Erg goed en knap aangepakt vind ik! Vooral dat je ze niet het idee gegeven hebt iets stouts of vies gedaan te hebben maar er gewoon luchtig over gepraat hebt. Als dat vriendinnetje van je dochter mijn dochter was geweest zou ik het erg fijn vinden hoe je het aangepakt hebt. En tja... ik heb 2 jongens van rond de 10 en die dingen beginnen nu pas n beetje bij hun te spelen...meiden zijn al sneller en dan zeker als ze een tikje geholpen worden door een meisje wat nog wat ouder is. Die heeft ook nodig een gesprekje nodig over wat wel en wat niet kan bij anderen. En dan al zeker niet bij jongere kindjes als zij. Enige wat ik er aan toegevoegd zou hebben is hen vertellen dat die plekjes bij hun van HUN zijn. En dat NIEMAND daar wat te zoeken heeft zonder uitdrukkelijke goedkeuring van hunzelf (of ouders nu ze nog jong zijn ivm dokters ) En je dochter is zeker niet te jong voor een beetje sexuele voorlichting hoor! Alleen hoef je nog totaal niet in details te treden. En als je het stukje bij beetje aanpakt dan maakt het je de volgende keren steeds makkelijker om er over te praten en geeft het je openingen om het over de moeilijkere onderwerpen te hebben Mijn jongens waren 5 toen ik begon te vertellen over van elkaar houden en kindjes. En dat die plekjes van HUN zijn en niemand er aan mag zitten etc. Het gegiebel is er nog steeds maar het begrip en de open deur om er over te beginnen als dat nodig is ook. (is me soms ook net iets te duidelijk als mn oudste naar beneden komt om over zn natte droom te beginnen ) Nog maals; knap aangepakt! En ik zou ook even met rode wangen hebben gestaan en geschrokken zijn als ik een van mn kleinere kinders zo zou zien! Trouwens als ik mn oudere zou betrappen bij iets ook
Goed gedaan hoor, heel knap! Ik zou me ook rot schrikken als ik zoiets zou zien! Ik ben benieuwd hoe de moeder van het meisje reageert.
ooohhhh echt!...ik ben zo verschrikkelijk blij met dit forum! Dames heel erg bedankt voor alle adviesen en steun!....ik vond het ook een heel zwaar gesprek gister avond. Niet zo zeer het gesprek met hun maar het onderwerp...en dan persoonlijk voor mezelf haha. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat dit soort dingetjes uiteindelijk wel gaan en kunnen gebeuren. Toch zie je het nooit aankomen wanneer het zo ver is Later in de ochtend breng ik het vriendinnetje naar huis en ga ik even zitten met haar moeder. Ik laat jullie nog weten hoe het gesprek met haar is gegaan. Echt meiden....jullie zijn echt super!...nogmaals heel erg bedankt! Liefs Linda
Hai dames...weer even een update van mijn kant: Heb inmiddels met de moeder gesproken. Het gesprek liep gelukkig erg goed. Haar moeder schrok er behoorlijk van. Het meisje is toen ze rond de leeftijd van 4 was dus zelf ook "betast" geweest door een meisje van toen net 8. Dat ging door het spelletje "doktertje spelen". Hier is de moeder ook heel erg boos om geweest...maar nog bozer doordat de moeder van het oudste meisje haar dochter geen text en uitleg heeft gegeven over waar de grensen liggen. Ze ging er zelfs laconiek mee om. D'r moeder had geen idee van dit alles wat ze nu gister avond heeft afgespeeld. En had al helemaal geen idee dat wat haar dochter toendertijd heeft mee gemaakt waarschijnlijk nu nog zo'n impact op haar heeft. Ze vertelde dat haar dochter heel goed weet ondertussen waar de grensen liggen. Ze heeft het er met haar al meerdere malen over gehad. Maar goed...meisje is net 6 jaar...ik vertelde haar ook dat ze het gewoon moet blijven uitleggen (zonder natuurlijk boos te zijn...want kinderen denken nog helemaal niet op ons nivau.) Ze kon het haar heel goed voorstellen dat ik geschrokken was. Maar is ook heel blij met hoe ik het heb aangepakt. Tja...ik vond dat ze het wel moest weten aangezien mijn dochter daar ook regelmatig speelt. En een andere moeder is misschien helemaal niet zo begrip vol. Ik ben blij dat ik hier ook mijn verhaal even heb kunnen doen. Want ik vind het toch wel best een moeilijk onderwerp. Maar ben nog blijer dat het gesprek met de moeder hartstikke goed is gegaan. Nu hopen dat het hier bij blijft en niet verder gaat. Ook ik ga vanaf nu wat regelmatiger met mijn dochter babbelen. Zodat het duidelijk word dat als ze vragen hebt op dit gebied dat ze altijd na me toe mag komen zodat ik haar die dingen kan uitleggen. Als ik 1 ding heel belangerijk vind bij mij thuis is dat alles bespreekbaar moet kunnen zijn. Zelfs de onderwerpen waar wij als ouders liever niet aan denken...en al helemaal niet als het gaat om onze kindjes. Op dat gebied zijn we wel heel open hier. Mijn meisje moet weten dat ze over alles moet kunnen praten met mij. Dames....jullie zijn echt toppers hoor! Ben heel blij met jullie. Nogmaals vreselijk bedankt! Liefs Linda
Ik vind echt dat je het super hebt aangepakt, respect! Nu kan je je rustig voorbereiden op eventuele volgende gesprekjes op haar niveau. En fijn ook dat die andere moeder luisterde en goed reageerde. Een pak van je hart denk.
Eerst complimenten hoe je het heb aangepakt. Gelukkig denkt de moeder er ook zo over en weet ze wat er gebeurd is. Voor mij is dit wel een eyeopener had nooit verwacht dat dit allemaal al zo vroeg gebeurd.
Je hebt het goed aangepakt! Fijn dat de moeder van het meisje ook goed reageerde. Nog even wat hier los van staat.. Ik las ergens dat er geen sprake zou zijn van seksueel misbruik omdat het kind dan juist niks van die spelletjes wil weten, maar dat klopt niet. Veel kinderen die seksueel misbruikt worden gaan juist (extreem) seksueel gedrag vertonen. Wou ik nog even kwijt
Fijn te lezen dat de moeder zo goed reageerde.. Misschien had ik de term misbruik niet in de mond moeten nemen maar het voelde alsof er wat gebeurd was met het meisje en dat bleek wel. Sorry als ik mensen voor het hoofd heb gestoten.
Goed zeg, dat het goed opgepakt is door die moeder. Heel goed gedaan allemaal, ik zou ook even met de handen in het haar zitten!