kind zonder grootouders opgroeien erg ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wondertjes1992, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertjes1992

wondertjes1992 Fanatiek lid

3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    tdoet goed om te zien dat niet alleen ben, soms krijgk het echt moeilijk omdat zijn grootouders zo doen ...
    mijn man zegt dat ik het me niet moet aantrekken maar makkelijk is het toch niet ze.

2. Loes1983

Loes1983 Actief lid

29 okt 2010
    426
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames,

Ik heb van mijn psycholoog
    (tja ben daar uiteindelijk maar naar toegegaan omdat ik niet kon omgaan met mijn onmacht richting hen) meegekregen dat ik niet moet proberen om mijn schoonouders te veranderen maar dat ik me moet richten op mijn dochter en haar moet voorbereiden op negatieve aandacht van haar opa en oma. Dit zal de klap voor haar minder groot maken en ze leert hierdoor dat de ene opa en oma nu eenmaal anders is dan de andere. Klinkt simpel maar is misschien wel het enige wat ik kan doen.... helaas.

Misschien hebben jullie er ook wat aan!

groetjes Loes

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik denk niet dat ze er iets aan overhouden. Het is wel jammer natuurlijk.

Mijn vader en stiefmoeder wonen bijna 400km hier vandaan, dus die zien we ook niet dagelijks.
    En dat zelfde geld voor mijn moeder, die woont hier ruim 200km vandaan.
    Het kost redelijk wat geld (benzine kosten) om "even" langs te gaan..

Mijn schoonouders wonen hier op nog geen 5 mijn rijafstand vandaan, maar die zien we amper.
    Daar hangt een heel verleden aan vast.
    Komen ze, dan komen ze... en komen ze niet, dan is het ook prima.
    Maar mijn zoontje heeft het totaal niet op mijn (stief)schoonvader, en schoonmoeder gaat nu redelijk goed.

Ze hebben een hele andere gedachten gang qwa opvoeding, dan ons. Mijn zwager/schoonzus hebben ook een zoontje en die vonden alles wel prima wat schoonouders deden.
    Kind met 8 maanden friet/frikandel ed laten eten. Taksi laten drinken enz..
    Tik op de handen geven, als hij iets doet wat niet mag enz..
    Mijn man en ik daar in tegen niet. Onze zoon en onze regels.

Tuurlijk mag er eens een uitzondering zijn hoor, maar ik heb het dan wel over vrij extreme dingen. Nouja, ik vind ze best extreem.

Een kind van 8 maand een frikandel geven, een kind van 8 maand mierenzoete dranken geven.
    Zodra hij even gaat jengelen, direct op een vrij streng toon zeggen dat hij moet ophouden.

En geen haar op mijn hoofd dat iemand mijn kind een tik geeft! Je kunt ook een kind fatsoenlijk zeggen dat het niet mag en gevaarlijk is. Wegzetten, afleiden ed. Slaan/tik geven staat niet in mijn woordenboekje!
    Mijn zoon zal daar ook nooit logeren, als hij straks zelfstandig genoeg is en uit zijn woorden kan komen en hij wil logeren, prima! Maar liever niet...

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Heb zelf mijn opa's nooit gekend (1 was al overleden en 1 overleed toen ik 3 jaar was of zo), mijn oma's wel... De ene zagen we bijna dagelijks tot ze overleed toen ik 8 was en de ander 1x per week of per twee weken.
    De band was bij beiden goed, maar wel verschillend!
    Heb het ook altijd jammer gevonden dat ik mijn opa's nooit gekend heb, niet zozeer als kind zijnde maar meer op iets oudere leeftijd.
    Heb er niks aan overgehouden hoor, maar gewoon ook nieuwsgierig hoe ze zouden zijn en zo...

Wij hebben gelukkig goed contact met zowel mijn ouders als mijn schoonouders. De band met mijn ouders is wat hechter, daar komen we minimaal 1x per week en dan ook meteen een volledige dag (wonen iets verder weg).
    Schoonouders zien we gemiddeld ook 1x per week, maar die zijn er dan 1 of 2 uurtjes (op de koffie)...
    Ideeën over opvoeding worden gelukkig gerespecteerd al worden ook wel eens 'andere' ideeën aangedragen!

Nu even on topic:
    Denk niet dat hij er echt iets aan zal overhouden, maar denk wel dat je inderdaad eerlijk moet zijn naar hem toe als hij op een leeftijd komt dat hij vragen gaat stellen.
    Opa's en oma's die hun kleinkind negeren brengen denk ik meer schade dan als hij hun niet goed kent. En misschien wil hij later wel weer contact en gaat dat wel goed... Houdt die opties wel open voor hem!
    Verder geen ervaring dus veel succes ermee.

5. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ik ben grotendeels opgegroeid zonder opa en oma. Nadat mijn oma is overleden na een aantal jaar mijn opa weer gezien. Dat contact is verwatert. Mis hem niet...

6. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Nee hoor! Hier iemand die een opa en oma heeft gehad tot haar 7e. Toen overleden de ouders van mijn moeder (lieve schatten).

Andere opa en oma geen contact mee. Dat zijn namelijk vreselijke mensen die niet eens goed konden zijn voor hun eigen kind..

7. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Denk ook niet dat je kind er echt niets aan overhoudt. Maar het is jammer, omdat het zo leuk zou kunnen zijn. En dat ziet hij natuurlijk bij andere kindjes. Zo zijn alle kindjes wel eens jaloers op anderen. Ikzelf was erg allergisch en had zo graag huisdieren gewild... Jammer dat ik die niet had maar ik ben er heus niet slechter van geworden!

Je kan eventueel op zoek naar een soort opa en oma. Bijvoorbeeld oudere buren (evt zonder kinderen). Er zijn veel ouderen die het jammer vinden dat ze geen kleinkinderen hebben of ze door omstandigheden niet of weinig zien.

Deel Deze Pagina