Heel goede vragen. Maar mijn eerste conclusie was dus ook meteen al dat het niet representatief is voor Nederlandse gezinnen.
Argumenten? Ik vraag het me af, zie de vraagtekens achter de zinnen. IK was helemaal niet braaf als mijn moeder niet thuis was, IK was een vreselijk rebelse puber. En chips hadden we nooit in huis en ik durfde dat nooit zelf te halen. Als ik al iets naar binnen propte was het een rol biologische volkorenbiskwie, haha! Dwarsliggen en dingen stiekem doen, zijn nu eenmaal puber eigen. Uitzonderingen daargelaten. Maar we dwalen af!
Sja, die puberargumenten/hoe je het ook wil noemen: ik denk dat dat puber-eigen gedrag is en lijkt me niet vreselijk anders voor werkende of niet werkende ouders. Mijn moeder werkte niet, ik rookte stiekem, sprak met mn vriendinnen af naar wiens huis we gingen afhankelijk van wie het lekkerste vreetwaar in huis had en gooide mn lief door mn moeder gemaakte brood op school keurig in de prullenbak om daar vervolgens me vol te eten aan roze koeken en andere zooi. Ik hoop gewoon een basis aan mn kids mee te geven van verstandig omgaan met eten zodat ze dit zelf later ook kunnen doen. helaas vind ik het niet altijd even makkelijk dus rolmodel ben ik niet altijd. Maar in dat opzicht zou ik beter áltijd kunnen werken, want de juffen op de opvang snoepen minder voor de neus van de kinderen dan ik dat doe hahaha! Ik denk dat je voor bijna ieder onderzoek een tegenonderzoek kan doen met andere resultaten. Ik heb meestal niet een hoge pet op van dergelijke onderzoeken die gebruikt worden als zijnde heel representatief en nauwkeurig. Ik vind het alleen heel jammer dat de werkende 'moeder' (zeg liever ouder) vaak zo negatief uit de test komt terwijl het nu eenmaal een feit is dat de nederlandse maatschappij steeds meer toegaat naar 2verdieners. Als het kon en als het feitelijk zo is dat het beter is voor kinderen 9wat ik betwijfel) dan zou ik zo thuis blijven. Maar het kan in ons geval niet én ik denk niet dat het poer definitie beter/slechter is.
Omdat ik geen idee heb van de kwaliteit van het onderzoek, het gaat om meer dan alleen 'gezond leven' maar ook om sociale ontwikkeling, zelfredzaamheid, gevoel van veiligheid, geborgenheid, ontwikkeling van zelfvertrouwen etc etc in de opvoeding en dit gaat slechts om 1 aspect van waar het om draait in de opvoeding. Lijkt me dat je bij dergelijke conclusies als ouder wel wat breder mag kijken en je dus niet klakkeloos een uitslag van een onderzoek volgt en per direct je baan opzegt! haha. Ach, het zet je wel aan het denken. Maar ik geloof echt niet dat het op mij van toepassing is, heb net weer een peer en kiwi staan snijden voor mijn dochter voor school terwijl mijn kids aan een bruine boterham met worst en een beker melk zitten...
Ze hebben inderdaad gekeken in dit onderzoek naar het gezondheidsaspect overgewicht en niet naar hoe het kind wordt opgevoed. Maar het is uiteraard ook belangrijk hoe het kind in zijn vel zit, daar zijn vast wel andere onderzoeken naar geweest. Kwaliteit van het onderzoek lijkt me representatief gezien het aantal kinderen dat ze hebben onderzocht en welk instituut het onderzoek heeft uitgevoerd. Verder denk ik niet dat de levensstandaard van de Engelsen niet zo heel veel verschilt met de onze. Kinderen van werkende moeders worden vaker met de auto naar school gebracht, zitten langer voor de tv/achter de computer en drinken meer frisdrank. Hier het hele Engelse artikel: Examining the relationship between maternal employment and health behaviours in 5-year-old British children -- Hawkins et al., 10.1136/jech.2008.084590 -- Journal of Epidemiology and Community Health
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar denk toch vooral dat een gezond(er) kind vooral begint bij het voorbeeld van de ouders, dwz wat geef je je kind mee naar school, wat eet je zelf, en als werkende moeder kun je ervoor kiezen je kind gezonde hapjes mee te geven naar school, en als je gewoonweg geen chips o.i.d. in huis hebt doordeweeks, maar bijv. alleen in het weekend, dan kan je puber kind het thuis ook niet gaan pakken.
Ik denk dat het sowieso altijd beter is dat er een ouder thuis is als er kinderen thuis zijn/komen... Of dit nu de vader of de moeder is... dat maakt niet uit... Maar ik ben misschien ouderwets en denk dat het voor de kinderen over de gehele linie gewoon beter is dat ze thuis opgevangen worden door vader of moeder... En ik hoor het zoooo vaak dat mensen zeggen: Wij moeten wel met zijn tweeën werken... Het kan niet anders! Dit vind ik zooo zwak... Waarom kan je dan niet anders? Je zal moeten inleveren ja... Je zou niet meer alles kunnen wat je nu wel kan... Maar so what?? Wordt je daar minder van.. Denk het echt niet... In mijn ogen is het meer: Ik wil dit allemaal niet opgeven.... Deze levensstijl wil ik en daar hoort een kostenplaatje bij die we niet kunnen opbrengen als er hier 1 iemand werkt. Ik ben van mening dat wanneer je kinderen wilt dit je 1e verantwoordelijkheid is en je er dus ook voor je kinderen moet zijn. Kinderen hebben liever papa of mama thuis dan 2 auto's voor de deur of een mooi prachtig koophuis aan een mooie luxe straat. Ik doe het ook met minder... Ik woon in een huurhuis... ook een dak boven mijn hoofd! Het is hier lekker warm en er staat eten op tafel! Mijn kinderen kunnen aan een sport doen en we hebben een abonnement op de dierentuin. Dus ze komen niets te kort en ik ook niet... Ik doe het alleen met wat minder als de gemiddelde nederlander... Maar ik ben er niet minder gelukkig om... Misschien nog wel gelukkiger want ik heb al die zorgen ook niet van dure hypotheken en weet ik het al wel niet wat.. Maar goed dit is mijn mening...
Er zijn wezenlijke verschillen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de jeugd. Drank- en drugsverslaving bij jongeren komt daar veel meer voor. En wat denk je van tienerzwangerschappen? Ook heerst er in het Verenigd Koninkrijk veel meer de sociale druk van dingen beter voor elkaar hebben dan de buren. "Keeping up appearances" zeg maar. De gelijknamige televisieserie is natuurlijk een overdreven weergave daarvan, maar de kern klopt. Verder heb je in het Verenigd Koninkrijk meer werkeloosheid. En relatief ook veel meer arbeiders in de industriële sector. Als je kijkt naar bevolkingsgroepen en de bijbehorende religies en culturen, zie je in Nederland dat minder dan de helft Christelijk gezind is, ongeveer net zoveel mensen geen gezindte hebben, iets van 6% Moslim is en dan nog een handjevol andere religies. We hebben qua allochtonen veel Turken en Marokkanen. In het Verenigd Koninkrijk is het grote merendeel Christelijk, het percentage Moslims is aanzienlijk kleiner en ze hebben daar dan weer een veel grotere groep Hindoes, vanwege de Pakistanen, Indiërs en weet ik welke oud-Britse koloniën nog meer. Nog een groot verschil: Het koningshuis is daar heel belangrijk, terwijl hier het nut ervan betwist wordt en er zelfs politieke partijen zijn die het afschaffen van het hele koningshuis promoten. Oja, de politieke kant van het verhaal... Da's natuurlijk ook héél anders, maar dat heeft niet zo direct veel invloed op de levensstandaard. Maar zaken als sociale voorzieningen dus wel. In Nederland hebben wij een behoorlijk goed sociaal vangnet, terwijl er in het Verenigd Koninkrijk veel meer minima zijn en ook veel meer mensen die onder de armoedegrens zitten. Dus dat de levensstandaard niet zo heel veel verschilt met die in Nederland, klopt niet.
Maar wat als je al een koophuis en hypotheek hebt? Of een hoge studieschuld? Of torenhoge kosten vanwege een handicap in het gezin? En je hebt al die dingen al überhaupt voordat je aan kinderen denkt? En ja, mensen kunnen van gedachte veranderen. Je huis verkopen? In deze tijd? Veel succes! En wat nou als de enige kostwinner zijn baan verliest? Ja, dat kan in deze tijd ook nog eens. Als jij zelf weinig werkervaring hebt, of een groot gat in je cv, dan gaan bedrijven echt wel voor een ander, die wél werkervaring heeft of géén gat. En met een baantje achter de kassa voor 24 uur per week voor het minimumloon, moet je niet alleen minderen op de luxe zaken, maar ook op de dingen die nodig zijn, wil je een compleet gezin draaiende houden. Kinderen willen liever papa of mama thuis hebben dan 2 auto's op de stoep? Misschien. Maar ze willen ook liever af en toe nieuwe kleren, i.p.v. jaar in jaar uit de afgedragen kleren van een ouder broertje, zusje, neefje, nichtje, of van de Wibra. Daar zorgen de andere kinderen op school wel voor. Ik zeg dus niet dat iedereen moet werken, maar ik vind het wel erg kort door de bocht als je beweert dat iedereen het wel kan trekken op één inkomen. Maar misschien ga je er vanuit dat dat ene inkomen al minimaal 1.200,- netto is...
nou ik denk niet dat iedereen kan rondkomen van 1 salaris maar soms doen mensen het net voorkomen of het allemaal armoe troef is zonder die tweede baan zeg maar (terwijl er dan WEL 2 auto's voro de deur staan, minimaal 2 keer per jaar op vakantie word gegaan en de allerduurste merkkleren voorbij komen) DAN vind ik het wel van toepassing, als het nodig is is het nodig, klaar dan moet je gewoon werken, MAAR ik vind ook dat als je een gaatje ziet dat het KAN je bv (tijdelijk) kan stoppen met werken.. Je hebt zulke leuke kleren tegenwoordig (bij de C&A, niet alleen de wibra hoor) ik heb 2 spijkerbroekjes gekocht voor 3 euro nog wat bij de lidl en kreeg een compliment wat voor stoer broekje dat was, wat voor merk het was, nou uuh lidl special die moeder was helemaal verbaasd daar zat ze dan met de mcgregor gekleedde kindje, een broek van 3 euro nog wat mooi te vinden, ze ging meteen langs de lidl.. ik gebruik die broekjes voornamelijk voor buiten spelen enzo (vind het zonde anders) Als je dan toch wilt werken zeg dan gewoon dat je graag gaat werken en niet alleen maar moeder wilt zijn maar ga het niet altijd op geld zitten gooien als ik zie dat je genoeg dingen doet die anders zeggen (zoals de eerdere dingen die ik hierboven meld) is ook goed maar is wel zo eerlijk..
Dit is wel heel off-topic allemaal. Het gaat toch niet om de discussie of kinderen beter af zijn met een ouder thuis of hoe je rond moet komen van 1 salaris? 't Ging erom dat in een onderzoek wordt beweerd dat kinderen van (fulltime) werkende moeders ongezonder zijn.
Om dan weer on topic te gaan: nogmaals: ik denk niet dat een kind van een werkende moeder ongezonder is dan een kind van een niet werkende moeder. Aan allebei zitten voor en nadelen en nogmaals naar mijn idee heeft het te maken met opvoeding en normen en waarden. Ik ken werkende moeders die elke avond gewoon gezond koken en ik ken niet werkende moeders die dat ook doen. En zo zal het anders om ook zijn, er zullen ook zat werkende en niet werkende moeders zijn die ongezond eten. In mijn ogen is het geen representatief onderzoek.
Even voor de goede orde: onze tweede auto kost bij lange na niet zoveel als ik als werkende moeder binnenbreng hoor. Zo worden er wel meer dingen geroepen die in de praktijk anders zijn hoor
Ik werk omdat we het van het salaris van mijn man alleen niet redden,en dat is ook nog eens niet weinig hoor. Wij hebben 2000 euro vaste lasten per maand! En wij hebben inderdaad 2 auto`s,1 ervan is gelukkig wegenbelasting-vrij. Van opmerkingen als: "een goede moeder moet niet werken maar bij haar kind blijven" word ik niet vrolijk...
tja wij zouden ook wel kunnen rondkomen op 1 salaris en toeslagen maar dan houden wij mss 100 euro over om leuke dingen te doen, nou daar word ik niet vrolijk van hoor. Dus ik werk ook een paar uurtjes ook om het risico uit te sluiten dat als mijn vriend even in de ww komt (wat nu het geval even is) dat wij dan gemakkelijk rond kunnen komen en wat extra's overhouden voor kleding uitjes etc.
en even ontopic: ik denk niet dat het zo is dat onderzoek, ik bedoel bij een kinderdagverblijf word goed gekeken naar gezond eten. hier gaan mijn kids naar oma en daar gaat het ook gezond aan toe ik denk dat het persoonsgebonden is of je een kind gezond opvoed zowel voor werkende moeders als niet werkende moeders
@babylover: maar in Engeland eten de kids net even anders als in Nederland helaas vaak wat ongezonder zeker ook op scholen.