Hallo allemaal, Tot nog toe wisten we onze zoon van 5,5jr te beschermen tegen informatie over de oorlog. Maar op school zijn er natuurlijk kinderen die er meer van mee krijgen. Hij heeft er nu vragen over, hij wil graag naar de oorlog of foto's zien. Hoe leggen jullie aan jullie kleuter uit wat er nu speelt zonder dat ze er bang van worden? Alvast bedankt
Bij ons speelt het ook, vooral de jongste is er mee bezig (6 jaar). De eerste dagen keken we het nieuws waar ze bij waren, maar merkte dat hij onrustig werd daarvan. Dus nu kijken we geen nieuws meer waar ze bij zijn. Op school hebben ze het er wel over, maar volgensmij niet zoveel. Wij hadden uitgelegd dat Rusland nog meer land wilt en er daarom oorlog is. Oekraïne wilt niet bij rusland horen en de mensen vluchten weg omdat het er nu gevaarlijk is. We hebben een wereldbol gekocht en we hebben op google maps gekekeken, zodat ze kunnen zien waar rusland en Oekraïne ligt. En dat het dus heel ver weg is. Hij was bang dat het hier ook kwam, maar hij kon zien dat ze dan eerst door andere landen moesten en het heel ver rijden was.
Ik heb een artikel van een hele goede, bekende kindercoach, over hoe je met jonge kinderen over de oorlog kunt praten. Mocht je interesse hebben, dan mag je me wel een PB sturen.
Hier staan handige tips en linkjes: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/02/hoe-je-met-kinderen-praat-over-oorlog-a4096076
Ik ben wel geïnteresseerd. Onze dochter van 5 heeft er tot nu toe niets van meegekregen (we kijken geen nieuws en het was natuurlijk vakantie en daarna was ze ziek), maar dat is uiteindelijk niet houdbaar. Ik ben zelf heel bang en wil haar geen angst aanjagen.
Wij hadden er ook bewust niks over gezegd (ze zijn net 4 en bijna 6), maar kwamen er van de week achter dat ze via school toch het eea. hebben meegekregen hierover. We hebben gewoon op kinderniveau uitgelegd dat er iemand is die heel boos is op andere mensen en die mensen daarom pijn doet. Onze kinderen weten dat je een ander geen pijn mag doen, dus toen kwam de opmerking 'ohhh dat mág toch helemaal niet?', waarop wij reageerden met 'nee inderdaad' en daarmee was op dat moment de kous af. Het is een onderwerp waar we onze kleuters bewust niet mee willen belasten, maar als ze er zelf naar vragen krijgen ze natuurlijk wel gewoon antwoord, zij het uitgelegd op hun niveau. Over de foto's zou ik gewoon uitleggen dat dat niet voor kindjes geschikt is. En als je kind dan antwoord 'maar Pietje heeft dat ook gezien', dan is hier het antwoord: wat Pietje te zien krijgt moeten de papa/mama van Pietje weten, wij vinden het voor jou niet geschikt. O ja, één van de kinderen maakte nog de opmerking over dat Oekraïne wel dichtbij was of zoiets. Toen ook gewoon gezegd dat daar nog wat andere landen tussen zitten (meteen even een lesje 'welke landen' meegegeven ). Keep it simple zou ik zeggen voor deze leeftijd.
Hier heb ik de kleuter gelukkig.nog weg kunnen houden van het nieuws. Ik zou wel duidelijk uitleggen dat er 1 man dit allemaal doet. Want ja, de Russische mensen zijn veelal ook tegen.. en de half Russische zoon , in Nederland geboren, van vrienden.. en z'n Russische moeder.. worden echt bizar behandeld. Kinderen die hem uitschelden etc.. echt niet normaal. Dat jochie is 3,5!
Hier had ik graag gewild dat ik hem er nog buiten kon houden maar ze organiseren op school een sponsorloop om geld in te zamelen ervoor. Ik had zelf de kleuters er even buiten gelaten maar goed. Hij kwam thuis met een formulier en dat was het volgens mij, hij begreep het zelf ook niet zo goed. Heb hem uitgelegd dat er oorlog is en dat moeders en kinderen moeten vluchten uit hun land en alles achter moesten laten en wij nu kunnen helpen door geld in te zamelen zodat ze wat nieuwe spullen kunnen kopen hier. Met dit antwoord was hij tevreden. Het hoort erbij maar ik vind het niet zo nodig hem nog op deze leeftijd er verder mee te belasten. Ik vind dat echt iets voor als ze wat ouder zijn.
Ja eens! Bij de acties heb ik tot nu toe alleen verteld dat er mensen in andere landen het niet allemaal zo goed hebben. Als hier en dat we ze zo proberen te helpen. Lastig wel hè. Ben benieuwd met de scholen actie woensdag wat ze hier met de kleuters doen.
Ja, ik vind dan ook dat ze er veel aandacht aan moeten besteden op school, zeker ook dan bij de kleuters en ze dan het reguliere thema even moeten laten vallen om hier dan juist aandacht aan te besteden ipv 3 zinnen en een formulier mee te geven. Maar oké, ik ben geen juf dus heb er niks over te zeggen maar ik had het anders aangepakt. Ben ook benieuwd wat ze bij jullie gaan doen!
Ik zei het gewoon vrij eenvoudig: De baas van het grote land rusland wil nog groter worden en wil Oekraïne ook hebben. 'Gaan er mensen dood?' Ja, er gaan ook mensen dood. 'Dat is wel zielig' ja dat klopt lieverd. 'Waarom doet hij dat?' Omdat hij heel gemeen is. 'Ja dat vind ik ook mama' En klaar. Ik antwoord verder vragen als die er zijn op een eenvoudige manier.
Onze dochter van 5,5 kwam ook met de vraag; wat is oorlog mama? Geprobeerd het zo goed mogelijk uit te leggen wat het is en waarom het dus belangrijk is dat we de vluchtingen nu helpen. Voor ons is het extra beladen omdat de familie van mijn man ook vluchtelingen zijn. Wel al van 40 jaar geleden, maar dan toch. Ik vind het heel belangrijk om haar uit te leggen dat wanneer andere mensen niks meer hebben en alles achter hebben moeten laten, dat we die helpen. Daarom staan er nu dozen opgestapeld in onze woonkamer klaar om weg te brengen. Ze stelde wel hele praktische vragen zoals; past hun spullen niet meer in de auto dan? en moeten opa en oma nu ook hun huis uit?
M stelt vooral vragen over de dieren die er zijn. Ik had gelezen dat er in een dierentuin verzorgers 24 uur per dag bij de dieren blijft. Ook de foto van de man die zijn hond draagt heb ik haar laten zien. Met deze antwoorden is ze, tot nu toe, ‘tevreden’.
Ik heb ze er bewust niet over verteld maar vanuit school krijgen ze toch wel wat mee. De oudste geeft aan dat er veel mensen en ook kinderen moeten verhuizen en dat zij geen spullen (speelgoed) mee kunnen nemen. Dat vinden ze sneu, verder geen reden meer aan vast gehangen.
Wow wat veel antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee. Mijn zoon wil er vooral ook beelden bij, maar dat vind ik zelf niet zo nodig. Kun je het artikel naar mij sturen @rijo ?