kinder alimentatie wat is normaal?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door RosaLynn, 10 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dan zullen ze dat ook via de rechter moeten aanvragen en dan zal dat opnieuw bekeken kunnen worden.Maar het lijkt mij niet dat als hij nu ruim 500 euro betaald en dat ook kan betalen omdat hij een heel groot inkomen heeft dat de rechter dan opeens besluit dat 200 euro wel genoeg is.

2. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ja dan zal hij bij de rechter een nieuwe berekening moeten doen maar veel vaders die te veel betalen doen dat juist per april wel! omdat dan de trema normen veranderen en dat in hun voordeel werkt scheelt soms 100den euros en dan kan de rechter wel zeggen dat hij 500 euro kan missen maar dan zouden die nieuwe normen er niet zijn

3. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dan hebben ze het tijdens de scheiding al niet goed geregeld hoor,je gaat namelijk BEIDE met dat bedrag akkoord.Een bedrag wat ook berekend word op inkomen van beide personen.

Mijn eigen voorbeeld.Samen met man eigen zaak met een groot inkomen.We gaan scheiden waardoor ik ook mijn baan kwijt raak+eigen zaak.Ik ben dus financieel ook alles kwijt ga van duizende euro's per maand naar 0,-
    Dit betekend dus hetzelfde voor mijn zoontje,mijn ex moet dus flink alimentatie voor ons beide betalen.Natuurlijk wil ik weer aan t werk,heel erg graag zelfs maar nooit dat ik die 5000 netto meer haal.
    Alimentatie word ook op heel veel verschillende vlakken berekend,als je het niet kan betalen zijn er verschillende manieren om het aan te vechten,ook al heb je erg weinig geld.
    Ik vind dat alimentatie die je voor je kind moet betalen of dat nu man of vrouw is gewoon een beetje triest,je hebt het tenslotte zelf afgesproken,je hebt een ouderschapsplan moeten maken en dat je dan met je eventueel nieuwe partner geen ruim bestaan hebt financieel gezien is balen,maar kunnen de kinderen daar wat aan doen?!

4. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
  5. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Gijsje er bestaat ook nog zulk iets als een herberekeningen die zowel door vader als moeder kunnen worden gedaan

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Niet alle alleenstaande moeders hebben hier recht op hoor!

Hier ook nog per maand
    PSZ 47,50
    Kapper 12,50
    Peutergym/dans 25,00
    Luiers+luierdoekjes 40,00
    Speelgoed,knutselspullen of andere tussendoorspulletjes zoals medicijnen,paracetamol etc 25,00
    Spaarrekening 75,00

En zo zijn er nog wel meer dingen en dan nog het standaard leven!

Daarbij zorg ik in mijn geval (net zoals veel moeders het de meeste tijd doen) 24\7 voor mijn zoontje met alle liefde die ik in mij heb.Maar zijn vader haalt hem eens in de 2 weken een kort dagje op en dan kan ik het weer doen.Prima maar de vader kan in veel gevallen doen en laten waar hij zin in heeft+ de kunnen veel werken en carriere maken,nou ik denk niet dat het gezond is voor een kind als een moeder dan ook nog maar eens tig uur in de week werkt en carriere maakt.
    Nee ik vind het echt veels te simpel om zo maar te roepen dat het te veel is.

7. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dat weet ik maar er moet wel een goede reden zijn om dat te laten doen natuurlijk.
    In mijn geval zou dat heel dom zijn van mijn ex dus maak me daar totaal geen zorgen om.
    Gelukkig zijn mijn ex en ik het over het financiele ook helemaal eens!

8. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Dan verschillen wij gewoon van mening het is ook maar net wat je zelf gewent bent maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden dat je ex kwaad wil het bedrag kan laten herberekenen met die nieuwe trema normen want die is speciaal gemaakt om de hogere inkomen tegemoed te komen en de rechter moet zich aan nieuwe normen houden een herbereking staat vrij of het nu in het ouderschapsplan of niet kijk maar eens op rechtspraak hoe dit in zijn werk gaat

overigens betaald de vader van mijn kinderen helemaal niks moet mijn vriend straks meer allimentatie betalen ( lagere inkomen zijn wel de sigaar) maar wij redden het ook dus dat 500 euro niet te veel is ben ik het dan niet mee eens

9. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Klopt dat we het niet met elkaar eens zijn,geeft ook niet ;)
    En ik zou het ook redden,ik leef nu ook alleen van de alimentatie dus zit zolang ik geen werk heb ook op bijstandsniveau,wat overgins ook betekend dat als mijn ex de alimentatie omlaag zou willen hebben ik echt naar de bijstand moet en die komen het dan weer invorderen bij hem omdat ie het wel kan betalen.

Ook is de alimentatie berekend op hoe er in het huwelijk financieel geleefd werd,500 euro is natuurlijk een hoop geld en het kan met minder maar als een kind gewend is om te leven bij ouders met een inkomen van 5000 netto valt het wel weer mee.Snap je wat ik bedoel?

Wel raar dat de lagere inkomens wel de sigaar zijn,mijn ex eet er namelijk echt geen boterham minder om en ik begrijp dat als je inkomen maar 2000 is en je moet 200 betalen per kind dat dat dan wel weer heel veel is.

10. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ja ik begrijp dat 500 euro dan niet veel is maar ik krijg niks dus dan vind ik 500 euro veel hahah.

nou gelukkig is het niet 200 euro per kind wat ze met die draagkracht tabel bedoelen maar gewoon je totale draagkracht
    gemeentes moeten zich per april ook aan andere normen houden die hebben de zelfde als rechters maar jullie zijn het met elkaar eens dus dan zal dat wel loslopen

11. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Vind dan eigenlijk wel schandalig dat de vader van je kinderen helemaal geen alimentatie betaald!

12. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Is het ook maar ben ook weer trots dat ik het alleen met ze kan redden

13. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hier is na draagkracht berekend dat mijn man geen alimentatie hoeft te betalen, nu hebben wij Co ouderschap met de moeder van mijn stiefzoontje dus precies de helft van de tijd dus dat is ook nog wel een verschil... We hebben nu afgesproken dat zij alle toeslagen etc. Krijgt maar ook alles betaald, zo liggen de 'financiën' bij een ouder dat is ook wel prettig... Zij koopt bijv ook kleding etc voor hem alleen eten, cadeautjes vakanties als hij hier is betalen wij...

Straks moeten we maar kijken want na de zomer komt hij hier waarschijnlijk fulltime ik denk dat we het dan zo houden maar dan een bepaald bedrag voor eten krijgen ofzo...

Voordeel is wel dat nu na jaren alles in goed overleg geregeld wordt.... Geen ruzies etc. Meer :)

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Dat is zeker.
    Maar ik heb zoiets dat is geld van mijn kleine.
    Mijn ex moet 100 euro per maand betalen en lag laatst 6 maanden achter.
    Mijn vorige advocate deed er niks mee maar mijn nieuwe wel.
    Die heeft dus loonbeslag laten leggen.
    Ik heb al een deel gekregen en heb het weggelegd voor mijn zoontje.
    Nu gaat dat gelukkig als ik straks weer een eigen woning heb zal het moeilijker worden.

15. IngridB

IngridB Lid

9 apr 2013
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wordt berekend tav draagkracht. Is dus geheel afhankelijk van jouw en zijn inkomsten.
    Bij uitgaven wordt alleen gekeken naar vaste lasten van de huur of hypotheek, zorgverzekering, schulden,.. dit was het wel geloof ik.
    Ik eis bijna 600 van mijn ex, dat ligt helaas al maaaaanden bij de rechter. En dat ia boor 1kind. Tsja... is veel maar ik weet dat hij het kan betalen. En hoe leuk is het als ik straks de hbo kan betalen voor hem, rijbewijs, wereldreis enz.

16. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    IngridB jij betaald dat niet alleen voor jullie zoon je ex draagt hieraan bij door de alimentatie! Vind het niet kunnen dat je dan zegt dat jij dat allemaal voor je zoon betaald.

"En hoe leuk is het als ik straks de hbo kan betalen voor hem, rijbewijs, wereldreis enz.[/QUOTE]""

Natuurlijk draag je ook bij, maar in dit geval je ex zeker ook.

En ik las ergens dat je samen de alimentatie afspreekt maar bij een rechtzaak legt de rechtbank dit op en heb je dus geen inspraak meer... Denk dat er met de nieuwe regeling veel verzoeken tot herberekening komen.... Zeker ook omdat het belastingvoordeel dat de betaler ontvangt wordt meeberekend bij de vaststelling en die komt te vervallen...

Hier betalen we ieder de helft van alle kosten. Dus niet de flauwekul van slijten van meubels en water meetellen, voor die kosten heb ik het genot van onze dochter veel bij me hebben. Hij betaald de helft van de opvang en de helft van alle clubjes etc.... Ik krijg de kinderbijslag en de KOT, maar de opvang is berekend op de helft van wat overblijft na aftrek van KOT. Nooit gezeur over de alimentatie hier....

17. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    #37 Meijtje, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013
    Dit dus.... en dan wordt er nergens rekening mee gehouden. Zijn exvrouw heeft de verantwoordelijkheid niet genomen voor de kinderen. Wij hebben ID's schoolgeld, schoolreizen werkweek londen en Zwartebandcursus, kleding, schoenen zakgeld en gedeelte alimentatie betaald vorig jaar, zijn ex wilde het convenant niet tekenen, maar wij wilde wel bijdrage aan de opvoeding van de kinderen (in 1 maand even 2500 euro die we in termijnen aan school, sport mochten afbetalen) en de rechter beslist.... dat kon u uit eigen draagkrachtruimte allemaal betalen.... Je hebt er zelf voor gekozen om te doen, als u het risico niet wilde lopen, had u geen bijdrage moeten leveren aan de kinderen. Als de kinderen stinkend met te kleine en kapotte kleding aan komen, dan moeten ze toch wat goeds aan de billen hebben?? Ze zijn trouwens al wat ouder 17 en 14 nu.
    Rechter heeft besloten dat mijn man over een jaar voor 2 kinderen alsnog nog een keer moet betalen omdat hij niet aan de kosten van de kinderen bijgedragen zou hebben a 440 per maand. (ex wilde 1050 voor 2 kinderen) Dus ... natuurlijk geen regeling te treffen dus via deurwaarder en nu een loonbeslag. Wij komen nu met een kleine meid rond met 821 euro van zijn loon (gelukkig heb ik ook een beetje loon) en hebben geen recht op toeslagen, want zijn bruto is te hoog. Van zijn en mijn loon betalen we ook nog 600!! Euro aan schulden waar zijn ex weigert aan mee te betalen. Maar daar heeft de rechter geen boodschap aan al zijn het van mijn man en zijn ex gezamenlijke schulden vanuit het verleden die via deurwaarders worden geincasseerd.

Mijn man heeft echt wel het beste met de kinderen voor en zijn ex krijgt nu per maand 1100 euro van zijn loon. Normaal betaalt mijn man zelf de schulden af, maar dat gaat niet met 821 euro per maand. gelukkig hebben mijn ouders geld geleend voor hoger beroep, want er staan fouten in de uitspraak (loon van mijn man komt in ene 5000 euro hoger uit dan daadwerkelijk aangetoond is) enz.
    DUs ja er zijn heel veel mannen die elk dubbeltje door zo'n grapje moet omdraaien en die belastingvoordeel, die fiscale aftrek die zit al mooi bij de berekening in van de rechtbank. En ipv 166 euro per 3 maanden per kind wat er aftrekbaar is, heeft de rechtbank gerekend met 166 euro per maand per kind voor het gemak.

Maar we komen er wel doorheen :) gelukkig kan ik er goed tegen. Soms is het balen, maar over een half jaar is die vordering van zijn loon is zijn oudste 18 en kunnen we daar zelf dingen mee gaan regelen. dan kan het op haar rekening zelf gestort worden. ipv dat haar moeder de alimentatie aan alles besteedt behalve aan de kinderen. (De jongste kwam nog met het verhaal, mamma zegt dat je niet stort, huh loonvordering gaat direct naar de rekening van zijn ex.... zou het nog met de kinderen gaan.....)

Wij willen een herberekening en dingen in de rechtspraak rechtgezet hebben (de rechter heeft niet al onze stukken doorgenomen, alleen doorgebladerd...)

18. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63

..... uhm nou, mijn mening. Ik vind dat jij dat niet betaalt dan. Hier liggen we krom voor 2 kinderen ( mijn man en zijn ex) en hebben nog een eigen meid. De rechter vindt dat mijn man het ook kan missen. Maar de 45.000 euro gezamelijke schuld is vergeten.
    De alimentatie is levensonderhoud. Als het kind ouder is, dan moet het zelf werken en sparen voor een wereldreis en rijbewijs. Dat hoort niet gefinancierd te worden van de alimentatie. Studie prima, maar je kunt het overdrijven. Er staat ook in de beschrijving van de belastingdienst dat dit -wereldreis en rijbewijs- niet valt onder kosten en levensonderhoud die je op mag geven als fiscaalvoordeel en jouw ex hoeft hier dus niet aan bij te dragen. Soms vind ik (en niet gelijk allemaal aangevallen voelen) dat vrouwen het wel lekker makkelijk vinden. alle voordelen, toeslagen kwijtschelding gemeentelijke belasting, en waterschap en dan nog eens de ex partner kaal plukken.

Helemaal mijn mening hoor en alle respect voor mensen die er samen uit komen en wel een normale regeling kunnen treffen! Het zo hoog mogelijk gooien vind ik een beetje misselijk als je weet dat het niet reeel is voor een kind.
    Gelukkig heeft het nibud een tremanorm en daar kun je prima met punten opzoeken wat je echt ongeveer qua onderhoudt voor de kinderen hoort te ontvangen, of te betalen. Nu is het wel overzichtelijker met de nieuwe regeling en kun je als expartner niet meer schoffelijk uitgekleed worden.

19. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Hier ook alimentatie aan ex van mijn man bijna 350 euro.. En zoon zien we niet eens omdat zijn ex zich niet aan de omgangsrefeling houdt en wij de advocaat niet kunnen betalen meer..

20. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    #40 Meijtje, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013
    De oudste heeft pass syndroom en ziet haar vader als de boeman, haar vader is volgens haar te slecht om te branden. Iets met er op in praten dat het door haar vader komt (zijn ex heeft er zelf een punt achter gezet toen der tijd) De jongste kwam om het weekend en de helft van de vakanties en vindt haar kleine zusje echt het einde. Nu door het loonbeslag kunnen we haar niet meer ophalen we hebben 25 euro om van rond te komen per week en haar moeder wil niets van die 1100 euro geven om haar naar haar vader te laten gaan. (afstand 150 km) want het geld voor benzine en eten hier kan haar moeder niet missen??

gelukkig geld kunnen lenen voor een advocaat (hoger beroepp). Kun je geen herberekening aanvragen zonder tussenkomst van een advocaat? Het is wel zo dat het wederom 250 euro kost om het opnieuw te laten vast leggen bij de rechtbank.
    De vastgelegde omgangsregeling kun je dan ook meenemen als zorgkorting. Je ex moet zich daar dan ook aan houden, want dat wordt in vermindering gebracht in het door jouw man te betalen alimentatie. Als zij weigert zich er aan te houden, dan heeft jouw man alsnog die korting, want zij (ex van je man) moet daar ook aan meewerken namelijk!

Deel Deze Pagina