Zoon 'zomaar' account instagram?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 5 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kan iemand met een instagram account mij helpen?

Mijn zoon kreeg sinds een tijdje 'ineens' berichtjes van instagram met een overzicht van mensen die hij zou kunnen volgen. Hij zegt zelf dat hij van niks weet en geen instagram account heeft. Dat leek me makkelijk te achterhalen, dus ik ben naar de site van instagram gegaan, heb 'wachtwoord vergeten' gekozen. En ja hoor: op zijn mailadres kwam keurig een mail binnen met een code om zijn wachtwoord te herstellen.
    Toen ik daarop klikte, kreeg ik een vraag om de leeftijd op te geven. Ik heb aangegeven dat onze zoon 10 is. Het acoount is nu gewist omdat hij te jong is. Helemaal prima. Alleen misschien had ik beter eerst even kunnen kijken wat er op stond. :rolleyes:

Maar nu de vraag: is het mogelijk om een account aan te maken op andermans mailadres? Het lijkt me toch dat er ook bij instagram eerst een mail naar het betreffende adres wordt gestuurd met een link om de aanmelding te bevestigen? Ik kan in de mailbox van onze zoon geen aanmeldbericht vinden. Maar die kan natuurlijk gewist zijn.

De gebruikersnaam is ook niet iets waarvan ik denk dat hij er snel voor zou kiezen. (Lijkt in iedere geval totaal niet op de gebruikersnamen die hij heeft bij bijvoorbeeld playstation en pokémon go e.d.) Maar het moet toch eigenlijk niet mogelijk zijn dat iemand anders, zonder zijn medeweten, zo'n account maakt dat gekoppeld is aan zijn mailadres?
    Onze zoon zegt dat hij van niks weet. En ik vind het vervelend om te denken dat hij hierover liegt of hem vals beschuldigen. Maar ik wil ook niet zo'n "mijn-kind-doet-dat-niet-moeder" zijn.

2. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Als hij Instagram één keer geopend heeft en dan twee keer ergens op geklikt heeft dan heb je al een account dus dat gaat heel snel zeg maar.
    Leek de gebruikersnaam op zijn eigen naam en/of achternaam? Want dat gebruikt Instagram vaak als standaard naam.

Neuzeke vindt dit leuk.
  3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Lastig hè als kleine jongens groot worden? Ik snap je dilemma en dat je je zoon graag wil geloven.

Je kan een Instagram account aanmaken via Facebook óf met een emailadres. In dat laatste geval krijg je een bevestigingsmail om je account te activeren.

Als je een account aanmaakt via je Facebook profiel krijg je die email niet, maar dan is er ook geen emailadres gekoppeld voor 'wachtwoord vergeten'.

Nog een keer een goed gesprek met zoon aangaan vrees ik...

bosi333, Sado en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Je hebt echt niet zomaar een account als je ergens 2x op klikt. Je moet toestemming geven om IG te koppelen met je Facebook account, of zelf een gebruikersnaam en emailadres invullen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het instagram account was gekoppeld aan zijn 'rotzooi' mailadres. Hij heeft zeg maar een 'serieus' mailadres met inderdaad zijn naam erin. Maar hij heeft ook (net als mijn man en ik) een mailadres dat je kunt gebruiken voor al die sites en andere zooi die om je mailadres vragen, maar die niet hoeven te weten wie je werkelijk bent. Zwangerschapspagina, bijvoorbeeld :cool:
    Als hij het instagram-account zelf heeft aangemaakt, heeft hij er dus wel het goede adres voor gekozen. :thumup: Maar dat betekent dus ook dat zijn gebruikersnaam niet op zijn eigen naam kon lijken, want die zit dus ook niet in dat mailadres verwerkt. Maar de gebruikersnaam leek ook niet op het mailadres.

Maar wel bizar dat het zo snel kan dat je een account hebt.

Ella1988 vindt dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon heeft geen Facebook. Althans... ik dacht ook dat hij geen instagram had :rolleyes: Dat ook maar even proberen te checken zometeen.

Edit: voor zover ik kan zien geen Facebook. Nu is dat ook niet 'in' op zijn leeftijd. (Althans; niet in onze omgeving.) Terwijl er wel kinderen zijn met Instagram. Dus daarbij zou ik het ook wel snappen als hij het ook wil.

7. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Dat snap ik. Maar het account was nog niet af. Daarom moest de leeftijd denk ik ingevuld worden? Het is wel degelijk zo makkelijk om een account aan te maken

8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    maar waarom zou hij geen Instagram mogen?
    (en inderdaad, je maakt het niet zomaar aan... moet je wel echt wat invullen en in zijn geval dus ook 'liegen' over de leeftijd, maar goed, dat doet iedere tiener op insta...)

Neuzeke en Jessi79 vinden dit leuk.
  9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    overigens is mijn ervaring dat ze zo klaar zijn met Insta (althans mijn dochter wel, kijkt er sporadisch op). Als ik jou was zou ik me meer gaan verdiepen in Snapchat en TikTok... maak je borst maar nat... :p

Neuzeke en chrystel73 vinden dit leuk.
  10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als hij erom vraagt, wil ik daar best eens over nadenken. TikTok heb ik me al in verdiept en over nagedacht. Gaan we echt niet aan beginnen. Dat is echt een door en door verziekt bedrijf.

Instagram ken ik niet zo goed. Dus als hij aan mij vraagt of hij erop mag, zal ik daar eens naar gaan kijken. Maar stiekem gedoe is automatisch een nee. Dat geeft aan dat hij nog niet te vertrouwen is.

En ja, wij zijn streng. Of liever gezegd: voorzichtig. Mijn man werkt op een school voor VO. En het gebeurt zeker een keer of 10 per schooljaar dat er meldingen binnen komen, die betrekking hebben op social media. Denk aan naaktfoto's die verspreid worden, oproepen tot zelfdoding, dreiging met geweld etc. En dat zijn dan alleen nog maar de zaken die wèl bij een leraar terecht komen. Lijkt me het puntje van de ijsberg. En het zijn echt niet de kinderen waarvan je het verwacht. Want veel mensen denken dan vooral aan kinderen uit kwetsbare gezinnen. Echt niet. De eerste paar keren dat mijn man hier als schoolleider mee te maken kreeg, was hij nog verbaasd. Hoe kan het zijn dat een slimme VWO-er uit een stabiel gezin met betrokken ouders, zulke domme dingen doet online? Maar die verbazing zijn we al lang voorbij.

We zijn dus terughoudend waar onze kinderen op mogen. Voor nu is dat voor de oudste alleen Whatsapp en Youtube qua social media. Maar wel met goede afspraken over wat wel en niet mag + controle van die afspraken.
    Als hij stiekem een account aanmaakt op Instagram, is dat omdat hij zich blijkbaar niet aan die afspraken en / of controle wil houden. Als het dan mis gaat, is de drempel om om hulp te vragen bij een stiekem aangemaakt account nog hoger. En dat is voorwaarde & afspraak nummer 1 bij ons: het mag best een keer mis gaan, maar dan bespreek je dat met ons zodra je dat in de gaten hebt. Want hoe langer je daarmee wacht, hoe verder het uit de hand loopt. Hij moet ons daarin vertrouwen en wij hem. En als hij stiekem een account aanmaakt, is dat vertrouwen er blijkbaar niet.

Tijd dus voor een goed gesprek als hij straks uit school komt.

merah, Zeebra, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Nou dan wens ik je heel veel succes als ie zo nog iets ouder is... TikTok en Snapchat is waar die 11, 12 jarigen op leven zo ongeveer...

Shay25 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Er is een verschil tussen jongens en meiden denk ik. Mijn 11jarige interesseert het geen barst, die is nu druk bezig met zijn eigen youtube kanaal (gaat uiteraard over gamen) en gamen met vrienden. Overigens kan hij spottend heel goed tiktok dansjes nadoen :p

Mapje en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ken ik veel 11, 12, 13-jarigen die er juist he-le-maal niks om geven...

suus1983 vindt dit leuk.
  14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja. Dat kan. Zien we dan wel weer. Maar 'iedereen mag het' is nooit echt onze stijl geweest.

Zeebra en hummeltje5 vinden dit leuk.
  15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb zelf met linked-in zoiets gehad... iemand had mij uitgenodigd om op linked in te komen, ik kreeg een heel verleidelijke mail met “ Je contact X is op zoek naar je!” Toen klikte ik daarop en blijkbaar ik er toen al een soort account aangemaakt ofzo... vanaf dat moment kreeg ik eindeloze mails met voorstellen over wie mijn vrienden op linked-in konden zijn.
    Kortom ik zou niet perse uitgaan van de kwaadwillendheid van je kind, als ik erin tuin dan kun je het een 10 jarige helemaal niet kwalijk nemen. Ik zou even kijken hoe je het account weer kan verwijderen, maar naar je kind toe niet teveel een punt van maken dat het zijn “schuld” zou zijn.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier een 11 en 13 jarige die beiden geen tiktok en snapchat hebben. Oudste heeft wel instagram, dochter van 11 wil dat nog niet.
    Tiktok komt hier het huis ook niet in, ze vragen er ook niet om.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Zou ik ook vooral niet doen. Tiktok is zooi. Ik hoor ze hier nooit klagen dat ze geen tiktok mogen hoor. Zijn 11 en 13.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gisteren nog even met hem erover gehad: hij wist echt niet hoe het kwam. Reageerde ook niet teleurgesteld of balend toen ik zei dat het account nu weg is.
    Bijzonder verhaal. Maar goed; afgerond klaar.

Bedankt voor het reageren!

Zeebra en hummeltje5 vinden dit leuk.
  19. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Dat is ook niet mijn stijl hoor. Maar het is voor mijn dochter, zeker SnapChat, een heel normaal communicatiemiddel. Ze gebruiken dat net zoals wij whats app gebruiken.

20. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Waarom vind je TikTok zooi? Gewoon nieuwsgierigheid van mijn kan hoor...

Deel Deze Pagina