Fruit, groente, brood, rijst/maïswafels, knäckebröd ed mag onbeperkt gepakt worden, zonder te vragen. Qua drinken water, thee, melk, karnemelk en kefir mag ook gepakt worden zonder vragen. Koek, snoep, chips, suikerhoudende dranken moet even gevraagd worden. Daar mogen ze op normale dagen 1x per dag wat van en dat wordt in overleg gedaan dus.
Mijn dochter is 11. Drinken mag ze sowieso altijd pakken. Maar dat is meestal water. Soms vraagt ze wel of ze sprite of sinas mag. Snoep, koekjes, chips wil ik dat ze vraagt. Dat doet ze ook meestal wel. Ik ben niet heel streng, is in haar geval niet echt nodig.
Mijn dochter vraagt en mag dan wel of niet iets zelf pakken. Ze is dol op snoep (om te hebben)....maar eet het nauwelijks. Traktaties van school of een kinderfeestje blijven hier altijd wel lang liggen. Ze kan nog weleens bij grote trek zeggen dat ze snoep/koek wilt, maar dan mag ze alleen een stuk fruit, een cracker of een boterham. Ze is geen grote eter, eet op school met veel geluk 2 boterhammen, meestal anderhalf waarbij ze bij thuiskomst eerst haar boterham moet opeten alvorens een koekje of snoepje te mogen. Idem voor haar drinken dat ze niet heeft opgedronken op school (water).
Ze mogen na schooltijd iets snoepen, dat weten ze en hoeven ze ook niet te vragen. Water mogen ze uiteraard ook de hele dag door pakken. De rest wordt altijd wel even gevraagd.
Hier zijn ze 5 en 8 en in principe is het eerst vragen en dan pakken. Maar mijn oudste kent de 'vaste' afspraken prima dus pakt steeds vaker zelf wat. Bijv fruit mee naar school gehad is s middags uit school een koekje die hij dan zelf pakt. Als hij daarnaast nog trek heeft vraagt hij het altijd wel en bekijken we samen even wat hij het beste zou kunnen eten. Afhankelijk van echte trek, lekkere trek en wat hij die dag verder al op heeft qua eten. De jongste vraagt of pakt eigenlijk nooit wat uit haarzelf. Bij haar moet ik echt zeggen het is tijd voor een tussendoortje, wat wil je? Overigens is zij wel de grootste boef van de 2, dus kan me best voorstellen dat ze daar naar mate ze ouder wordt wat vrijer in wordt en zich dan niet aan de 'regeltjes' houd. Andere kant lust zij gerust 3x per dag fruit en de oudste vind 1 fruitmoment per dag genoeg, want ik heb toch fruit op? Dochter eet gerust een peer, kiwi en banaan op 1 middag en laat het koekje ervoor liggen. Ook echt verschil in voorkeur ondanks dezelfde opvoeding.
Onbeperkt pakken lijkt me hier sowieso geen goed idee. We hebben vaste tijden, want anders is het de hele dag door: mag ik dit, mag ik dat? En voor de tanden is tig keer op een dag eten ook niet goed. Dus hier is het gewoon ontbijt, rond half 10 a 10 uur fruit, dan half 1 a 1 lunch en 3 uur is lekkerstijd. Die tijd houdt ze goed in de gaten, haha. Als ze dan echt nog trek heeft, dan nog fruit of rijstewafel met iets ofzo.
Hier mogen ze zelf pakken, maar niet onbeperkt. We hadden en hebben afspraken mbt snoep en koek ed en ook mbt tijden (anders bleven ze vragen en inderdaad ook ivm hun gebit). Een extra boterham of extra fruit of groente mag altijd (op de afgesproken tijden dan), omdat ze daar hier toch niet onbeperkt van eten.
Ik bedenk me nu ook dat wij inderdaad op vaste momenten iets eten en ze buiten die momenten eigenlijk zelden om iets vragen, áls ze het vragen, is dat meestal ook meteen het moment dat we bv zien dat het tijd is om iets te eten
Pubers hebben vaak rare eetgewoontes en tijdstippen Dus de oudste mag onbeperkt groente, fruit, brood, crackers e.d. pakken. De jongste is een kind met grote eetlust, dus als die om 15 uur thuis komt mag hij gerust crackers of brood pakken als hij honger heeft. Hoeft hij echt niet te vragen. Ook al is de lunch om 12 uur, honger is honger. Snoep en koek mag niet onbeperkt.
Hier mogen ze (bijna 6, 3 en 1) zelf pakken. De jongste krijgt de kasten/koelkast nog niet open, maar de andere 2 wel. Ze hoeven het niet te vragen, maar we hebben wel regels (niet vlak voor het eten etc, ze ). En voor koek en snoep geld, op is op. Dan moet je wachten tot de volgende boodschappen. Als dus een broertje alles op eet, is het pech. Ze communiceren daardoor bij ons wel goed samen. De jongste liep laatst met 6 lange vingers door huis (ze hadden de deur open laten staan), en dan wordt er gemopperd, geholpen om er 5 in een zakje te doen en terug te leggen. (en dat had ik anders wel geregeld want die van 1 kan echt nog niet snappen dat 6 lange vingers overkill is natuurlijk. Itt die van 3 en bijna 6 die dat prima begrijpen.). We hebben voor 1 week in principe voor elk kind 1 koekje per dag in de kast liggen en geen standaard snoep. Alleen van feestjes en tractaties etc hebben we in een bakje liggen. Crackers, maiswafels, fruit en groente vul ik aan als het (bijna) op is. Fruit snijden mogen ze ook zelf, maar als ik niet mee aan tafel zit (omdat de jongste net naar bed moet oid), met speciale kindermessen, en anders met gewone schilmesjes. Koken helpen ze ook mee. Met snijden, in de pan doen, oudste ook met roeren. Maar altijd onder supervisie. De jongste zet ik dan bij de kraan om bv groentes te wassen, de middelste ernaast snijden en de oudste bij mij om het in de pan te doen. Voor ons gezin werkt dit goed zo
Hier vaste eet en drinkmomenten. Anders zeurde de oudste de hele dag en de middelste ontkwam overal aan 'S ochtends is het fruit en 15.30 uur een snoepje. Bij de koffie 's avonds vaak nog een koekje afhankelijk van tijd en hoe het avondeten verliep. Oudste heeft een periode gehad dat ze stiekem snoep en koek mee naar boven nam en daar 's avonds opsturen. Sindsdien zijn er voor haar strengere regels. Middelste heeft moeite met drinken. Bij haar helpen vaste tijden en ze mag pas wat anders doen als het drinken op is. Zelfde geldt voor het eten, vooral de 3 hoofdmaaltijden. Afhankelijk van wat ze op heeft kiezen we haar tussendoortjes. Gelukkig is ze het meest gek op fruit en de gezondere koekjes dus dat scheelt.
Wij hebben niet bewust afspraken over het moeten vragen van iets lekkers. Soms hebben ze een periode dat ze wat meer snoepen, maar als ik dan zeg dat het wel klaar is dan is het ook prima. Ze pakken ook beiden graag groenten en fruit. M maakt zelf ook wel eens een boterham als ze honger heeft. Q is inmiddels 12 en bakt een ei, tosti of iets anders warms. Dat mag M met haar 6 jaar niet.
Nee mag (nog) niet maar hij weet wel waar wat ligt haha… smoothie in koelkast, rozijntjes in laadje ect.
Als de oudste iets lekkers wil dan wordt het altijd even gevraagd en kan hij het zelf pakken. Af en toe moet ik er wel even een rem op zetten en sturen op gezond eten. Als het aan hem ligt eet en drinkt hij het liefst de hele dag zoet. De jongste is dol op (plakjes) kaas en boterhammenworst, appels en brood. Maar ook daar moeten we echt wel eens remmen, want die eet de hele dag door.
Hier moeten ze het wel altijd vragen, maar daarna moeten ze het wel zelf maar regelen. Ben geen ober Ze kunnen prima zelf een stuk komkommer afsnijden, een banaan pakken of een cracker smeren. Ik moet er wel goed op letten dat ze ook drinken, want dat vergeten ze. En ze verwarren honger en dorst nog, dus willen dan eten, terwijl ze eigenlijk nog niks gedronken hebben.