwoordelijkheid die je hebt en dat is de verantwoordelijkheid over kindjes van iemand anders en die mag je niet vergeten!! Dan heb je in mijn ogen geen verantwoordelijkheidsgevoel en doe je je werk gewoon niet goed. Ze hoeft van mij geen ontslag, dat vind ik wel erg grof maar ik wil haar in ieder geval gewoon niet meer zien. Ik heb nu een beetje het gevoel dat ze er wel heel makkelijk mee weg komt.

    Dus, dat was een beetje mijn verhaal tot nu toe. Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen. In ieder geval bedankt voor alle berichtjes, er zaten er een paar tussen waar ik echt iets aan gehad heb en die ik ook heb aangehaald in mijn gesprek.
     

Deel Deze Pagina