Kind zonder id-kaart naar Frankrijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Pinkblossom, 11 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Niet elke gemeente moet je eerst een afspraak maken, bij ons bijvoorbeeld niet. En het toestemming formulier kan ik zo uit printen vanaf de website. Hier is het dus alleen een kwestie van papiertje printen en foto laten maken. Neemt niet weg dat ik het zeer onverstandig vind om kinderen zonder id mee te nemen naar het buitenland.

2. Betsy

Betsy Niet meer actief

Hoe weet je dat nou? Als je kind morgen een ongeluk krijgt dan heb je accuut zorg nodig. En dan wil je na de ziekenhuisopname thuis aan zijn bed zitten en niet naar het gemeentehuis moeten om een ID kaart aan te vragen :rolleyes:

Ik vind geen legitimatiebewijs hebben voor je kinderen gewoon heel dom. Of je nou wel of niet op vakantie gaat, je kunt hem altijd ineens nodig hebben. En nee dan heb je niet altijd de tijd om dat ding lekker rustig aan te gaan vragen.

Tuttebella, Kukido en Syane vinden dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.845
    113
    Bij jou was het gemeentehuis toch op zaterdag open? Dan haal hem anders dan als hij er vrijdag nog niet is. Of maandag even langs het gemeentehuis en van daaruit doorrijden naar vakantieadres.

Pinkblossom vindt dit leuk.
  4. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Klopt, maar je hebt wel een paspoort. Als je een kind van straat plukt krijg je daar geen paspoort bij.

Marchella, Snoopy1979 en tuc vinden dit leuk.
  5. K00

K00 Niet meer actief

Ik heb niet alles terug gelezen maar kan me niet voorstellen dat ze geen acute zorg verlenen bij een kind zonder ID..

6. Betsy

Betsy Niet meer actief

Natuurlijk krijgt je kind gewoon zorg. Maar voor de verzekering zul je uiteindelijk toch echt met pas op de proppen moeten komen. Je hebt hem uiteindelijk toch nog nodig, dus waarom zo enorm je komt tegen de krib gooien en hem pertinent niet willen aanvragen? Ik snap daar dus echt geen reet van.

Tuttebella, nizzie86, chantalvl en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat zal per gemeente verschillen denk. Hier kan je de aanvraag ook zonder kind doen en een afspraak is ook niet nodig (toestemming van vader?) Na ong 5 dagen kan je de kaart ophalen.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat doen ze gelukkig wel, maar toen mijn jongste voor observatie werd opgenomen met een hersenschudding, moesten we voor ontslag wel haar ID-kaart laten zien ivm declaratie bij de verzekering. Nu staat ze hier in het systeem van het ziekenhuis, inclusief foto, en hoefden we bij KNO geen ID te laten zien.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.845
    113
    Precies. En daar zit je op te wachten als je kind doodziek in het ziekenhuis wordt opgenomen. Je kunt het dan niet eens meenemen om een pasfoto te laten maken.

10. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Jij hoeft ook niet mijn keuzes te snappen. En het is helemaal niet zo dat ik hem pertinent niet aan wil vragen, nogmaals; wij zijn nog nooit in de situatie geweest dat we ID echt nodig hadden, dus gewoon een kwestie van niet aan denken. Tot dit topic werd geopend en kwam ik er dus weer achter dat we ze ook niet hebben. Ik begangeen misdaad ofzo, dus ook niet de intentie om nu ala minute naar het gemeentehuis te sjeesen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Het is nu volgens mij een kwestie van lekker dwars willen doen en iedereen op de kast jagen. Er zijn al talloze voorbeelden genoemd waar je een ID voor nodig hebt en waarom je die beter op voorhand kan hebben.
    Want ja natuurlijk wordt je bij acute zorg geholpen, het kost alleen administratief veel minder tijd als iemand meteen een ID kaart kan overleggen.
    Voor die 30 euro per 5 jaar snap ik ook niet waarom dat niet geregeld is.

Ik stel een maatregel voor waarbij je een fikse boete krijgt als je niet een ID kaart kan overleggen voor je kind wanneer dat nodig is (bv in een ziekenhuis dus). Als er boetes van een paar honderd euro uitgedeeld worden denk ik zomaar dat het wel ineens geregeld wordt.

12. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.849
    4.103
    113
    Ik heb bij mijn zoon ook jaren geen ID hoeven te laten zien in het zhs, maar vorig jaar toch ineens wel.
    Ik vraag me ook af of het in het voorjaar bij de nieuwe AVG wet niet veranderd is. Wij mogen kinderen tot 16 of zo geloof ik (ikzelf behandel ze eigenlijk niet) niet meer in behandeling nemen zonder toestemming van de ouders incl handtekening.

13. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Wel als ik het paspoort van mijn zoontje daarvoor gebruik. Ik kan best een blond jongetje meenemen van 3 jaar die niet van mij is met het paspoort van mijn zoontje.

14. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Mijn kinderen zijn alle 3 een keer opgenomen geweest. Hier is nooit om een id kaart gevraagd.

Mammielove vindt dit leuk.
  15. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Sowieso, want als ik een boete riskeer, overtreed ik de wet. En nu doe ik dat niet. Maargoed, ik snap niet zo goed waar iedereen zich zo druk om maakt. Jullie hebben hem wel, dat is toch alleen maar fijn?

16. chantalvl

chantalvl Fanatiek lid

23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Echt waar? Ik moest bij het ophalen van de kaart mijn kind meenemen.

Syane vindt dit leuk.
  17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.845
    113
    Dan had je gelukt. Zie bijv de post boven mijn post.

18. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ja dat vind ik wel eng. Gezien het feit dat bijschrijven op paspoorten fraude gevoeliger was lijkt een paspoort van een klein kindje dat in korte tijd uiterlijk zo kan veranderen toch niet helemaal de spijker op z’n kop te zijn. En in die zin snap ik dan wel weer dat er mensen zijn die denken dat dit gewoon een lekkere bron van inkomsten is voor de overheid.

Zara75 vindt dit leuk.
  19. K00

K00 Niet meer actief

Ik snap al die ophef ook niet zo goed... onze jongste heeft er ook geen. Oudste wel ivm vliegen als baby.
    Nooit over nagedacht dat mijn zoon er ook een moest hebben. Ook niet toen we naar Frankrijk gingen.
    Heb één keer zijn id moeten laten zien toen hij heel klein was en toen was zijn geboorte akte genoeg.

Overigens is een kopie van een id wettelijk net zoveel waard als geen id.

Het is geen kwestie van pertinent niet willen maar dit is voor mij zoiets van "dat komt wel". Het is geen kwestie van leven of dood.

Ps; onze zoon lijkt zo erg op zijn vader dat ontvoering uitgesloten is :roflmao:

Mammielove vindt dit leuk.
  20. PinkPanther

PinkPanther Actief lid

16 dec 2013
    131
    5
    18
    NULL
    NULL
    Zomaar even de andere kant belichten.. Wij zijn helaas in verschillende landen al met de kinderen bij huisarts, privékliniek en ziekenhuis (laatste voor mijzelf) terecht gekomen. Wij hebben nog nooit onze ID hoeven laten zien, maar alleen de papieren van de verzekering... Dit was oa in Frankrijk, Italie, Oostenrijk etc.

O en ze hebben hier al vanaf een maand of 3 een eigen paspoort, maar wil alleen de zorg kant belichten ;)

Evanesco en Mammielove vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina