Kind ziek en werken...

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.039
    2.842
    113
    Tot nu toe altijd werkgevers gehad waarbij een dag vrij nemen (of wisselen met andere dag) geen probleem was gelukkig. Vriend heeft ook een keer vrij genomen toen t bij mij erg druk was. Sinds kort is oma ook een optie maar alleen op vrijdag is ze vrij ;)

2. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik heb geen familie of vrienden die als achterwacht kunnen fungeren en ik heb bewust gekozen voor het kdv, het gastouderbureau hier vraagt €160 bemiddelingskosten per maand, dus dat is veel duurder dan het kdv. Ook wil ik professionele opvang, dus geen GO. Hoe zou ik het dan moeten oplossen als m'n zoon ziek is? Mijn enige optie is zelf thuisblijven.

3. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Dan kunnen wij beide helaas geen vrij nemen. Beide een baan met grote verantwoordelijkheden. Dus met 'gewoon' ziek zijn springen mijn schoonouders bij. Bij extreme ziektes en ziekenhuisopname is dit uiteraard een ander verhaal.

4. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Dat hangt er een beetje vanaf hoe ziek ze is. Als ze niet naar het kdv kan, kan ik oma altijd vragen of zij wil oppassen. Maar het is ook wel eens zo geweest dat ze zo ziek was dat ze bij mij wilde blijven (en ik bij haar). En gelukkig heb ik werk volgens 'het nieuwe werken' waar ik dus mijn eigen tijd grotendeels kan indelen en werken op elk moment dat ik wil. Dus als ik geen afspraken heb, kan ik gewoon weg en de uren ergens anders weer inhalen. Ik heb haar ook wel eens van de creche gehaald, haar in bed gestopt en de uren dat ze sliep nog zitten werken tot ze weer wakker werd. Uiteindelijk kostte het mij toen maar 2 uurtjes op die dag wat ik ergens anders weer inhaalde

5. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Ik werk dan niet en ben er voor mijn kind. Haal die uren in de avond wel in. Hoef sowieso nooit naar kantoor dus kan tussendoor ook van alles doen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @IngeM: Dan blijf jij toch thuis? En als je baas daarmee akkoord gaat, is dat prima. Zeker als het niet vaak voorkomt. Maar ik kan me goed voorstellen dat er ook werkgevers zijn die hier niet blij mee zijn. En ergens vind ik het merkwaardig dat sommige ouders altijd maar vinden dat de baas dit maar moet snappen en da collega's het dan maar op moeten vangen (want daar komt het toch vaak op neer) Zeker als de redenatie dan is "Ik wil geen gastouder, dus zadel ik mij baas maar met een probleem op als er in mijn privéleven iets voorvalt."

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Eines en mamaK: Dat is helemaal fijn als je het zo op kunt lossen. Je wilt toch het liefste zelf bij je kind zijn in zo'n situatie.

8. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Idd Tupp besef mij terdege wat een fijne werkgever ik heb. Een van de redenen dat ik deze baan nog steeds doe.. heb de flexibiliteit en vrijheid.

9. knap

knap Niet meer actief

Dit probleem speelt niet hier.

Omdat ik altijd thuis ben.

Wel vorig jaar vrijwiligerswerk en weet nog hoe rot het voelde als ik weer af moest bellen. Overdag heb ik eigenlijk geen oppas.

In de avond zal ik sporadisch mijn moeder kunnen vragen, Of mijn zusje.
    Altijd lastig deze dingen.
    Want als mijn kinderen ziek zijn wil ik er vooral zelf bij zijn.

10. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Bij plots ziek: calamiteitenverlof. Anders werkt mijn man thuis of neem ik zorgverlof.

11. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Als mijn dochter alleen thuis is ben ik er, en als we tegelijkertijd ziek zijn dan werkt mijn partner thuis...

12. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Als ze ziek is nemen we om de dag verlof op.

13. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Iedereen in Nederland heeft recht op zorgverlof van twee keer het aantal dagen dat je per week werkt. Mits jij de enige bent die op dat moment voor je kind kunt zorgen. Je moet dus wel proberen om oppas te regelen, maar als dat niet gaat heb je dus recht op zorgverlof.
    Een grijs gebied is het wel voor een werkgever. Wij hebben het bij mij op de afdeling zo geregeld dat papa en mama om en om een dag thuis blijven, zodat niet één werkgever altijd de pineut is.

14. Tamio

Tamio Niet meer actief

Maar een gastouder kan ook ziek worden. Dat risico heb je bij een kdv dan weer niet.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klopt, gelukkig heeft mijn gastouder ook weer een achterwacht. (Volgens mij iedereen toch, tegenwoordig? Daar zijn de gastouderbureaus toch ook voor?)
    Nu zou ik niet blij zijn als onze zoon ineens naar een vreemde zou moeten. Dus ik ben blij dat wij ook in onze familiekring eigenlijk altijd wel mogelijkheden hebben om onze zoon onder te brengen. En nòg blijer dat het tot nu toe nooit nodig is geweest. Wel heb ik één keer met een collega van werkdag geruild, dat was toen ook een mooie oplossing.

16. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Als het niet ernstig zoals griep, dan gaat ze naar mijn schoonouders een dagje of 2.
    Maar meestal kunnen we ons nu flexibel opstellen.
    Man neemt een paar overuren op of zelf neem ik een dag verlof.
    Maar eigenlijk is het nog niet voorgevallen dat ik verlof moest opnemen. Buiten die 1 keer dat onze dochter in het ziekenhuis lag...

17. soeza

soeza Niet meer actief

Ik neem die dag gewoon vrij, heb dan ook een super makkelijke en flexibele werkgever die nooit moeilijk doet :D

18. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ik heb het maar even nagevraagd op mijn werk, maar moet zelf voor opvang zorgen, wel logisch maar lukt niet altijd, ouders werken schoonouders ook. Maar gelukkig was het voor vandaag miet nodig zoon is opgeknapt en kon naar de Psz.

Deel Deze Pagina