Mede parttime mama-juffen: vraag taakuren/wtf

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door rijo, 23 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    #1 rijo, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Ik werk 1,5 dag in het basisonderwijs (en heb een klein stukje ouderschapsverlof) en voordat ik kindjes had was ik zo flexibel als maar kan. Ik was altijd aanwezig, ook wanneer dat misschien niet nodig was.
    Nu heb ik twee kinderen en is het een heel ander verhaal, ik zit best wel even in de stress wat de opvang betreft. We hebben ontzettend veel studiedagen/verplichte vergaderingen etc op dagen dat ik normaal gesproken niet werk. We hebben ook de nodige verplichte dingen op avonden, maar dat is geen enkel probleem.
    Ik heb natuurlijk mijn taakuren/duurzame inzetbaarheid, conform mijn wtf. Echter vind meer dan driekwart van deze uren (denk aan studiedagen, verplichte vergaderingen, bovenschools iets, cursussen) plaats op dagen dat ik niet op school ben :(
    Mijn kinderen gaan naar een kinderopvang, ze gaan het maximaal aantal uur heen, dwz, het maximaal aantal uren waarover wij KOT ontvangen. Buiten de kinderopvang om kunnen we voor een uurtje meestal wel wat regelen, maar wij hebben helaas niet een heel groot vangnet waar de kinderen een dagdeel of een hele dag heen kunnen. Een extra opvangdag kost mij 7,10 euro per kind per uur, x 10,5 uur. Hier krijgen wij uiteindelijk geen KOT over. Daarnaast is de groep op maandag vol, er kunnen geen extra kinderen bij (het is een kleine opvang met maar 1 groep, er is dus gewoon geen plek voor meer kinderen). Op deze manier is het (financieel) niet te doen, maar ik heb natuurlijk wel verplichtingen naar mijn werkgever toe.
    We zijn al wel op zoek naar een geschikte oppas, maar tot nu toe hebben we niet iemand gevonden die ook overdag beschikbaar is.
    Mede parttime mama-juffen: Hoe pakken jullie dit aan? Ik heb volgende week een gesprek met mijn werkgever over dit onderwerp, misschien hebben jullie nog tips?

2. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    In het begin probeerde ik ook overal bij te zijn, maar uiteindelijk heb ik voor de kinderen en mezelf gekozen en heb ik alleen bij vergaderingen, activiteiten etc, die gepland worden op mijn werkdagen.
    Al onze vergaderingen en eventuele studiedagen worden op maandag gepland, dan is iedereen aanwezig.

3. Liese78

Liese78 Lid

27 nov 2012
    75
    0
    6
    juf
    Bij ons zijn de studiedagen verplicht, dus ook als ze niet op je werkdagen vallen wordt er verwacht dat je er bent. Maar om aan alle parttimers tegemoet te komen worden die op wisselende dagen gepland. En er vallen er 2 op werkdagen en 2 moet ik extra opvang regelen. Hier hou ik de kinderen thuis in de vakantie en mag die dagen in zetten als ruil dagen. Is er geen plek op de studiedag dan schuift mijn man zijn papadag en dan gaan ze op die naar het Kdv.
    Voor vergaderingen hoeven wij niet terug te komen. Maar je moet zelf zorgen dat je geïnformeerd bent.

Maar ik zou als er heel erg veel studiedagen zijn in gesprek gaan of je echt overal aanwezig moet zijn. Moet wel een beetje evenredig zijn met het aantal dagen dat je werkt

4. Wowkaat

Wowkaat Actief lid

26 apr 2011
    375
    0
    16
    Je werk kan je niet verplichten om bij alle activiteiten (die jij noemt) aanwezig te zijn. Jammer genoeg wordt er binnen de onderwijswereld een cultuur in stand gehouden waar veel collega's zich verplicht voelen om overal bij aanwezig te zijn. Misschien kan je eerst uitzoeken welke bijeenkomsten 'verplicht' zijn en de rest skippen. Je kinderen zijn klein en wanneer zij ouder zijn, dan ben je ook weer flexibeler.

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik krijg een hele excell-sheet aan het begin van het jaar. Daar is naar je werktijdfactor uitgerekend hoeveel uren je moet maken voor studiedagen op school, hoeveel uur je nog zelf aan studie moet besteden, hoeveel andere taken je nog op je moet nemen, etc. En dan bepaal ik samen met de directrice naar welke studiedagen, vergaderingen, avondactiviteiten, etc. ik wél ga en naar welke niet. Dat werkt echt als een trein. Dus als ik je een tip mag geven: laat je werkgever uitschrijven hoeveel je moet doen en kijk of het klopt. Dat houdt ook je motivatie om erheen te gaan iets hoger...

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ruilen is alleen mogelijk met dagen in de week ervoor en de week erna, en mits er plek is. Mijn man heeft geen papadag. Als ze wat ouder worden wordt het inderdaad weer wat makkelijker, maar voor nu is het een gepuzzel. NafNaf, zo'n overzicht heb ik ook ontvangen en het grootste deel vindt dus plaats op dagen dat ik er niet ben.
    Ik zag dat er een aantal verplichte avonden ontbreken in dit overzicht (3x 10 min gesprekken, musical), wellicht kan ik hierdoor wat anders laten vallen.

7. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    #7 mapepejo, 25 aug 2016
    Laatst bewerkt: 25 aug 2016
    Bij ons is het hetzelfde, al jaren! Ik heb mezelf in het verleden wel eens ziek gemeld omdat ik gewoon echt geen oppas had.
    Vorig schooljaar moest ik 17x terugkomen op een "niet werkdag". (dat is de avonden nog niet meegeteld).
    Al deze uren worden weggeschreven onder "studielasturen" en "teamontwikkeling". Omdat het aantal uren wat je daar volgens de overheid voor moet maken zo gigantisch is, krijgt niemand (die geen aanvullende opleiding doet) deze ooit op. Maar ook mensen die al een studie of opleiding volgen zijn verplicht om aanwezig te zijn.

Veel collega's gaan er gebukt onder, het is ook al vaker aangegeven maar er veranderd niets. Mensen krijgen flinke "uitbranders" of moeten ineens naar meerdere gesprekken bij het bestuur wanneer ze toch wegblijven of daarmee "dreigen".
    Enkele collega's overwegen nu zelfs een andere baan.

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mapepejo, triest eigenlijk, dat het op sommige scholen zo gaat... Gelukkig staat mijn directeur open voor gesprek en zijn we als team oplossingsgericht ingesteld. Toch is er altijd de druk, het gevoel dat je overal bij moet zijn en van alles moet doen als parttimer, want je wilt je collega's ook niet al het werk laten doen. Ik overweeg ook een andere baan, met name vanwege de hoge werkdruk/papierwinkel. En ik moet zeggen dat dit soort dingen me alleen maar meer over de streep trekken.

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik geloof dat ik erg makkelijk ben hierin en dat het ook geaccepteerd wordt bij ons.
    Ik kom niet op de dagen dat ik niet werk naar studiedagen en vergaderingen. Ouderavonden wel.
    Cursussen, trainingen ed wil ik volgen, maar wel op de dagen dat ik er ben. Ik heb gekozen voor 3 dagen werken en als ik er 4 zou willen, had ik daar wel voor gekozen....
    En geen oppas is geen oppas toch? Wat is er dan belangrijker? Dan neem je ze toch mee? ;)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #10 tupp, 26 aug 2016
    Laatst bewerkt: 26 aug 2016
    Zorg dat je de CAO beter kent dan je directeur. Vooral pagina 49 is voor jou intressant, denk ik. Je vindt hem (onder andere) hier:
    https://www.cnvo.nl/arbeidsvoorwaarden/onderwijssector/primair-onderwijs/cao-tekst/
    Dat is trouwens de wensite van een vakbond. Ik kan het je aanraden. Alleen al het feit dat ik lid ben, heeft bij mij een conflict over ouderschapsverlof in de kiem gesmoord.

Studiebijeenkomsten zijn bij de meeste schoolbesturen in principe gewoon verplicht als ze voor aanvang van het schooljaar zijn opgegeven. Het is wel fair als ze eerlijk over de week verdeeld worden. Dus de ene keer op dinsdag en de andere keer op donderdag.

Bij ons op school zijn er part-timers die de oudergesprekken ook 'part-time' doen. Dat wil zeggen: de oudergesprekken die op de avond vallen, wonen ze beide bij. Maar de middaggesprekken worden gedaan door de persoon die de betreffende dag voor de klas staat.

Vergaderingen zijn (wat de CAO) betreft vrijwel niet verplicht. Dat wil zeggen: als jij al aan je uren komt, hoef je er niet bij te zijn op de dagen dat je niet werkt.

Reken je uren goed na. Zorg dat alles in je overzicht staan. Onze directeur heeft er bijvoorbeeld een handje van om van oudergesprekken alleen de uren die je 's avonds maakt in het overzicht te zetten. Dat verbeter ik dus elk jaar. ;) Alle uren die je maakt, moeten erin. Dus ook terugkomen voor een kampavond of afscheidsmusical e.d. Je moet je daarin gewoon zakelijk opstellen: ook de 'leuke dingen' zijn gewoon 'werk'.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
  12. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Dat WAS bij ons ook jaren zo, maar sinds 2 jaar is iedereen verplicht om bij alle oudergesprekken die jouw groep/ouders aangaan, aanwezig te zijn. Dus de middag gesprekken en de avond gesprekken en op alle dagen.
    Als "service" naar ouders. Ouders hadden aangegeven in een enquête dat ze liever gesprek hebben met beide leerkrachten.

Ook mochten we voorheen met laptop/computer erbij zitten bij het oudergesprek zodat de ene leerkracht het gesprek leidde en de andere tegelijkertijd notuleerde in Esis. Maar dat mag nu ook niet meer. Je mag na de gesprekken pas alles in Esis zetten..

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Als je zo weinig werkt is het niet te doen om voor alles terug te komen en lijkt me ook echt niet de bedoeling.
    Ik heb altijd fulltime gewerkt en alles kon, ik was er altijd en voor alles in. Nu ik mama ben werk ik alweer sinds 2013 parttime 3,5 dag per week dmv ouderschapsverlof.
    Bij ons speelde ook precies wat jij beschrijft.
    En mijn antwoord was heel duidelijk: ik heb niets voor niets ouderschapsverlof opgenomen. Ik vertik het om structureel 1x in de maand op mijn vrije dag te komen.
    Dat kost me alleen maar geld aan extra kdv: 3 kids is gwn 21e per uur hoppa. Daar lever ik geen geld voor in elke maand om t dan alsnog kwijt te zijn aan opvang!
    Aangegeven dat ik van de 10 dagen per jaar die ik zou moeten terugkomen best 5 x wil komen maar daar houdt het op. En alleen als ik oppas heb want kdv vertik ik.
    Daarnaast neem ik wel weer veel andere taken op me om mijn goede wil verder wel te laten zien, maar er zijn idd gwn grenzen.
    Mijn baas begreep dit trouwens ook helemaal.
    Zolang jij ook maar duidelijk bent :)

14. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Studiedagen die voor de start van het schooljaar bekend zijn, zijn verplicht. Bij ons zijn ze op wisselende dagen gepland. Ook ouderavonden en oudergesprekken zijn verplicht (al mag je wel een incidenteel 10 minutengesprek alleen doen als ouders niet op de geplande dagen kunnen). Verder kom ik niet terug voor schoolfotograaf, sportdag, sint of musical als dat niet op mijn werkdag is.

15. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Hier zijn meerdere mensen al in gesprek geweest met directie over dit onderwerp. Ook bij het bestuur is het aangekaart. Helaas zonder resultaat. Wanneer je weigert te komen, krijg je eerst een gesprek met directeur, dan nog weigeren is meerdere gesprekken bij bestuur, dan nog weigeren is een officiële aantekening van werkweigering (dat uiteindelijk tot ontslag kan leiden, dat is 1x gebeurd zover ik weet.)

16. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Hier hetzelfde, alleen de musical is bij ons ook verplicht.

Deel Deze Pagina