speelafspraakje: iets leuks doen of gewoon spelen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 15 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nieuwsgierig hoe dat bij anderen gaat. Als jullie kinderen een speelafspraakje hebben, biedt je dan ook wel eens een activiteit aan: koekjes bakken, zoutdeeg kleien oid, zijn zomaar voorbeelden. Of neem je een vriendje of vriendinnetje mee naar het bos, speeltuin oid?

Of doe je eigenlijk nooit iets dergelijks en laat je ze lekker zelf spelen.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.859
    113
    Meestal lekker spelen, mijn oudste gaat de hele dag zijj gang met zijn vriendjes, dochtertje knutselt vaak lekker.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Meestal gewoon spelen, of ik speel een gezelschapsspelletje mee.
    Met de meisjes weleens samen iets knutselen, zoon en zijn vriendjes vinden dat weer niks aan haha.

Als meerdere kinderen komen spelen zorg ik er wel voor dat ze een beetje verdeeld spelen.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ligt er aan wie er komt.
    Meeste gewoon spelen maar kindjes die hier vaker komen doe ik dan wel af en toe wat leuks mee.

5. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Volgens mij ben ik zo'n moeder die ze lekker zelf zou laten spelen, en daar ook heerlijk van zou genieten.:D
    Als er ruzie of irritaties ontstaan dan pas zou ik een activiteit met ze gaan doen.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Meestal gewoon spelen, maar soms ook wat anders, bijv. naar de speeltuin. Afgelopen keer hebben we met een vriendinnetje met de naaimachine wat gemaakt. Andere keren moet ik nog even boodschappen doen of naar de dierenarts, dan gaan ze mee of ik geef ze wat kleingeld om een ijsje te kopen bij de snackbar tegenover de supermarkt. Dat soort dingen. Andersom gebeurt het ook nog wel eens dat ze met speelafspraakjes mee gaan naar de kinderboerderij of supermarkt, dingen gaan bakken of knutselen, een moeder is kapster en vlecht de haren van mijn dochter soms mooi in, dat soort dingen.

7. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    tja ik heb wel eens plannen, maar dat komt er zelden van. Meestal willen ze gewoon zelf spelen .. en hebben ze op school al bedacht wat ze gaan doen. Moet ik echt niet meer aankomen met mijn knutsel-ideeen of zo.
    Even richting te speeltuin vind ik wat anders, dat doen we hier wel regelmatig

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Meestal verdwijnen ze hier meteen naar boven en zie ik ze bijna niet meer. Bij sommige vriendinnetjes bedenk ik iets, zodat ze dat kunnen gaan doen als het spelen niet vanzelf gaat.
    En bij mooi weer gaan we soms na school eerst even door naar het park (met speeltuin).

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #9 nelta, 16 dec 2015
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
    Hier ook lekker laten spelen. Dat vinden ze vaak het fijnst. Op school kunnen ze dat elke keer maar kort spelen, en als er een vriendje is hebben ze daar alle tijd voor. Vinden ze heerlijk.

Speeltuin gaan ze ook vaak heen, maar dat is hier gelijk achter de tuin, dus kunnen ze zelf heen.

10. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Hier spelen ze het liefste op hun kamer. Soms doe ik wel een spelletje met ze.

Wat ik wel vaak doe is kindjes op de vrije woensdag/vrijdagmiddag meenemen en een picknick voor ze klaarmaken. Dat eten ze dan in het speelhuisje op.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Meestal lekker laten spelen.

Soms spelen we wel eens mee. Mijn vriend kruipt dan bijvoorbeeld in de huid van een monster die ze wil pakken. Hoop gegier en gebrul tot gevolg, LOL. :D

Bij mooi weer gaan we vaak een eind wandelen of naar de speeltuin.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Hier wisselt het heel erg. Met haar vaste vriendinnetjes mond het soms uit in ruziemaken en dan neem ik ze vaak mee een rondje om met de hond, of even een spelletje doen.

Haar beste vriendinnetje heb ik ook al een keer mee gehad naar een megaspeeltuin samen met mijn man op een zondag. Mijn dochter is al een keet meegeweest naar een indoor speeltuin alleen ben ik toen ook spontaan meegegaan. Dat vond die moeder erg leuk had ze wat aanspraak. Bakken doe ik niet zo als er vriendinnetje bij zijn maar meer omdat als hun naast elkaar staan ik er niet bij pas.

13. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Het ligt er aan wie er komt, dochter van 4 vraagt haar nichtje van 11 wel eens, en dan laat ik ze nogal eens koekjes of cakejes bakken. Maar daar hoef ik zelf niks aan te doen ;)
    als er vriendinnetjes van dochter komen zorg ik meestal wel voor iets te knutselen, zeker in de Sint of kersttijd.
    Zoontjes vriendjes en vriendinnetjes komen echt om te spelen, daar moet ik niet aankomen met bakken of knutselen, die sprinten naar buiten zodra ze hun eten op hebben en die zie ik niet meer.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm toen het nog kleiters waren ging ik vaak naar de speeltuin of kinderboerderij en leverde ik het kind daarna thuis af.
    Dat is veel dichter bij school en de meeste kinderen waren echt moe tegen de tijd we thuis waren.
    Dan spelen ze ook niet heel gezellig :)

Nu gaan we gewoon lekker naar huis en vermaken ze zich hier prima

15. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ligt er aan of ik daar zin in heb.
    De ene keer laat ik ze spelen en een andere keer bakken we iets.
    Het heeft geen invloed wie er komt spelen.

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ligt er aan. Moet wel zeggen dat bijde Kids minimaal 1x per week vriendje meenemen. Uit ervaring weet ik.dat sommige gewoon willen spelen. Laat het aan hun over

17. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Meestal wordt er gewoon gespeeld, zonder mijn inmenging. Een enkele keer bemoei ik me ermee: als ze (te) druk zijn, ga ik met ze naar het speeltuintje. Of als ze aan het ruziën zijn, bied ik aan om verf-, klei- of knutselspullen klaar te zetten.
    Ik hou speelafspraakje nog steeds bewust kort: maximaal 2 uur.

18. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hier laat ik ze lekker zelf spelen. Op school worden al genoeg "gestuurde" activiteiten aangeboden.

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik laat ze altijd kiezen. Tegenwoordig wil de oudste wel eens zelf spelen met zijn vriendjes, maar meestal wordt er toch gevraagd (vooral juist door vriendjes/vriendinnetjes) of ik iets mee wil doen. Dat "iets" kan vanalles zijn, speeltuin, koekjes bakken, spelletjes, hutten bouwen, knutselen, etc.
    Ik zit ook vaak gewoon mee te spelen met de lego/playmobil/kapla, omdat de meeste kindjes dat wel gezellig vinden (en dat vanaf het begin hier gewend zijn).

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    meestal laat ik ze gewoon spelen. Mocht het niet lopen dan bied ik ze weleens iets aan of zoals bv vorige week had ik al gepland om kerststukjes te gaan maken en dan doet vriendinnetje gewoon mee

Deel Deze Pagina