Ik ben bezig om mijn vakantiefoto's van afgelopen week Barcelona online te zetten... Nu zijn dat er samen zo'n 600 en is dat wel leuk, zo veel foto's, maar niet als je ze stuk voor stuk moet verkleinen en je er nog 599 in het vooruitzicht ziet... Wie weet een programma waarmee je alle foto's tegelijk kan verkleinen ? Ik heb wel gehoord van Irfanview, heb dat ook gedownload, maar kom niet verder omdat ik niet weet hoe het moet... Andere manieren zou ik ook niet weten...
Je kunt ook alle foto's selecteren, dan op de rechtermuisknop klikken, kiezen voor kopiëren naar --> e-mailontvanger. Je kunt dan kiezen op welke grootte je ze wilt kopiëren. Er wordt dan een mailtje geopend met alle foto's, vervolgens die je die allemaal kopiëren en vervolgens verplaatsen naar een juiste directory.
Ik gebruik ook Irfanview. Handleidinkje verkleinen: * Open één van de foto's. ('t Maakt niet uit welke.) * Ga naar file en dan Batch conversion / rename. (Of klik gelijk op de B-toets op je toetsenbord.) * Je kunt nu linksbovenin het nieuwe schermpje kiezen wat je gaat doen: 1) batch conversion (=o.a. formaat wijzigen) 2) batch rename (= naam wijzigen) 3) batch conversion, rename results. (= formaat wijzigen en onder een andere naam opslaan) Ik kies zelf meestal voor optie 3, zodat de orginele foto's gewoon in het normale formaat bewaard blijven voor het geval ik ze nog eens wil afdrukken. Bovendien vind ik het wel prettig om mijn foto's namen te geven, in plaats van die niets zeggende getallen die het fototoestel eraan geeft. Als je de namen niet wilt wijzigen, kun je ook gewoon voor optie 1 kiezen. Iets daaronder staat batch conversion settings Kies daar voor advanced. Er verschijnt een nieuw schermpje. Zet een v voor Resize. Typ het aantal pixels in dat je voor je foto's wilt hebben. (Meestal geef ik dat aan bij set long side to omdat je dan niet in de problemen raakt met foto's die eventueel al gedraaid zijn.) Alle andere opties in dit scherm zul je niet nodig hebben, klik op ok en je komt weer terug bij het vorige scherm. Als je hebt gekozen voor optie 1,mag je deze alinea overslaan. Heb je gekozen voor optie 3 (dus ook de naam wijzigen) dan kun je nu de naam opgeven. Dit doe je bij batch rename settings Typ de naam voor je foto's in, bijvoorbeeld "zomervakantie 2010 ###" Die hekjes zijn belangrijk, want daar gaat IrfanView straks nummers van maken. De eerste foto wordt automatisch 001, dan 002 en zo verder. Ook hier zitten nog wel wat leuke opties bij, maar die heb je nu waarschijnlijk niet nodig. Klik bij output directory for result files nog even aan waar de foto's naartoe moeten. Wil je ze gewoon in dezelfde map laten staan? Klik dan op use current (look in) directory. Als je ze op een andere plek wilt hebben, klik je op browse en kies je de juiste map. Nu gaan we naar de rechter helft van het schermpje. Je wilt alle foto's verkleinen, dus klik op Add All. Als je ook de namen wilt veranderen, controleer dan altijd nog even of de foto's in de juiste volgorde staan. Je hoeft ze niet alle 600 te bekijken, maar controleer de eerste en de laatste even. Als er iets misgaat, dan is het daar. Zodra je dat gedaan hebt klik je op Start Batch en dan gaat IrfanView voor je aan de slag. Hmmm.... 't Is misschien een wat lange uitleg geworden waardoor het ingewikkeld lijkt, maar dat valt wel mee. Ik leg het misschien wat te uitgebreid uit door alle stappen te noemen. Maar ik weet niet hoe handig je met computers bent. Succes!
ik gebruik photorazor. Super handig. Gewoon ff op google intoetsen dan vind je m wel. Internet nu met mn foon dus kan geen link plaatsen.