M heeft last van obstipatie. Sinds woensdag lukt het hem om niet te poepen. Woensdag een klysma gehad en toen heeft hij iets gepoept. Sindsdien niet meer. Vrijdagavond nog bij de HAP geweest omdat het niet lukt en hij last heeft van overloop ontlasting. We moesten weer een klysma geven, maar deze heeft niks gedaan. Woensdag werkte het ook niet zoals het moet, toen kon hij pas na een dik uur wat poepen. Hij krijgt lactulose sinds gister. Nu is het zelfs zover dat hij niet meer durft, waardoor hij alleen maar meer verstopt raakt. Iemand tips om hem toch aan het poepen te krijgen??
Wij hebben dit ook gehad met onze dochter toen 4 jaar. Was vreselijk en veel gehuil en paniek vanwege klysma's. We kregen al snel Forlax Junior van de huisarts, dit werkte goed. Verder moeten ze gewoon weer vertrouwen er in krijgen dat het weer goed (en zonder pijn, is er wat gebeurd?) kan gaan. Dat duurde bij ons 6 maanden. Vaak is het zo dat ze een keer harde ontlasting hebben gehad en dat het pijn heeft gedaan, dat ze daar een angst voor hebben ontwikkelt. Wij zijn toen ook nog in het ziekenhuis geweest bij de plas/poeppoli om uit te sluiten dat er niets raars was. We moesten Forlax blijven geven, 2 zakjes per dag en er niet te veel meer over gehad (moest van de ha steeds vragen of ze was geweest en steeds kijken hoe het er uit zag...zo wordt het wel een 'probleem' steeds) en toen langzaam afgebouwd. Het kan heel vervelend zijn. Forlax Junior werkt in ieder geval heel goed, beter dan lactulose en fijner dan klysma's. Ze moeten het echt zelf weer gaan doen. Kan dus wel wat tijd overheen gaan. Succes, C
@ Belize, hij gaat alleen naar de wc om te plassen en dan wilt hij er weer direct af. Als ik zeg om even te blijven zitten, dan is het al gelijk huilen. Potje kan ik eens proberen, maar denk dat hij dat ook weigert. Heeft nog nooit iets op het potje gedaan. Wilde alleen het toilet. @ Charlie, hoe snel werkte de florax? En hielp dit tegen de stop? Dat is wat hij nu heeft namelijk. Er zit een stop en dit doet pijn. Hij heeft nog steeds last van overloop ontlasting. Vanavond vroeg hij ineens om een luier. Ik heb er maar 1 om gedaan, in de hoop dat hij misschien daar in poept. Door de verstopping nu kan hij ook moeilijker zijn plas ophouden. Heeft ineens vaker ongelukjes. Morgen ga ik sowieso de ha bellen. Hij zal toch snel van die stop af moeten voordat straks zijn darmen helemaal vol zitten.
maar voordat hij verstopt raakte poepte hij wel op wc?of deed hij toen ook alleen plasje? als hij toen poepte met n luier dan moet je hem weer n luier geven natuurlijk om te poepen. je kunt ook een goede belonning kiezen. bijvoorbeeld een lollypop als hij poept. medicijnen voor zijn darmen helpen niet tegen zijn angst.
Hij poepte gewoon op de wc, al vanaf de 1e dag met zindelijkheidstraining. Woensdag ging poepen heel moeizaam. Dit heeft ook pijn gedaan omdat het zo hard is. Vrijdag lukte het hem weer niet om te poepen. Doordat het nu weer niet lukt, durft hij ook niet meer.
ik weet van mijn zoontje dat harde poep pijn doet.zelfs na poepen klacht hij dat het pijn doet als ik zijn billen schoon maak. misschien een zalfje om pijn te doven? lidocaine zalf bij apotheek?
Ik zou ook om forlax jr vragen, dat maakt zijn ontlasting zachter en dan zal het makkelijker gaan. Daarnaast belonen als het wel goed gaat. Dat helpt hier in ieder geval! sterkte
@ Belize, hij klaagt idd ook van pijn aan zijn anus. Gister flink ingesmeerd met sudocreme. De arts vrijdag heeft gekeken naar mogelijke scheurtjes, maar niks te zien. Lidocaine zalf gaat helaas niet. Hij is daar allergisch voor. Dit zit namelijk ook in emla zalf en daar had hij de laatste keer uutslag van, lijkend op brandwonden. @ Pinguin, we moeten straks naar de arts. Hopelijk krijgt hij dan iets wat het zacht maakt. En dan het durven nog. Hij durft nu niet meer zo te persen. Net zat hij in zijn broek te persen, maar ook dat lukte niet. Maar ik heb dat natuurlijk ook afgebroken door te zeggen dat poepen op de wc of potje moet, niet in de broek. Tevens wel luier aangeboden, maar ook dat wilt hij niet. Heeft wel drang en buikpijn. Hij heeft ook geen eetlust. Omdat hij geen eetlust heeft zullen ze sowieso iets moeten geven waarvan hij vandaag nog poept. Hij mag namelijk niet te lang vasten ivm stofwisselingsziekte en gisteravond heeft hij ook al niet gegeten.
Wat erg,het klinkt heel herkenbaar. De Forlax werkt wel na een paar dagen, in het begin zaten we op 3 zakjes per dag. Maar die stop moet er wel even uit en dan kan wel even duren. Je zal verbaasd zijn hoeveel harde grote keutels er vast zullen zitten. Ik zou dus met Forlax beginnen en nog 1 keer een klysma doen. Dat met die verminderde eetlust herken ik ook, is ook logisch maar gaat ook weer over. Met 2 zakjes Forlax ging het hier heel goed. Wel goed de tanden poetsen, Forlax is erg zoet en sommigen beweren op internet dat hun kids er gaatjes van kregen , er is ook altijd wat . Veel sterkte er mee, het is heel naar allemaal. Mijn dochter lag te trillen in haar bed van ellende en buikpijn, ze durfde gewoon niet en moest heel hard huilen en gillen op de wc, een soort geboorte leek het wel...zoooo erg... Scheurtjes en aambeien komen niet zo vaak voor bij kinderen, dat vertelde de kinderarts bij de poeppoli toen dat onze vraag was, dus maak je niet te veel zorgen. Heeft het ooit pijn gedaan bij je zoontje? wat zegt hij er zelf over? Wij kregen ook vaseline zalf met licodaine maar het deed niet heel veel. Wat je wel kan proberen is Dulcolax. Dat kreeg ons dochtertje ook om even de verstopping kwijt te raken maar dat is een pilletje en die slikt ze niet makkelijk. Je hebt het ook bij de etos in druppels. Dit is wel een laxeermiddel wat de darmen lui maakt dus niet voor veelvuldig gebruik. Forlax kan op lange termijn absoluut niet kwaad volgens onze kinderarts. Wij zei jullie dokter vanochtend?? Charlie
Mijn oudste heeft ook last gehad van peuterobstipatie. Was in een zomer,bij een paar warme dagen, en dan niet willen drinken. Het werd bij hem echt een psychisch cirkeltje: Eerst harde ontlasting, dan pijn, dus langer ophouden, dus hardere ontlasting, dus meer pijn etc. Wij zijn er bijna driekwart jaar mee bezig geweest. Eerst begonnen met de 1e keus laxeermiddel van mijn huisarts (iets met een L dacht ik), in combi met lidocaine zalf. Van dat laxeermiddel kreeg hij veel buikpijn, maar kwam niks uit. Daarna overgestapt op movicolon. Dat werkte perfect. Alleen zodra we iets minderden ging het weer achteruit. We zijn echt heel langzaam gestopt, toen het echt een paar weken goed ging, en hij het wel wat vergeten was. Hij zat alleen nog in de luiers, dus dat was makkelijker qua te dunne ontlasting en hij hoefde niet te wachten tot hij kon.. Het was die periode, en daarna ook niet terug gekomen gelukkig..
@ Charlie, we moeten de lactoluse flink ophogen en als de ophoging van vandaag niet werkt, morgen weer ophogen etc. Dit totdat het zijn werk doet en dan moeten we afbouwen tot een dosis die voor hem goed werkt. Om de stop weg te krijgen moeten we klysma's geven. Dit mag dagelijks. Ben ik zelf geen voorstander van. Vandaag dan gegeven. Hij wilde absoluut niet op de wc, maar in de luier. De ergste stop is eruit gekomen met veel moeite en waarbij ik heb moeten helpen. Het was keihard. Zo zielig. Denk dat het de komende dagen nog zeker een probleem zal zijn. Hij was namelijk nog niet alles kwijt. Florax heeft de arts aangeboden. Echter zal hij dit niet zomaar drinken. Het is een heel eigenwijze peuter wat betreft drinken en eten. Lactulose moeten we al flink voor pushen, dus een heel glas wordt moeilijk. Dus voor nu dan toch nog maar de lactoluse. Pilletjes neemt M wel. Dus dat zal wel een optie zijn. Dat hou ik dus in gedachten als het de komende dagen zo moeizaam blijft. Werkte dat heel goed voor de stop? De klysma microlax vind ik maar slecht werken. @ Deepfreeze, voor die psychische cirkel ben ik wel bang. Zeker als hij vaker zo verstopt raakt. Pff hoop het niet.
Microlax werkte hier wel meteen, dulcolax niet lang genoeg gegeven maar misschien helpt het bij je zoontje wel. Weet niet of het kan op zijn leeftijd. Forlax Junior is prima te doen hoor, moet in maar 50 ml water en smaakt naar sinaasappel, echt lekker zoet, daarna iets anders er achter aan. In het ziekenhuis werd ook actimel aangeraden voor zacht ontlasting. Veel sterkte ermee. C
Ik heb mijn dochter nooit verteld dat ze forlax kreeg. Ik deed het in een beker met ranja. Hier hielp forlax wel, lactulose niet. Ik hoop voor je zoon dat het helpt. Ik vind klysma's geven al behoorlijk rigoureus. Je zou trouwens ook een osteopaat kunnen bellen en kijken of zij zijn darmen een beetje op gang kunnen krijgen. succes!
Nog steeds hetzelfde Hij lag net te kreunen op de bank. Dus ik checken of hij niet weer gelekt heeft. Staat zijn anus open en zie je de poep zitten. Het zit gewoon goed verstopt. Meer dan wat die kleine klysma's kunnen oplossen. Ik heb de ka gebeld en daar moeten we om 14.00 uur naar toe. Ha gaat toch niet over op andere actie. Zei dat dit wel dagen kon duren en dat 1 keer per week en zelfs 1 keer per 2 weken nog onder de norm normaal valt. Hij wilt niet eten en hij mag niet vasten. Als zijn suikers laag worden zijn we verder van huis, want dan moet hij een sonde.
Meid misschien moet je dan toch die forlax proberen. Hier werkte dat echt goed(mijn dochter had aambeien van het persen dus het was héél pijnlijk!) maar dmv die forlax ging het echt heel goed. Sterkte!
Ja ga ook vragen nu om de forlax. Als we blijven aandringen en hem zeggen dat het moet van de ka, zal hij het uiteindelijk ook nemen. Dat was met de maizena in zijn yoghurt ook zo. Duurde wel 2 weken voordat we hem zover hadden. Dan maar even wat meer diksap in zijn beker. De lactulose ging ook heel moeizaam vanmorgen. Net heeft hij een beetje gepoept. Het is megahard. Zo zielig hem te zien duwen. Benieuwd wat de ka zo zegt.
Als je hem nou niet verteld dat er wat forlax in zijn drinken zit? Dat was hier echt het beste, en als ze toch zag dat ik er wat in deed zei ik dat het wat suiker was, belachelijk want dat gebruik ik eigenlijk nergens voor maar voor haar was dat acceptabel. Sterkte meis, het is niets om je kind zo te zien.
Ik denk dat de kinderarts hem wel even zal helpen, dan is hij er van af. Misschien 2 klysma's, maar dat zullen zij wel weten. Hopelijk is hij er snel van af. Ik zou ook Forlax proberen, het is prima te combineren in drinken. C.