Hoe moet ik hier op reageren?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Saartje1, 18 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje1

Saartje1 Actief lid

12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mijn dochter (5,5 jaar) houdt nog steeds veel van prinsessen. Ze kwam tot voor kort bijna dagelijks uit school met tekeningen van een prinses. Maar de laatste dagen heb ik gemerkt dat ze geen prinsessen meer tekent op school, haar tekeningen zien er een stuk minder vrolijk uit (ze tekent gewoon vormen of een dier). Terwijl ze thuis, wanneer ze uit school komt, direct aan de slag gaat met het maken van de mooiste prinsessen tekeningen, werkelijk prachtig, met alle details, grote volle zonneschijn, gekleurde bloemen, zo mooi kan ik ze niet maken.
    Toen ik haar vroeg waarom ze dat op school niet meer tekent, zei ze dat de kinderen tegen haar zeggen waarom 'hou jij zoveel van prinsessen' 'S houdt altijd alleen maar van prinsessen!'. 'Jij houdt alleen maar van prinsessen, en niet van mickey mouse of dieren'. Dit heeft m'n dochter zich heel erg aangetrokken. Zo erg dat ze nu op school VERBERGT dat ze nog dol op prinsessen is. Ze wilde ze vanmorgen niet met haar prinsessen paraplu nog school, het regende dat het goot ..... zonder capuchon liep ze in de regen. Ik werd boos op haar en zei neem je paraplu nou mee, ze nam hem mee, maar deed hem niet op.... ze wilde niet dat andere kinderen haar met haar prinsessenparaplu zagen.
    Vanmorgen was ze dringend op zoek naar haar prinsessen speldjes, hele kamer afgezocht, eindelijk gevonden. Eenmaal op school bij de kapstok besefte ze zich ineens weer dat ze iets van prinsessen om had, en trok haar speldjes uit haar haren, en stopte die stiekem in haar broekzak. Ik werd er best boos op. Ik nam haar op de gang en zei tegen haar, als jij van prinsessen houdt dan mag je dat best aan anderen laten zien. Trek je niets aan van wat anderen zeggen. Maar ze wil er niets van weten.

Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Aan de ene kant denk ik, ik wil niet dat mijn kind zich aantrekt van wat anderen vinden en zeggen, ik wil dat ze sterk in haar schoenen staat en zelfverzekerd is. Aan de andere kant denk ik, ach ik laat het maar gaan, als ze zich hier 'beter' bij voelt ......

Het doet me best een beetje pijn, vooral omdat ik zie hoe ze thuis dagelijks tientallen van die mooie tekeningen maakt, en trots dat ze er op is. Maar omdat een paar kinderen opmerkingen hebben gemaakt, wil ze er op school niet meer mee bezig zijn.
    Ze beweert dat niemand in haar klas nog van prinsessen houdt, terwijl het een vrij jonge klas is, veel nieuwe 4 jarigen in groep. Mijn dochter is groep 2. Ze kan mij niet wijs maken dat niemand daar van prinsessen houdt, maar dat denkt zij dus. Straks met juffendag, komen bijna alle meiden verkleed als prinses (althans... zo was het vorig jaar)

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik m'n dochter gewoon maar laten gaan? Ik wil alleen maar dat ze zich op haar gemak voelt in de klas. Ze was altijd zo vrolijk. Hoe kan ik het beste hier met haar over praten?

Alvast bedankt.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm zo wilde dochterlief ineens bloemen in dr haar
    al weken ook.. voordat ik ontdekte dat ze het alleen maar deed om een klasgenootje te "pleasen".

nu doe ik ze bijna niet meer in dr haar als ze er niet omvraagt.. ondanks dat ik het zelf ook wel leuk vind.

datzelfde meisje had ook al een oordeel klaar over dr jas... maar dat vond onze dochter gelukkigi wel een beetje raar.
    maar het is wel typisch meisjesgedrag :(
    er hoeft er maar eentje beetje lacherig om te doen en ze wil het echt niet meer.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is lastig zeg..

Ze moet ook leren om zich niet teveel van anderen aan te trekken. Maar hoe leg je dat uit op deze leeftijd. En sommige kinderen (en volwassenen) zijn nou eenmaal geneigd om sociaal wenselijke dingen te doen..

Kan er niet eens een kindje komen spelen, waarvan je weet dat die ook wel "prinsessig" is? Dat ze samen kunnen spelen met de prinsessen?

Het zijn ook soms gewoon van die fases in een klas. Nu is een prinses even niks, en over 2 weken is mickey weer uit.. Juist bij die kleintjes vliegen dat soort rages snel over.

Deel Deze Pagina