Als papa thuis is, dan mag papa oppassen. Ik werk fulltime in de zorg en dus onregelmatig, man werkt fulltime regelmatig. Opas en omas wonen allen op 1 uur rijden. Bij hoge nood springt een van hun in de auto (bv toen ik avonddienst had en mijn man op 2 uur rijden van thuis was aangereden). Maar ik moet zeggen dat ze op mijn werk tot op heden elkaar zoveel mogelijk helpen. En das wel heel prettig. Tot nu toe 1 keer opgebeld dat ik niet kwam. Kleine was snachts ziek geworden, man lag ziek op bed en ik vind het niet prettig om mijn kleine dan bij iemand te laten. Dus 1 dag calamiteitenverlof. Mijn man heeft ook wel eens een dag vrij genomen. Of is 's ochtends gaan werken en nam het dan over als ik naar mijm werk moet 's avonds.
Dit vind ik wel heftig, eenkennige baby hoort gericht te zijn naar hechtingsfiguren. Een baby voelt zich veilig bij de mensen waar hij aan gehecht is, ongeacht eenkennigheid of ziekte. Dat zou dus betekenen dat er hard gewerkt moet worden aan de hechting tussen de vader en het kind.
Als ik elke keer vrij moet nemen als een van de twee ziek is, had ik geen baan meer gehad! Met alle keel- en oorontstekingen zijn ze vaak ziek en steken ze elkaar gezellig aan! Gelukkig zijn mijn schoonouders met pensioen en ook al wonen ze drie kwartier hier vandaan, die kunnen bijna altijd bijspringen. Alleen als de opvang halverwege de middag belt, spring ik zelf in de auto, maar dan weet mijn baas dat ik de mail thuis afhandel. En ik moet eerlijk toegeven dat we ze ook wel eens naar school/crèche doen als ze zich niet topfit voelen. Maar anders kan ik een paar keer per maand oppas regelen! Toevallig net een artikel gelezen in Mama Magazine dat moeders de vaders veel te veel op de huid zitten, terwijl je daar alleen jezelf mee hebt! Wees blij dat de vader thuis is! Hij kan echt wel voor z'n eigen zieke kind zorgen hoor! Je kind zal nog wel vaker ziek zijn en als je zelf werkt, moet je accepteren dat er dan ook anderen voor je zieke kind zullen zorgen! En dat doen ze echt niet slechter dan jij :-D
Volgens mij heb je gewoon recht op zorgverlof dus kost het je ook geen vrije dagen. Mijn kind gaat altid voor mijn werk en ik neem dan ook zorgverlof op als dit nodig is.
Tot nu toe steeds voorzorgsmaatregelen kunnen treffen; dan komt een van de oma's (mazzel dat ze beiden niet meer werken en dat aangeboden hebben in zulke gevallen) En van het kinderdagverblijf nog nooit een telefoontje gehad of ik wilde komen. Bij twijfel gaan ze ook niet dan hoef ik nooit weg. Ik werk in een team als verpleegkundige en werk volgens rooster. Ik kan zeker in nachtdiensten en avonddiensten niet zomaar zeggen dat ik niet kom wegens een ziekte van kind. Wel als het ernstig is. Toen mijn oudste op een zondag werd opgenomen wegens uitdroging en rota virus heb ik wel gebeld dat ik er de volgende dag niet was.
Als hier een kind ziek is dan wordt er opvang geregeld met familie. Wordt dit lastig dan moet ik er een vrije dag voor opnemen. Is dan maar niet anders. Gebeurt gelukkig zelden moet ik zeggen.
Onze kleine meid is ook vaak ziek. Oorontstekingen. Nu weer. Wij hebben hier geen ouders, schoonouders of vrienden in de buurt. Ze gaat dan gewoon altijd naar de gastouder. Die vind dat helemaal geen probleem. Ze is daar het enigste oppaskindje.
Als papa thuis is, dan ga ik gewoon werken. Ik zou geloof ik niet eens overwegen om thuis te blijven. in het andere geval is het in overleg tussen ons ... wie er op dat moment makkelijker thuis kan blijven cq werken. Als ik gebeld zou worden door het kinderdagverblijf om haar op te halen, zal ik dat in de regel wel zijn, mits ik echt afspraken heb die dag die ik niet kan verzetten, dan zal ik mijn man vragen om dat te doen. Mocht hij ook niet kunnen, dan zal ik toch degene zijn die haar op gaat halen. En qua eenkennigheid daar hebben wij (nog) geen last van, maar eenkennig t.o. haar vader zou ik toch wel stimuleren dat mijn man meer met Eva gaat doen.
Das bijzonder, ik werk namelijk in het voortgezet speciaal onderwijs en val onder dezelfde cao (cao po) en daar staat toch echt in dat je betaald zorgverlof op mag nemen hoor... Zo doen we het hier, mits we echt geen andere oppas hebben. Is een paar keer voorgekomen, man en ik doen dan om en om (allebei zelfde cao). Is nooit moeilijk over gedaan. In jouw geval, dat papa thuis is, zou ik niet eens overwegen om thuis te blijven eigenlijk...
Daarmee gaat je school in tegen het wettelijk geregelde zorgverlof dat ze moeten geven bij dringende redenen. Kind op IC lijkt me een zeeeeeer dringende reden.... Belachelijk dat je werkgever dat zo gedaan heeft. Zou je anders verwachten van een sociale instelling als een school
TS: is je kindje vaak ziek van oorontstekingen? Ik heb hier bij beide meiden gemerkt dat ze ook erg aan mij hingen bij ziek-zijn, (terwijl papa toch echt actief betrokken is), omdat ze zich met een oorontsteking erg naar voelen. Is hier nooit reden geweest om ze niet bij papa te laten als ik moest werken/weg moest/weg wilde, maar ik snap je gevoel wel. Vooral de oudste kon dan ook hele dagen huilen om mij, als ik dan op m'n werk was. Heel moeilijk, maar goed... soms kan het niet anders en als papa er toch gewoon voor ze kan zijn, ga ik me niet afmelden van werk.
Als iemand anders (in dit geval de vader) voor het kind kan zorgen heb je geen recht op zorgverlof. En volgens mij is de ts een zelfstandige, die zou dus haar klanten moeten afbellen.
Mijn man en ik hebben nooit zorgverlof gekregen voor ziekenhuis verblijf van kinderen (bij elkaar heel wat weken_), want zkh personeel 'zorgt' en is het zorgverlof dus niet noodzakelijk. We kregen wel vrij om bij kinderen te zijn, maar dat ging af van de vakantiedagen.
Ik vind dat nogal wat. Dan moet je kind dus maar moederziel alleen in het ziekenhuis liggen? Dat vind ik persoonlijk echt not done Ja, technisch gesproken zorgen verpleegkundigen dan voor je kind, maar een doodziek kind heeft toch gewoon z'n ouders bij zich nodig? Als beide ouders werken, kunnen die beiden een deel van de tijd nog werken en een deel van de tijd bij hun kind zijn, om en om.
Sommige bedrijven gaan hier heel ver in. Op mijn vorige werk mocht ik ook niet naar huis als zoon ziek was (en dit was maar twee keer in die periode). Nu met mijn nieuwe werk valt er vaak wel wat te regelen, en man kan ook vrij makkelijk weg van kantoor, dus eigenlijk nooit een probleem als de kindjes ziek zijn.
Zorgverlof is idd als het echt niet anders kan. Als er echt geen zorgmogelijkheid is. Bij papa of in het ziekenhuis is die zorg er wel. Misschien niet op de manier waarop je moederhart je ingeeft, maar daar hoeft een werkgever niet voor te bloeden natuurlijk.
Opa, oma, beppe... etc.. Er is gelukkig (bijna) altijd iemand voorhanden in dit soort situaties. Zoonlief laat zich ook prima in de watten leggen door hen, dat scheelt.. Als er echt nood aan de man zou zijn, zou er vast ook wel wat te regelen zijn op mijn werk, maar dat is nog nooit nodig geweest!
hier ook voor de klas (basisonderwijs) en ik zou dan ook recht hebben op zorgverlof. een aantal maanden geleden niet gekregen, maar een volgende keer sta ik erop dat ik het krijg en anders meld ik mezelf ziek. kom zeg, de klas kan gewoon doordraaien, ook zonder mij!
Ik werk op kantoor en wij passen het nieuwe werken toe. Dat betekent dat we bijna altijd zonder problemen thuis kunnen werken of vrij nemen en op later moment de uren inhalen. En wanneer ik juist op die dag perse lijfelijk aanwezig moet zijn dan kan mijn man meestal wel verlof opnemen. Zitten we echt klem, dan hebben we nog twee opa's en oma's. Maar als 1 van de kinderen echt ziek is, dan vind ik het voor hem wel fijner als 1 van ons thuis is.