Kind weigerd medicijnen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Damay77, 16 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Ik denk inderdaad dat dit de enige oplossing nog is.. En als daar een opname tegenover staat dan is dat even zo..

    Sterkte!
     
  2. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Zo dacht ik ook. Totdat ik zelf in zo'n situatie kwam. .

    Je zult het oprecht vanuit het hart menen en goed bedoelen, maar ik denk dat je echt geen idee hebt..
     
    Youtan, Roos12 en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Jasia

    Jasia Actief lid

    1 jul 2013
    189
    7
    18
    Dank je wel.
    Hopelijk hoeven we ook niet in zo n situatie komen en kan TS met haar dochtertje verder.
     
  4. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    O hier ook zo’n koppige dochter. 1 keer bijna een ziekenhuisopname gehad maar toen moest ze ook bloedprikken toevallig en heb ik haar lang naar de lange naald laten kijken :oops: Sindsdien lukt het AB nemen (alleen door oma die erg sterk en standvastig is).

    voor bloedprikken is ze overigens niet bang want dit twee weken geleden weer moeten doen en madame heeft zonder slag of stoot dit gedaan.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik snap de vergelijking niet, als je kind voor je de weg wil oversteken en jij loopt er achter, dan kun je toch niet puur doordat je ‘de baas’ bent je kind laten stoppen? Ik kon het in ieder geval niet toen mijn peuter razendsnel ervandoor ging en zo de weg op rende, hoeveel ‘baas’ ik ook wilde zijn op dat moment.
    Plus je insinueert eigenlijk dat als het níet lukt met bv medicijnen innemen (en binnen houden), je basis niet stabiel is - en dat is ook nogal wat.

    Hier ging het gelukkig uiteindelijk wel goed omdat het alternatief (opname met infuus) toch ervoor zorgde dat ze haar AB kostte wat kost binnen wilde houden. Die kuur was overigens qua smaak zó vreselijk zoet en vies, dat viel niet te verbloemen met sapjes en vla, het werd er hooguit nog viezer van. Dat zit niet in het hoofd, dat spul was gewoon echt niet te doen. Ik heb zelf ook zo’n kuur gehad toen ik herstelde van kraamvrouwenkoorts en ik kreeg het ook echt niet zonder kokhalzen weg, het was echt een gevecht met mezelf om dat spul binnen te houden.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #26 amdaa, 20 nov 2019
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
    Tja, dan is dat toch ook een optie?

    Ik vind je lijst inderdaad best lang, maar met name veel loze dreigementen. Dat werkt inderdaad niet.

    De werkelijke keuze bij een blaasontsteking is: of pijn door blaasontsteking of medicijnen.
    Meer werkelijke smaken heb je niet.

    Ik heb overigens nooit medicijnen verbloemd of verborgen in wat dan ook. Daar gaat het in de basis al mis vind ik.
    Medicijnen moeten en zijn niet lekker, en er zijn maar weinig dingen die mijn kinderen echt moeten. Dit is er één van.
     
    Anakin en tuc vinden dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    O zo herkenbaar. Echt, geef nog liever onze kip dwangvoeding dan ons kind een kuur.

    Ik vraag als het kan om tabletten, die verpulver ik en gaat in bv ijs, toetje. Zit geen smaak aan. Want die drankjes pfoe. Aangezien hij bloedprikken ook geen punt vindt, is t idee van een infuus ook niet afschrikwekkend. Omkopen werkt de eerste keer (en dan heeft hij door hoe smerig het is...) En daarna in houdgreep en hopen dat er tussen t spugen wat in blijft

    Dus geef mij maar pillen die ik verpulver :)
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #28 GroeneBomen, 20 nov 2019
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
    Totdat je een baby hebt die gelijk de medicatie proeft in de flesvoeding. Als ze 8 weken zijn, is t écht niet een geval van koppig/dwars/uitleg/baas/tussen de oren, maar hoe weinig ik er ook door deed, de smaak viel gelijk op. Was niet te verbloemen. Zorgde er zelfs voor dat hij ook de normale fles weigerde na die 'vieze' fles uit zelfbescherming.
    En denk ook dat het puur evolutionair is en in ons verankerd zit. Smaakt verkeerd, dus onveilig. Dus eruit werken.
    Als kind kun je niet te ver vooruit kijken wat dat betreft, dus die reageren nog vrij primair.


    En ja medicatie moet, absoluut. Maar t is echt niet makkelijk. Heb al te vaak onder de medicatie gezeten omdat kind t gelijk eruit werkte. Vandaar dat ik liever pillen vermaal
     
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    #29 Damay77, 21 nov 2019
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
    Fantastisch dat het bij zo super gaat. Er zijn nou eenmaal kinderen waarbij dit NIET werkt.
    Ze heeft in het begin de medicijnen gewoon gekregen dus zonder te verbloemen . En dat ging er absoluut NIET in. Dan kan je heel leuk zeggen dat je kind het moet innemen maar als ze dat niet doet dan heb je gewoon uitgeluld. Maar dat is moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders. Mijn kind laat zich op zo'n moment absoluut niet dwingen. Zelfs met in de houtgreep houden kregen we het er niet in of zat het letterlijk tot op het plavond. Als zelfs een huissartsassistente het niet lukt???
    En helaas, mijn kind voelt niks van de blaasontsteking. Ze heeft blaasproblemen en een gigantisch hoge pijngrens. Dus het is geen keuze tussen pijn en medicijnen....
    Ze plaste alleen veel in haar broek en het stonk verschrikkelijk maar dat maakte haar verder weinig uit. Schone broek aan en weer verder.
    Bij een eerdere kuur weigerde ze ook en heb ik haar op advies van CB aan een lege tafel gezet. Niet eerder van tafel (om te spelen enz) voordat je het ingenomen hebt. Ze heeft er 4!! Uur gezeten en nog niet ingenomen.

    En loze dreigementen? Een loos dreigement is een dreigement die je niet uitvoerd.
    Alle " dreigementen" van het lijstje zijn uitgevoerd. Dus niks loze dreigementen. Geen tablet, niet spelen enz.
    Het enigste wat niet uitgevoerd is is het ziekenhuis omdat de huisarts het nog niet nodig vond en het niet van tafel mogen voordat het ingenomen is. In een eerdere kuur. Tja, kind zat er al 4 uur en ook ik moet een keer werken en we zullen toch een keer moeten slapen hè. Dus ja, dat heb ik op een gegeven moment op gegeven.
     
  10. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Pillen heeft de ook gehad. Was ook een groot drama. Houtgreep lukt hier niet. Met 2 man geprobeerd maar ze gaat rollen als een krokodil en echt krijzen als een speenvarken. Alsof ze afgemaakt wordt:confused:
    En dan helemaal over de rooie. Was in ons geval niet bepaald goed voor de vertrouwensband.
    En er blijft echt niks in.

    Gelukkig is de kuur afgelopen en zag ze laatste 2 dagen van de kuur in dat het echt moest. Na het ochtendje aan de tafel zonder Sinterklaas intocht te mogen zien ging het ineens langzaam beter. Lepel met wat siroop, zelf wat AB erop spuiten. Vervolgens kijken waar de combi AB en siroop op ging lijken (hoofdje, hartje enz), mond open , neus dicht en erin. Van 3 uur naar 10 min :thumup:
    Nu hopen dat ze dit laatste onthoud voor een evt volgende kuur....:|
     
  11. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Je hoeft je niet te verdedigen lieve mama. Je doet wat je kunt en kinderen zijn net kleine mensen, gewoon unieke exemplaren dus zonder controller. :D

    Fijn dat het voor nu positief is afgesloten!
     
    Damay77 vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    #32 Anna009, 21 nov 2019
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
    Ik zou duidelijk maken dat ze naar het zkh gaat en dat je daar niet als moeder continu bij haar zit dat ze daar alleen op een kamertje komt zonder tv etc

    Er zijn toch ook bepaalde groente ofzo die ze niet lust maar weleens in moet nemen? Hoe doet ze dat dan

    Ik vind trouwens dat ze best veel opties heeft om ze in te nemen
    Maar ze heeft zichzelf wijs gemaakt ze niet in te nemen
    Want waarom zou ze? Ze heeft geen pijn
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.830
    1.303
    113
    Dat lijkt me echt super onverstandig om het ziekenhuis zo af te schilderen. Het klopt gewoon niet! Je maakt je kind onnodig bang voor het ziekenhuis en wat doe je dan als ze er een keer naar toe moeten ineens?
     
    einad, Neuzeke en BliksemSter vinden dit leuk.
  14. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Fijn te horen dat het uiteindelijk toch nog gelukt is.

    Maar even een vraagje van een leek, is het mogelijk dat je de antibiotica volgende keer met een prik geeft? Leren prikken is met sommige prikken niet moeilijk. Misschien is dat hier ook een optie? Voor een volgende keer.

    Ikzelf heb als kind jarenlang dagelijks een prik gehad van mijn ouders, vandaar dat ik me dit afvroeg.
     
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Wat lastig voor jullie! :(
    Ik schrik wel van sommige reacties, zeker degene met dat je ouder-kind relatie niet goed is, bah wat een nare opmerking. En duidelijk een situatie waarmee je zelf dus geen ervaring hebt om zo makkelijk te zeggen dat het aan jou ligt. Als er iets is waar een kind de eindbeslissing neemt is het wel van het doorslikken van iets.
    Ik herken het. Ook wij hebben kinderen die in sommige gevallen ook heel erg hun poot stijf houden. We hadden de mazzel dat vaak 1 van jouw oplossingen wel doorslag gaf uiteindelijk. Maar creativiteit en doorzettingsvermogen hebben ook wij hiermee geleerd.
    Ik heb het idee dat ze toch wel nu aan t overdenken is aan je reactie te lezen. Die met het aan tafel blijven zitten en t zelf nadenken over de consequenties. Ze lijkt overstag te gaan.
    Je hebt anders geen andere keuze dan met de arts in overleg. In nood via t infuus.
    Bij blaasontsteking heb je anders echt niet veel keus. Verwaarloosde blaasontsteking kan een nierbekkenontsteking veroorzaken en echt heel gevaarlijk zijn.
    Sowieso heel veel drinken is al super belangrijk en kan meehelpen.
     
    Damay77 vindt dit leuk.
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Hier krijg ik het er ook niet in. Kauwparacetamol, suprimal dat gaat er gewoon in, maar AB?! Ze vindt het schijnbaar zo vies dat het er gewoon weer uitkomt. En ze is niet eigenwijs of koppig, ze moet er echt van spugen. De vloeibare versie te vies, daarna kreeg ze capsules en die waren gewoon echt te groot! Is toch ook raar dat daar nog geen kindvriendelijke versie van is? Net zoals de paracetamoldrank of kauwtablet met bananensmaak?
     
    Damay77 vindt dit leuk.
  17. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik kreeg toen ook mega pillen mee, heb ze gewoon verkruimeld en in de vla gedaan, ging niet van harte maar het heeft iig geen chemische smaak. Capsules zou je open kunnen maken? De apotheek deed moeilijk of ze wel vermaken mochten worden maar ik dacht met een drankje gaat er helemaal niks in...
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Capsules mag je niet zomaar open maken. De meeste AB zitten in een capsule omdat het de bedoeling is dat ze in de maag pas oplossen. Als je hem open maakt dan kan het poeder de slokdarm aantasten.
     
  19. Melief

    Melief Niet meer actief

    Oh dat is een goede! Ik had gewone pillen voor haar gekregen destijds.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    AB moet intraveneus denk ik? Dat lijkt me zelf een beetje lastig... Ik heb jaren een injectie in m’n dijspier gezet, maar dat is een stuk makkelijker dan in een ader...
     

Deel Deze Pagina