Kind verveelt zich in groep 2

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LisbethSalander, 30 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Fijn dat ze op jullie school zo goed kijken naar wat de behoeften zijn van jouw zoontje. Hopelijk gaan ze dat bij ons ook doen.
    Mijn zoon is net 6. Ook niet de oudste van de klas. Maar in zijn rapporten wordt er gekeken naar de vaardigheden versus de echte leeftijd. Hij loopt daar overal zeker 6 maanden voor. Dit met cognitieve vaardigheden maar ook de sociale, zoals omgang met klasgenoten en leerkrachten. Eigenlijk had hij dus echt al in groep 3 thuisgehoord. Ben benieuwd waar ze mee komen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  2. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.167
    3.814
    113
    Dat lijkt me echt lastig! Ik zou ook hebben gedacht: lekker laten spelen nog na al die lockdowns, maar als ze het dan zo saai gaan vinden... Maar ja, gedane zaken maken geen keer.

Mijn oudste is van november en zit ook in groep 2 (5 jaar dus). Zij is gelukkig wel heel enthousiast over de hoeken en de kring en zo maar sluit ook regelmatig aan bij groep 3 voor het lezen en rekenen. Maar hoe ze dat dan volgend jaar gaan doen... Maar voor jullie zou dat misschien nu wel een oplossing zijn, om hem vast in groep 3 een tafel met een laatje te geven (dan voelen ze zich groot!) om hem daar af en toe werkjes te laten doen.

LisbethSalander vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Wat zijn dit soort dingen toch lastig hè.
    Hier een vijfjarige die belachelijk goed is in rekenen. (Op alle andere gebieden is hij wel een ‘normale’ kleuter.) Splitsen is een no brainer. Hij doet sommen onder de 100 uit zijn hoofd (+ en -). Kent de tafels, niet geautomatiseerd, maar snapt wel de stappen en bv ook het verschil tussen 4x6 en 6x4. Afgelopen week kwam hij met deeltafels aanzetten en ik dacht even dat dat te moeilijk was. Maar toen ik even uitlegde dat hij dan net kon doen of hij snoepjes verdeelde, deed hij het meteen goed bij de tafel van 1, 2 en 10. Vandaag deed hij de deeltafel van 9. En zo gaat hij in rap tempo steeds een stapje verder.

Grappig genoeg laat hij dit op school niet merken en weten zijn juffen niet wat hij allemaal al kan. Hij vind hij groep 2 nog fantastisch en speelt juist nog graag in de hoeken, knutselt, etc. En op school is hij dus niet bezig met op die manier rekenen, maar thuis juist wel.

Maar het baart me wel zorgen voor groep 3. Sommige dingen die hij kan zijn al groep 5 niveau, dus sommetjes tot 10 of 20 zullen snel gaan vervelen.

Ik denk dat ik het hier toch eens bij de juffen ga aankaarten zodat ze er al op voorbereid zijn voordat hij naar groep 3 gaat. Dat wilde ik eerst niet doen, juist omdat hij blijkbaar nu niet de behoefte heeft dat er op school iets met zijn voorsprong gedaan wordt. Alle andere werkjes zijn nog interessant genoeg en dat vind ik helemaal prima. Maar om problemen te voorkomen ga ik het toch maar even in de groep gooien.

Ik denk dat het in jullie geval goed is dat de ib’er er bij betrokken wordt en gekeken wordt waar er uitdaging gevonden kan worden. Of werkjes die aansluiten op het thema, maar dan ook op zijn niveau, zodat hij ook gewoon nog bij de rest van de klas hoort, ipv altijd echt wat anders te moeten doen.

hummeltje5 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.715
    113
    Vrouw
    Ik zou het zeker aankaarten bij de school. De eerste weken in groep 3 gaat het echt alleen maar over meer en minder etc. Daar is jouw zoon allang voorbij. Die gaat zich dus bij die rekenlessen stierlijk vervelen.
    Mijn ene zoon van nu 14 was ook wel ver met rekenen, maar niet verder naar gekeken. Die kwam in groep 3 regelmatig thuis met de mededeling: "Rekenen is stom, ze hebben het alleen over meer en minder. DAT WEET IK TOCH ALLANG!!" Pas later zijn ze met hem aan de slag gegaan met extra uitdaging, rekentijgers, plus werk etc. Nu is hij een hele makkelijke leerling, vind alles best, dus vroeg zelf niet om die extra uitdaging. Werd er ook niet vervelend door.

Onze jongste van 6 zit nu in groep 3, daarbij merkten wij thuis ook dat hij al in de kleuterklassen ver voorliep op rekengebied. Dat heb ik toen wel aangekaart op school. Hij heeft eind groep 2 de cito van eind groep 3 gemaakt. Die ging prima. Nu zit hij in groep 3 en rekent hij met groep 4 mee. Hij gaat dus elke dag met zijn rekenwerk naar het lokaal van groep 4, volgt de instructies en doet daar zijn rekenwerk. Daarna gaat hij weer terug naar zijn eigen klas. Dit gaat heel goed.

Zonnestralen en Adje vinden dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ja, dat ga ik ook zeker doen. Toen hij in eerste instantie liet blijken dat hij het e.e.a. wel vlot oppikte, was ik dat nog niet van plan, omdat ik het ook niet nodig vind dat ze daar nu in de kleuterklas extra aandacht aan besteden. Zolang hij op school juist die echte kleuterdingen nog leuk vindt, mag hij van mij daar zo lang mogelijk van genieten. Maar ik voorzie inmiddels inderdaad wel problemen in groep 3, want hij gaat ook rap vooruit. Hij lijkt dingen omtrent getallen gewoon heel snel te snappen en begrijpt ook hoe getallen zijn opgebouwd. Hij zit op dit moment voor de lol grote getallen op te schrijven bv 23190. En als ik dan vraag wat er staat kan hij me dat ook prima vertellen. Iedere dag komt er wel zoiets bij. Dus sommetjes tot 10 tot in den treure oefenen, zal dan niet echt motiverend zijn.

Fijn dat het bij jouw jongste goed is opgepikt en dat het goed gaat met meedraaien in groep 4.
    Ik ben ook wel benieuwd hoe dit hier door school wordt opgepikt. Mijn dochters waren alle drie gewoon hele gemiddelde kleuters. Eenmaal in groep 3 leerden ze wel heel snel lezen. Maar daar gaven ze vooraf bij de kleuters geen blijk van. En verder bleek alleen dat middelste dochter zodanig goed kon leren dat ze in een plusklas kon. Maar ook dat kwam er in de kleuterklas niet per se uit. Mijn kinderen houden er blijkbaar van om gewoon nog zolang mogelijk ook te kunnen spelen :roflmao:

Zonnestralen en Zxcvb vinden dit leuk.
  6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.715
    113
    Vrouw
    Heerlijk toch! Leren kan nog lang genoeg:D

LisbethSalander en Adje vinden dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Wat een lastige situatie, als ik zo lees hoort hij inderdaad al in groep 3 en zou hij misschien nog vlot zijn.

Persoonlijk denk ik dat de start van groep 3 wel heel belangrijk is. Dat is toch de start hoe je dingen aanleert op de "juiste" manier om door de rest van school te komen.

Ik denk dat je in gesprek moet gaan met de juf als de ib'er. Je zorgen neer leggen en wel volgend jaar starten in Gr 3. Misschien kan hij die met goede begeleiding wel versnellen.

Onze zoon heeft 3 maanden groep 1 gedaan. Is na de zomer dus gestart in Gr 1. 3 maanden voor het einde is hij gezet in Gr 2 om daarna mee te gaan naar Gr 3.
    Hij had zich alles eigen gemaakt :rolleyes:

Dus met net 5 ging hij naar groep 3. De eerste weken ging prima maar daarna was het snel te makkelijk.

Het is dus belangrijk om met school nu af te spreken wat je de komende maanden gaat doen. Onze knul ging vervelend doen als hij geen uitdaging kreeg. Wel werkten ze met persoonlijke doelen (bal vangen, koprol etc) dus daar kon hij zelf ook aan werken.

Daar naast dus een plan voor volgend jaar. Beginnen ze las volgend schooljaar met een plan duurt het weer weken.. (eigen ervaring dat het elke keer weken duurt)

Belangrijkste tip, korte lijnen met school. Zodra het in huis minder gezellig was (lees boos gefrustreerd kind) hadden we weer contact. School ook met ons.

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.610
    8.359
    113
    Vrouw
    Wat betreft groep 3. We hebben afgesproken dat mijn zoon top down les krijgt. Met zijn voorsprong blijft er dan niet zo veel over. Zijn interesse is nog niet zo breed dus laten ze hem lekker veel bewegen, juist bij de kleuters. De uitdaging pakt hij alsnog op thuis daar niet van. De tafels van groep 4 heeft hij uit zichzelf geautomatiseerd. Hij vraagt vaak grote sommen om te kijken of hij deze goed heeft uitgerekend. Maar het bewegen\spelen scheelt toch wel een hoop verveling. Voor groep 3 vind ik dat een goede oplossing. Maar ik hoop dat ze hem in groep 4 toch wel gaan laten zien dat er ook andere dingen naast letters en cijfers zijn die leuk zijn.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Toevallig schreef ik dit vanmorgen in een ander topic, maar misschien heb je hier ook iets aan:
    De kleuterjuf van mijn zoon gaf vaak gewoon moeilijkere opdrachten in hetzelfde thema. Dus een vouwwerkje met meer stappen als ze gingen vouwen, een kralenketting rijgen met een ‘moeilijker’ patroon, was het thema de supermarkt, dan liet ze een paar kinderen een plattegrond van een supermarkt tekenen, de rest mocht gewoon een supermarkt tekenen zoals ze dachten dat hij er uit zag, zulke dingen. Of ze gaf gewoon een foto van iets van Kapla, bouw maar na en vogel zelf maar uit hoe je dat krijgt. Dat kan allemaal op verschillende niveaus. Ik denk dat veel juffen nogal te ingewikkeld denken over meer uitdaging voor kleuters, bepaalde methodes enz. En mijn zoon zat echt in een megaklas (45 kleuters aan het einde van het schooljaar), maar zijn juf had gewoon een goede planning en inzicht (heel belangrijk). Daarnaast kregen kinderen die echt meer konden ook gewoon lezen, extra rekenenlessen enz.

Met de overblijf mocht hij halverwege groep 2 naar de bovenbouw op het grote plein. Dat kleuterplein en die kinderachtige spelletjes was hij ook zat.
    Erg jammer dat hij in groep 3 de ene na de andere leraar kreeg, ze vertrokken en wisselden aan de lopende band en met het handelingsplan deden ze niets meer. Dat was een vreselijk jaar.
    Had ook anders gekund.

NiekeKris vindt dit leuk.
  10. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Inmiddels de juf gesproken. Ze heeft het er met de andere kleuterjuffen over gehad. Zoon krijgt extra werkjes die hij samen met een ander kindje mag gaan doen op de gang. Dit 2 dagdelen per week. ( de moeilijkere opdrachten in de klas zat ook weinig uitdaging meer in)
    Verder wordt het klasoverschrijdende kleuterleerplein weer opgestart. Hier gaat hij dan ook 2 dagdelen naar toe.
    Verder gaan ze hem nog bespreken in het overleg met de Ib-er.
    Ik ben in ieder geval blij dat ze het serieus nemen maar ben wel benieuwd of hij hiermee zijn zin in school weer terug krijgt. Deze week was het bijna iedere ochtend huilen namelijk.

evaleana, hummeltje5 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Begeleiden ze hem wel op de gang en op het leerplein?

12. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Op het leerplein wel. Dan zit er 1 juf bij de groep. Bij de andere opdrachten volgens mij niet. Hierbij gaven ze aan dat juist dit alleen werken ( samen met 1 ander kindje) ook voor uitdaging zorgt. Ze moeten zelf goed nadenken, welke materialen, hoe pakken we het aan enz. Maar ze gaan maandag pas hiermee starten. Ben benieuwd…

hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Klinkt leuk, maar zo werkt het bij kleuters (en ook bij oudere kinderen) vaak niet, zeker niet voor een heel dagdeel… Als ze het al doen, hoop ik dat ze hem dan wel begeleiden bij dat zelfstandig leren werken…

hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Fijn dat je dat zegt! Ik heb er ook zeker mijn twijfels bij. Dus ga het strak in de gaten houden. Gelukkig merk ik direct aan mijn kind of hij een fijne dag heeft gehad of niet. Ben allang blij dat we weer de school in mogen want dat zorgt toch voor directer contact met de juf.

Vulpen, Archie83 en NiekeKris vinden dit leuk.
  15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Buiten dat, mensen, hoe jong ook, willen graag gewoon meedoen met een groep of erbij horen, door ze uit de klas te halen en op de gang te zetten, zonder je ze af. Waarom kunnen ze niet in de klas zelf aan een tafeltje die werkjes doen? Mijn zoontje kreeg van de juf al op de kleuterschool een dobbelsteen, waar o.a. een ‘niet storen’-kant op zat en een vraagteken. Als hij die eerste kant omhoog legde, wisten andere kleuters dat ze niet tegen hem moesten praten en als hij een vraag had, kon hij het vraagteken omhoog leggen. Dat laatste mocht hij van de juf alleen doen als hij een goed geformuleerde hulpvraag had, dus niet ‘ik snap het niet’, maar ‘daar en daar loop ik op vast’.

16. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Ik snap wat je bedoelt maar hier is de kleutergang helemaal ingericht als werk/speelplekken. Het kleuterleerplein vindt ook plaats op de gang. De meeste hier vinden het dan ook heel stoer als ze juist op de gang mogen werken. Dus ik verwacht daar van mijn kind geen problemen mee.

Gisteren was weer voor het eerst het kleuterleerplein opgestart. De terugkoppeling van de juf die dit begeleidde naar zijn eigen juf was; de opdrachten gingen hem wel heel makkelijk af. Hij heeft daarom de andere kinderen geholpen met de opdrachten.

Kind gaf aan dat hij het gisteren wel leuk had gevonden maar dat het erg makkelijk was. We wachten dus nog maar even af hoe het zich ontwikkelt.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Bij ons op school is dat ook zo, het is het verlengde van de klas.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Voor de snelle rekenaars, diebook al kunnen lezen je hebt programmeren voor kinderen.

Dat bouwt zich op als een soort puzzelquest waar ze problemen stap voor stap moeten aanpakken.

Kan zelfstandig gedaan worden en je traint er analytische vaardigheden mee icm procesmatig denken. Als ze in de cijferhoek hun ding vinden is dat vaak wel wat voor ze. Bijt ook niet met de schoolvakken ofzo.

Wij houden m ook achter de hand want hier gaan de tafels er al doorheen...Kan geen kwaad, het kan maar geautomatiseerd zijn en tafels blijven tafels.

School vindt dr rijp voor groep 3 qua vaardigheden, zij wil zelf ook graag groep 3 maar ze is in december 5 geworden en heeft met die hatsjie snif thuis regel van groep 1 ik denk 40 dagen meegedraaid? Daarna gelijk naar groep 2 want in 1 was ze echt uitgekeken. Groep 2 dus ook halverwege t jaar al.

Ze is veruit de jongste en of ze t sociaal emotioneel aan kan is meer mijn probleem. Het is gegarandeerd vervelen qua werk en meer spelen, v.s. wat meer uitdaging (hopelijk) en minder spelen met t risico dat ze op de toppen van dr tenen moet gaan lopen.

Na de mei vakantie hebben we weer overleg.

Ik vind m nog lastig voor een kleine wervelwind/confettibom met te veel wijsheid voor t koppie.

Ben thuis maar begonnen met leren lezen, daar gaat ze nog niet zo hard mee want dan moet je zitten en dat is nog niet dr ding alles beweegt aan dr. Maar ze is wel gek van boeken.

Als ze in elk geval kan lezen kan ze wel weer ff dr hart ophalen. Dan zal ze de boel ook niet zo snel op stelten zetten, dan hou je dr wel ff bezig. Leren schrijven doen we dan weer niet, als ze t verkeerd aanleert moet ze dat eerst weer afleren dat is super onhandig en frustrerend.

Deel Deze Pagina