kind wordt vervelend in bijzijn van pup

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zusterke, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Mijn zoon heeft forse ADHD en hij was echt de “zwakke schakel in het gezin” toen wij een hond wilden. Overigens had mijn zoon geen diagnose toen en werd er meer richting autisme gedacht.
    Ik heb daarom heel bewust een pup uitgekozen van een ras die als tolerant te boek staat (Golden Retriever) plus samen met de fokker heel bewust uit een bepaalde lijn een pup gekozen plus een pup die precies relaxed was maar zich ook geen kaas van het brood liet eten.

De eerste periode was lastig. Jonge pup en zoon die idd moeilijk zich aan de afspraken hield. Ik heb altijd mijn hond beschermd. Het laatste wat je wil is dat de hond het gevoel krijgt dat hij zichzelf moet gaan beschermen. Dan krijg je een hond die zonder grommen meteen bijt (omdat alle signalen genegeerd zijn).
    Wat deed ik? Pup verplichte benchrust. Net als een baby om de twee uur verplicht rust. Overprikkelde pups worden heel druk en bijterig. Wij kunnen onze woonkeuken afsluiten met een deur dus kinderen spelen in de woonkamer, eigen kamer, pup in de keuken. Ik heb ze in het begin (maanden) heel veel gescheiden gehouden.
    Zoon leuke spelletjes laten doen met pup/hond. Brokjes verstoppen is een favoriet. Het eten laten geven (bak neerzetten en dan met rust laten). Met speeltjes spelen. Het dus heel positief maken allemaal. Verstoppertje spelen in het bos is ook altijd leuk.
    Verder maakten wij gebruik van picto’s: omhelzen van een hond is een no-go, dus foto van een omhelzend kind met hond en daar een rood kruis doorheen. En een foto van een kind die de hond gewoon aait met een groen vinkje.
    Ik heb mijn zoon geleerd dat hij onze hond kan “trainen”. Onze hond is zeer goed opgevoed (pupcursus, basistraining en 2x gevorderde training gedaan en daarna jachttraining) en daar hebben we megaveel profijt van. Als zoon zegt: kom voor en aan de voet dan doet hond dat waardoor zoon weer positief gestimuleerd wordt.

Dit allemaal geschreven hebbende: soms, heel soms, is een kind niet geschikt voor huisdieren. Hoe verdrietig ook. Op zo’n moment is het voor de hond veel beter op te groeien in een huis waar het niet continu in spanning hoeft te leven. Ik heb een training gevolgd via de KNGF (PAWWS) en ook daar kwam dit ter sprake. Hou dit in je achterhoofd.

Heel veel succes!

Zusterke vindt dit leuk.
  2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Mocht er daadwerkelijk wat spelen dan is zijn beloningssysteem wat minder gevoelig. Belangrijk is om meer te benoemen dat goed gaat en positief stimuleren. Spreek een beloning af en maak inzichtelijk wanneer hij deze verdiend.
    Een stoplicht voor hem maken helpt misschien ook.
    Groen = goed bezig
    Oranje = let op dat je niet drukker wordt
    Rood = te druk
    Je maakt dan ook weer inzichtelijk hoe zijn gedrag is.
    Wellicht helpt 'Kids Skills' bij hem ook. Google daar maar eens op.

Zusterke vindt dit leuk.
  3. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Dankje hier kan ik wat mee!

4. Zusterke

Dankje voor je advies. We verdenken zelf dat onze zoon ook anders is dan bv zijn neefjes en nichtjes. Geen onderzoek laten doen omdat tot nu toe strikte regels en duidelijkheid goed helpen.
    Ik heb vanmorgen de schakel weer omgezet en probeer het nu weer positief te benaderen, moet toegeven dat de bodem van die put was bereikt.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat is ook eigenlijk van de zotte... maar soms is het dan even niet anders. Je zoon MOET leren zich te gedragen in het bijzijn van de hond. Pas als hij zich beter weet te gedragen, dan kan de pup er meer uit.
    Wat ik eerder ook al schreef: wij hebben een hele periode onze jonge hond niet in huis gehaald voordat de kinderen 's avonds in bed lagen. Die waren ook niet te "hanteren" wanneer de pup in huis was. Plus de pup had zeer scherpe tandjes en ging steeds harder "bijten", nou dat heeft wat traantjes/schrammen/blauweplekken gekost hoor, voordat ze snapten dat ze er zelf schuld aan hadden dat de pup hun "beet".

Is het eventueel mogelijk om, tijdelijk, de bench op een andere stillere plek neer te zetten? Zodat je zoon de hond niet zo kan storen... beter gezegd wakker maken en enthousiast maken?

6. Zusterke

Nee de hond heeft een bench op maat gemaakt in de keuken haar buitensluiten krijgen we een ongelukkige hond van. Een boxer is nl een gezinshond die je niet buiten kunt sluiten.
    Ga nu de tip opvolgen van de stoplicht hopelijk helpt dit.

Iedereen bedankt voor de tips in iedergeval

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een boxer moet echt naar puppy cursus, echt.

Fuddey vindt dit leuk.
  8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.280
    2.984
    113

Deel Deze Pagina