Kind wil niet tandenpoetsen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Milena92, 4 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.055
    1.536
    113
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ik vroeg me af of iemand tips of herkenning heeft.
    Kleine is 14 maanden en ik mag haar tanden niet poetsen. Ze doet soms heel kort haar mond open en gaat na paar seconden 'poetsen' al huilen en verzetten. Of, ze doet haar mond überhaupt niet open.

    Ik begon heel voorzichtig, af en toe even kort proberen, maar de weerstand wordt groter. Tandenborstels zelf vind ze reuze interessant. Mijn tanden poetsen vind ze ook heel leuk, als ik de borstel maar niet waag ik haar mond te doen. Een strengere aanpak werkt ook niet.

    Iemand ideeën??
     
  2. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    803
    509
    93
    En als je het spelenderwijs doet?
    Bijvoorbeeld, zij een tandenborstel in haar hand en jij een. En dan voor de spiegel gaan zitten samen. Spelenderwijs tandenborstel in de mond en poetsen. Zelf laten doen deels en deels jij?
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  3. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.055
    1.536
    113
    Vrouw
    Ja misschien is voor de spiegel inderdaad nog iets om te proberen! Dankjewel.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Hier een meisje van net 1 jaar waarbij het wisselend gaat. Nu krijgt ze kiezen en weigert ze weer. Maar ik doe gewoon stug elke avond hetzelfde en dan zal t vanzelf wel weer beter gaan.
    Ik zet haar op m'n schoot, zij mag ondertussen met de tube tandpasta spelen. Ik zing een liedje en poets ondertussen tot het liedje klaar is. Als ze d'r mond niet open doet doe ik even m'n vinger in de wangzak, dan krijg ik vaak de tandenborstel er wel in en kan ik wat poetsen.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Wij hebben een tijdje gepoetst met een filmpje erbij. Bijv. tandenpoets liedje van Joki en Jet.
     
    Milena92 en Vulpen vinden dit leuk.
  6. Spiekerbox

    Spiekerbox Fanatiek lid

    15 mei 2021
    1.013
    1.238
    113
    Vrouw
    Hier zoon de tandenborstel in handen gegeven, succes jongen. :D En dan zelf nog even napoetsen. Zo doen we het eigenlijk nog steeds. De keren dat hij geweigerd heeft zijn op 1 hand te tellen eigenlijk. We hebben ook nooit panisch gedaan over een keertje overslaan bij erg ziek zijn ofzo.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    En toch zegt dit ook niet alles. Hier mag ze ook altijd even zelf poetsen, maar ze frisbeed de tandenborstel gewoon op de grond. :roflmao:
    Maken er verder ook nooit een strijd van inderdaad want geloof niet dat dat gaat werken.
     
    Spiekerbox vindt dit leuk.
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.800
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Zou het geen pijn van kiezen zijn, mss nog icm zelf willen doen? Ik zou haar iets zelf laten proberen en dan nog napoetsen, kijken of ze het daar beter op doet.
     
  9. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Al mijn kinderen (4 stuks) hebben rond 1 jaar wel zo'n fase gehad dat ze niet wilden. Ik nam ze in de houdgreep (zijwaarts op schoot, tegen me aan drukken zodat ene arm klem zat en de andere arm vasthouden) en poetste dan. Na een weekje was het dan wel over en wilden ze weer. Op die leeftijd zijn ze toch ook nog veel te jong om het uit te leggen en te snappen wat er gebeurt. En het moet gewoon gebeuren. Verder ben ik best een lieve moeder hoor ;)
     
    Milena92, Vulpen, JupitR en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Hier gingen ze dan gewoon in de houdgreep :o:

    En toen ze ouder waren heb ik een keer gegoogled op “rot gebit”. Ze wisten niet hoe snel ze moesten gaan poetsen :roflmao:

    #loedermoeder
     
    Spectre, Sado, Milena92 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.556
    3.790
    113
    Overijssel
    Hier toendertijd in de houdgreep. Moest sowieso met alles, kapper, huisarts enz..:roflmao:
    We merken het vanzelf als hij in therapie daarvoor moet :p
    Wel eerst vanalles geprobeerd inclusief filmpjes op de telefoon, gekke bekken trekken enz..
    Trouwens, als ze huilen is het makkelijker dan is die mond al open…..:rolleyes:
     
    Biny, Milena92, tuc en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Spiekerbox

    Spiekerbox Fanatiek lid

    15 mei 2021
    1.013
    1.238
    113
    Vrouw
    Hahaha, ja dat huilen is echt superhandig. :roflmao:

    Ik denk ook dat het aan je kind ligt wat werkt en wat niet, zoals met alles.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.055
    14.322
    113
    Hier ging G en gaat R ook in de houtgreep.

    Ze hebben beiden niet de sterkste glazuurlaag en bij G was dr al een kaaskiesje. Dus leuk of niet het moet anders kan je gaan boren en dat is minder fraai.

    Desnoods zet ik mn duim op t gewricht (veiliger dan in de buurt van die vlijmscherpe melktanden)

    Dan maar janken (jaaaaa ohw dat is wel heeeeel goed helpen, zo gaat het nóg beter!!!) maar er WORDT gepoetst. En het is geen strijd, ik blijf gewoon heel rustig maar wel heel resoluut.

    Maar hier zijn ze gewoon intens beledigd omdat ze t zelluf willen doen. Dus geen horror, fobie of wat dan ook, maar ZELLUF!!!

    Ik klaar, hun beurt en grote grijns op t koppie. Probleem al weer opgelost. En de ene keer gaat t makkelijker dan de andere, dus als t zonder houtgreep kan doen we t zonder mja 2 jarigen hebben een mening.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  14. Flipje25

    Flipje25 Actief lid

    23 feb 2018
    121
    105
    43
    Vrouw
    Hier ook de houdgreep bij de eerste. Pedagogische trucjes werkten allemaal niet. Dus dan maar de houdgreep. Bij de tweede is tandenpoetsen nooit een probleem geweest gelukkig.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  15. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.849
    2.665
    113
    Vrouw
    Hier ook een drama met tandenpoetsen hoor, en ik ben niet van team houtgreep. Niet dat ik er iets op tegenheb, maar dat werkt bij mijn dochter gewoon echt niet.
    We hebben nu een tandenborstel met een lampje gekocht die na twee minuten uitgaat. Ze heeft hem zelf in de winkel uitgezocht en nu gaat het een stuk beter. Plus, ik ben wel van team omkopen :o:. Dus ik zeg altijd al, voordat ze een toetje krijgt, dan moet je wel goed je tandjes poetsen anders gaan ze kapot. En als ze dan niet meewerkt, krijgt ze de volgende dag geen toetje.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.115
    4.348
    113
    Nr 1 ging gewoon in de houtgreep, bij nr 2 ging het makkelijker. Nr 1 had , toen nr 2 de ik wil niet poetsen fase in ging, net een wiebeltand. Nou dat wilde nr 2 ook wel. Dat kan als jij heel goed je tanden poetst krijg jij , als je net zo oud bent als nr 1 ook een wiebeltand, nou dat zag nr 2 wel zitten dus die wilde toen wel 4 x per dag poetsen (mij hoorde je niet klagen)
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Jep hier ook de houdgreep. Ik ben bij bepaalde zaken niet van kind keuzes laten maken of kind volgen.
    Tandenpoetsen gebeurd gewoon. Dus hier moest er ook eentje in de houdgreep, duurde niet zolang overigens. Besefte dat het toch ging gebeuren en dat het dan toch prettiger was om mee te werken.
     
  18. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Ik durfde het eerst bijna niet te plaatsen hier na alle liefdevolle reacties, maar idd hier gewoon de houdgreep gedaan haha. Was maar een weekje nodig. Houdgreep, terwijl hij krijste ff snel die tandenborstel erin. Na een week was het over en nu vindt hij het zelfs leuk en lekker als we zij tanden poetsen! Ik had toen zelf zoiets van: wat is erger, geen/slecht tandenpoetsen (op de lange termijn ook een vorm van verwaarlozing) of maar gewoon ongemakkelijk en niet fijn in de houdgreep...
     
  19. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Dubbel
     
  20. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.779
    113
    Vrouw
    Precies dit! Hier bij zoon geen probleem en bij dochter dus de houdgreep. Wat moet dat moet.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina