(kinder-)EHBO

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 28 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Heb jij een EHBO of EHAK diploma?

1. ja

2. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb toevallig net mijn BHV gehaald, omdat ik op een bso werk was dat ook redelijk toegespitst op kinderen. ieder jaar moet ik op herhaling.

2. Marieke1983

misschien ligt het aan de BHV opleiding die je doet, maar alles wat jij als laatste beschrijft heb ik bij BHV gehad. (maar de herhaling heb ik dus nog niet gehad)

3. Marieke1983

ah, dus als er thuis iets gebeurt ga je eerst die cd even bekijken? :p

4. Marieke1983

(ik blijf reageren hier) dat kan ook niet. je bent niet aansprakelijk voor als je onjuist hulp verleent, omdat EHBO voor een groot gedeelte ook improviseren is. geen reden dus om het niet te leren(mocht iemand hier zo denken) :)

5. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb het tot 2007 5 jaar achter elkaar gehad met ook elk jaar weer herhaling. Moest toen voor mijn werk. Maar sinds 2007 niet meer werkzaam in de zorg en dus sindsdien ook niet zelf erachteraan gegaan. Veel dingen zijn me wel nog bijgebleven.

6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb een kinder ehbo diploma met elk jaar herhaling.
    Werk op een kdv dus is ook verplicht.

7. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja ik ben er nu weer mee bezig, mijn kinder EHBO, ik wil niet lijdzaam zitten afwachten als mijn dochtertje of iemand anders wat overkomt.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik lees een aantal keer "Ik handel op gevoel en dat gaat ook goed." En gelukkig klopt dat meestal ook. Pleistertje plakken kan iedereen, heb je echt geen ehbo voor nodig. Een 'gewone' bloedneus weten de meesten ook wel op te lossen. En koelen bij een verstuiking is iets wat ook 'iedereen' wel weet. De leus "Water water, de rest komt later' zullen de meeste ook wel kennen (en anders toch wel toepassen) als het om brandwonden gaat.

Maar bij vergiftiging is wat achtergrondkennis m.i. wel handig: wel (laten) braken of juist niet? Water drinken of juist niet? Er zijn natuurlijk veel situaties waarin je het kunt opzoeken of internet of op zo'n poster. (Zijn er nog mensen die zo'n poster hebben trouwens??) Maar dat soort bronnen heb je niet altijd bij de hand.
    Als je er nooit mee te maken hebt gehad, is het ook maar de vraag wat je doet met iemand met een epileptische aanval, ernstige allergische reactie, problemen met bloedsuiker enzovoorts.

Bij bewusteloze slachtoffers of nog erger en hartstilstand is "op je gevoel handelen" er absoluut niet bij.
    En wat moet je in vredesnaam aan met iemand die tijdens een valpartij een fietsstuur in zijn buik heeft gekregen. Hij ziet er bleek, voelt koud en klam aan. Hij is komt niet echt helemaal helder meer over, maar klaagt over pijn en dorst.

Dus wat betreft: "Ik handel op mijn gevoel." ... Dan hoop ik dat je nooit in een situatie terecht komt waarin je gevoel tekort schiet.

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Waar ik het meest blij mee ben is dat ik kan reanimeren. Zowel kind als baby. Dus dat ik momenten dat echt elke seconde telt ik ook kan handelen en niet eerst een boekje erbij hoef te pakken. Natuurlijk weet je nooit hoe het gaat op zo'n moment maar ik weet wel wat ik moet doen.

10. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    BHV en AED..

11. miffy11

miffy11 Niet meer actief

heb een aantal jaar geleden wel mijn bhv gehaald, maar niet meer ge-update.

maar toen mijn oudste werd geboren in schotland, moesten wij verplicht een cursus baby-reanimatie doen voordat we het ziekenhuis mochten verlaten, vind dat wel heel goed.
    werd gewoon in het ziekenhuis gegeven (op baby-afdeling), en we werden niet ontslagen voordat we dat gedaan hadden.
    geen officiele diploma, maar weet wel wat ik moet doen in geval van nood.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Heb je aandelen in EHBO diploma's ofzo?
    Ik heb wel een gif poster.
    En geloof me, als jij een hartstilstand krijgt dan wil je echt neit dat ik je ga reanimeren. Daar ben ik gewoon echt de juiste persoon niet voor. En daarbij vind ik het overdreven om elke situatie te willen indekken. Ik ben heel goed in het bellen van de HAP als het nodig is en uit ervaring weet ik dat de ambulance er heel snel is.

Dat gastouders en kdv medewerkers ehbo halen vind ik een heel goed iets. Mijn dochter loopt haar blauwe plekken over het algemeen op het kdv op en niet thuis. Niet dat ik ze iets kwalijk neem, begrijp me niet verkeerd.
    Ik vind echter niet dat alle moeders ehbo moeten halen.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen aandelen. Geloof ook niet dat er iets in te verdienen valt. ;) Maar ik vind het inderdaad wel belangrijk dat meer mensen een diploma hebben, dat klopt.

En wat betreft die ambulances die snel komen: een kwartier is te lang bij een hartstilstand.

---

Aanvulling: Guppie: Natuurlijk word ik het liefste NIET gereanimeerd. Maar als ik toch een keer een hartstilstand heb, word ik liever gereanimeerd door jou dan helemaal niet.

14. Marieke1983

als ambulances er op tijd zou kunnen zijn, zou de AED alert niet bestaan.

dat is toch echt afhankelijk van mensen die alleen hun EHBO of BHV hebben gehaald!

15. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wij wonen in dld en bij het halen van mijn rijbewijs hier is het ook verplicht een cursus te volgen. en ik heb ook nog kinderehbo gedaan hier ook vooral omdat ons meisje al vaak een koortstuip gehad heeft en naar dus later bleek hebben we dus de eerste keer dus wel redelijk fout gehandeld (gelukkig niks gebeurd hoor) dus in mijn ogen is op gevoel ook niet echt goed. tuurlijk is het ook niet megaslecht maar kan je wel vertellen dat ik veel dingen van te voren had willen weten.

16. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik heb geen cursus gedaan, maar zeg zeker een paar keer per jaar dat ik dat moet gaan doen.
    Ik kan nog net een pleister plakken, maar verder echt niet. Gelukkig is mijn buurvrouw doktersassistente dus daar kom ik regelmatig ;)

17. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik heb mijn EHBO diploma. Heb hem ooit gehaald tijdens mijn opleiding.
    Ik heb daadwerkelijk iemand gereanimeerd.
    Er is dan echt niemand die vraagt of je een EHBO diploma hebt, maar ik was wel blij te weten wat ik moest doen in die situatie.

18. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ben kraamverzorgende dus het is verplicht om een EHBO diploma te hebben. Wij hebben via het werk elk jaar een reanimatie cursus voor baby's, jonge kinderen en volwassenen.
    Ik vindt het prettig om er 1 te hebben, en ik weet wat te doen in "paniek" situaties.

19. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook al jaren een EHBO diploma. Ben ook vrijwilliger bij het Rode kruis hier in de buurt. Dan heb ik om de 2 weken een avond, de ene keer echt ehbo en de andere keer een gastspreker ofzo. Je moet er dan een minimaal aantal gehad hebben en dan wordt je diploma verlengt, heb nu al zo'n 12 jaar een geldig ehbo diploma. Vind het wel leuk om het op deze manier te doen. Af en toe moet je dan ook inzetten draaien op evenementen.
    Kinder ehbo wil ik nog gaan volgen maar de vorige keer toen dat gegeven werd kon ik helaas niet.

Deel Deze Pagina