Wie heeft er ervaring met macrogol/forlax (laxeerzakjes)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gizzie1983, 3 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Vorige week met onze jongste dochter (4,5) naar de PIPO-poli geweest omdat ze niet op de wc durft te poepen...alleen in een luier. Ze houdt haar poep lang op, en poept gemiddeld 1 tot 2x per week. De eerste stap is nu starten met (extreem) laxeren. Ze moet starten met 5 zakjes per dag.... Afgesproken hiermee te wachten tot de kerstvakantie omdat ze zeker ongelukjes zal gaan krijgen. De poep moet uiteindelijk waterdun worden voordat we mogen afbouwen met de dosering.

    Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben voornamelijk benieuwd hoeveel dagen het ongeveer duurt tot ze bij de waterdunne fase is. En veel last van buikpijn vraag ik me af?

    Bedankt alvast!
     
  2. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.046
    3.511
    113
    Vrouw
    Volgens mij duurde dat wel een aantal dagen, maar eerlijk gezegd weet ik het niet meer precies. Maar willen ze het echt waterig laten worden? Hier moest het wel zachter worden (ook maar 1 of 2 keer poepen per week), maar niet zo dun dat er uiteindelijk nauwelijks controle is. Uiteindelijk overigens wel dmv zetpillen het poepen moeten afdwingen.
    In het begin is het ook wel even zoeken naar de dosering, wij zijn met 3 gestart maar dat was teveel. Hele tijd op 2 gezeten en daarna nog een jaar op 1 zakje.

    Succes! Lange adem hebben, maar het gaat lukken!
     
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik gebruik het zelf, maar geen ervaring met 5 zakjes op een dag. Hoe ga je die geven trouwens?
     
  4. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ja, moet echt waterdun worden...:(. Dat is de laatste stap en daarna mag ze afbouwen. De arts wil dat haar darmen gespoeld worden (doordat ze vaak is verstopt blijft er steeds ontlasting achter, door het extreem laxeren worden alle 'resten' meegenomen). Bedankt voor je reactie!
     
  5. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik moet me nog inlezen (we gaan dit in de kerstvakantie doen), maar volgens mij is het de bedoeling 's ochtends 3 zakjes in een beker water/thee en 's avonds 2 zakjes. Maar wil nog wel even informeren hoe laat 's avonds. Het lijkt me niet vlak voordat ze naar bed gaat...
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    serieus? Ik los 1 zakje in een vol glas water op, maar lekker is het niet en moet er niet aan denken om er 3 in te doen, dat zou ik niet meer wegkrijgen. Maar wellicht dat je kleinere zakjes hebt natuurlijk ;)
     
  7. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Poeh....ik ben benieuwd. Ze krijgt Forlax Junior, misschien dat het verschil maakt. Ik mag er wat ranja bij doen zei de apotheker, maar om nu 's ochtends al ranja te geven... Wordt iig een uitdaging ;).
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.046
    3.511
    113
    Vrouw
    Forlax junior is 4 mg per zakje. 3 tegelijk lukt hier wel goed (met ranja idd).
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  9. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Wij gebruiken de forlax junior al sinds Féline 1,5 is (helaas). Geeft geen buikpijn hoor alleen de ontlasting wordt dunner gemaakt. Wel goed water laten drinken over de gehele dag.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  10. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Forlax Junior 5 zakjes per dag valt (nog) wel mee qua dosering, is gelijk aan 2 gewone Forlax zakjes.
    Mijn dochter van 6 jaar had het minimum (2 zakjes Junior per dag) en haar ontlasting was ongeveer hetzelfde als zonder zakjes. Opgelost in water smaakt het naar een soort grapefruit limonade. Mijn dochter vond het niet lekker, je kunt het ook niet in vla oplossen ofzo (het maakt de vla waterdun en grapefruitsmaak alles overheersend). Dus het was hier glas achterover klokken met tegenzin en snel iets anders eten voor de smaak.
    Houdt je dochter van grapefruit/citrus, misschien kun je alvast 1 Junior zakje laten proberen voor de smaak? Dan weet je of dat wat is. Er zijn wel meer mogelijkheden met potten waarvan je zelf kan scheppen en minder bijsmaak.

    Succes alvast!
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  11. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Hier krijgt onze dochter 2x 10 mg. In de ochtend doe ik een zakje in water oplossen en dan sinaasappelsap er bij. In de middag na school krijgt ze de andere door limonade. Daar proef je het niet in terug hoor. Zeker de junior niet. Wel veel laten drinken erbij! Anders helpt het weinig. In begin is veel gerechtvaardigd. Rietjesbeker voor tv, iets zoetere limonade ipv thee, door de melk als smoothie. Het kan allemaal. Het kan zelfs op brood met gekleurde vruchtenhagel. Succes met het laxeren...
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  12. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.340
    207
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Oooh, dit stelt me gerust! Bedankt allemaal!! :). En bedankt voor de tips!
     
  13. jade2011

    jade2011 Actief lid

    9 mrt 2013
    205
    305
    63
    Ons zoontje drinkt het gewoon zo met enkel water. Gaat prima.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  14. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.009
    288
    83
    Hier al 1 jaar goede ervaring met Forlax voor onze zoon. Via de kinderarts. Het werkt geweldig! 1 zakje per dag heeft hij nu (begon met 2 zakjes) .
    Dan doe ik poeder in een beker, mengen met wat water en goed roeren.
    Daarna melk erbij, of limonade, appelsap en dan blijf ik roeren zodat alles mengt.
    Dan is het nog steeds niet lekker zegt zoonlief(5jr) maar wel te doen.
    Zeker lastig als ze kleiner zijn, dan is het vies en begrijpen ze niet goed dat het goed voor ze is. Nu mijn zoon 5 is kunnen we dat uitleggen en snapt hij het.
    Succes ermee !
    Na al het geploeter rondom niet kunnen poepen was dit echt een uitkomt en dat bracht de rust weer terug bij onze zoon, hij had geen pijn meer.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn zoon kreeg ze om dezelfde reden en moest idd (extreem) laxeren tot diarree. Hij was toen bijna 7 overigens. Hij had 10 zakjes per dag nodig (ik verdeelde het over 2 doses) om enigszins in de buurt van effect te komen, dus we zijn in overleg met arts al snel overgestapt op de 'volwassen' variant (grotere zakjes), waar hij er dan 3 per dag van nam. Hij dronk het gewoon met water. Na ruim een jaar ging het veel beter met zindelijkheid en ben ik gaan afbouwen. Hij heeft het ongeveer 3 jaar gebruikt.

    Mijn jongste krijgt het sinds ze 5 jaar is in verband met obstipatie en buikpijn, zij is veel gevoeliger voor geur/smaak en krijg het alleen met ranja naar binnen... Zij heeft nu nog 1 zakje per dag.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  16. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    @Feye wat voor zetpillen bedoel jij? Wij zijn momenteel ook erg zoekende in de zindelijkheidstraining van onze dochter van 4,5
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.046
    3.511
    113
    Vrouw
    Wij hebben een tijdje bisacodyl gebruikt. Hiermee krijg je binnen 20 minuten aandrang om te poepen, welke niet te negeren valt. Heeft zoon wel geleerd om duidelijk naar zijn lichaam te luisteren.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  18. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Dank je wel! Hou ik in mn achterhoofd
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Zou ik zeker doen, dat spul is smerig.. zelf een tijdje gebruikt (ik moest 4 zakjes) en dochter moest maar 1 zakje, maar echt niet lekker hoor. In water bijna niet te doen.

    Edit: wel voor volwassen, maar maakt qua smaak geloof ik weinig verschil.
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina