(kinder-)EHBO

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 28 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Heb jij een EHBO of EHAK diploma?

1. ja

2. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben gewoon nieuwsgierig: heb jij een (kinder-)EHBO diploma en waarom wel of waarom niet?

2. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Ik ben gastouder dus het is verplicht:) Het is wel heel handig om te hebben hoor! Ik had hem net 2 dagen en 1 van de kindjes had een stuk brood achter in haar keel. Ik weet niet wat ik normaal had gedaan, maar nu zat alles nog vers in mijn hoofd en bleef ik rustig.

Liefs,

Sam

3. Que

Que Niet meer actief

Ik heb mijn EHBO. Vindt het erg belangrijk dat als er iets gebeurt dat ik weet hoe ik moet handelen!!

4. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik ben doktersassistente. Dan heb je verplicht een EHBO, reanimatie en AED cursus.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het ook, al jaren; gewone EHBO, EHaK en (toen dat nog apart was) AED-bediener. Het lijkt me vreselijk om iets mee te maken en ècht niet te weten hoe te handelen. Nu kunnen er ook situaties zijn dat je niet veel kunt doen (behalve eventueel veiligstellen / alarmeren / geruststellen) maar dan lijkt het me in ieder geval fijn om te weten dat het niet aan mij lag.

Ik ben vooral benieuwd naar de reden die mensen hebben om hun EHBO-diploma niet te halen, vooral als je wel verantwoordelijk bent voor één of meerdere kinderen.

6. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb geen EHBO diploma, maar wel mijn BHV diploma.

7. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Ik heb geen EHBO diploma. Waarom weet ik eigenlijk niet, het is er nog niet van gekomen om hem te halen..

8. sylcor

sylcor Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.193
    0
    0
    Ped. medewerkster
    noord holland
    ik werk op een kinderdagverblijf dus ook verplicht EHBKO

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb 3x mijn ehbo diploma gehaald, 1x op de basisschool, 1x op de middelbare school en 1x op mijn mbo opleiding.
    Weet er eerlijk gezegt echt niks meer vanaf.
    Maar handel meer op moedelrijke intuitie.

10. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ik heb geen EHBO diploma maar ben wel BHV'er.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien had ik de poll uitgebreider moeten maken
    - "Ik heb nooit een EHBO-diploma gehaald."
    - "Ik heb ooit wel EHBO gehad maar het laten verlopen."
    - "Ik heb EHBO en houd het bij."
    :D

Voor mij geldt het laatste: ik ga keurig naar de herhalingslessen. We hebben net een nieuwe kaderinstructrice en na een paar jaar alleen maar herhaling (gáááááááp) is zij ook weer bezig met het oefenen van dingen die niet in het boekje staan. Eén van de eerdere kaders deed dit ook, dus het is voor mij en andere 'senior-leden' ;) niet helemaal nieuw, maar voor anderen wel.

't Is sowieso wel weer eens leuk om bezig te zijn met spalken, brandcard-vervoer, helm afzetten e.d. in plaats van altijd en eeuwig weer die eeuwige vingerverbandjes en stabiele zijligging.

(Niet dat dat onbelangrijk is ofzo, maar na 10 jaar ken je dat kunstje wel.)

Overigens heb ik het voor mijn werk als juf op een basisschool wel geregeld nodig. Maar ook 'onderweg' heb ik het wel eens nodig gehad. Dus als ik in de stad liep ofzo. Nu stap ik ook wel makkelijk ergens op af als ik iets zie gebeuren en er zijn nog geen hulpverleners bij. Misschien omdat ik ook geregeld help bij evenementen en daardoor al aardig wat ervaring heb.

12. 894hi

894hi Niet meer actief

hier nog niet.. maar ben nogsteeds ff aan het uitzoeken welke ehbo's ik het beste kan gaan doen en waar

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gewoon starten met een basiscursus EHBO of de cursus EhaK (=EHBO aan kinderen) Andere modules zoals verbandleer, sportletsel e.d. zijn echt alleen nodig als je geregeld met dit soort situaties te maken krijgt.

Ik zou in ieder geval bij de vereniging even navragen of je via hen verzekerd bent als je als actief lid eerste hulp verleent en het gaat onverhoopt niet goed.

---

Edit: Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand is aangeklaagd en schuldig is bevonden na het (juist of onjuist) verlenen van eerste hulp. Vorodat ik iemand schrik aanjaag en daardoor laat besluiten 'toch maar geen cursus volgen'. 't Is meer zo'n "neem het zekere voor het onzeker dingetje."

14. 894hi

894hi Niet meer actief

ben ff aan t kijken wat wel en niet vergoed word.. en wil graag verder met ehbo ivm tijdelijk werk en ehbo... vandaar

15. Marijke1982

Ik wel. Als je niet handeld als er iets is gebeurd, dan mag je jezelf bij de rechter komen verantwoorden. Maargoed de kans dat dat gebeurd is natuurlijk erg klein.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind de basiscursus inderdaad wel duur! Ik heb hem destijds gratis gevolg op de opleiding (PABO). Mijn man kreeg hem weer vergoed van zijn werk (middelbare school). De herhalingslessen zijn bij ons 30 euro per jaar. En ik geloof dat onze vereniging daarmee zeker niet de goedkoopste is! En dat ondanks het feit dat 'we' redelijk verdienen met de hulpverlening bij evenementen.

Maar goed: daar heeft voor mij wel jarenlang gratis AED-training, een jaarlijks grote oefening en een goed gevulde EHBO-koffer tegenover gestaan. En dat laatste jaren betaald mijn werkgever de herhalingslessen. Dus het kost me alleen maar 8 keer per jaar een vrije avond. Dat vind ik een klein investering voor iets dat blijvend letsel kan voorkomen en zelf levens kan redden.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt inderdaad wel voor de rechter komen voor het NIET verlenen van hulp. Maar daar heb je als EHBO-er natuurlijk geen last van, omdat je juist WEL hulp verleend. Het ging er mij dus om dat je in NL (als EHBO-er) niet veroordeeld wordt omdat je bijvoorbeeld hebt gereanimeerd bij een niet-reanimeren verklaring of omdat je onjuist hebt gehandeld. Voor WEL hulpverlenen krijg je dus geen straf, zelfs niet als dit verkeerd uitpakt.

(Ik ga nu niet uit van een situatie waarin sprake is van nalatigheid, want dat staat los van je diploma.)

18. Marijke1982

Oh zo bedoel je het. Nee idd daar kan je niet voor veroordeeld worden.

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb geen geldig EHBO diploma ;)! Heb dit namelijk laten verlopen. Vind het wel best zo en heb niet echt het idee dat het voor mij iets erg nuttigs is om te halen. Mocht ik dat gevoel wel hebben, dan was ik natuurlijk een cursus gaan doen :D! Haha!

20. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

nee, maar wil hem nog wel eens halen, maar komt er nog niet van eerlijk gezegd

Deel Deze Pagina