pinda allergie??

Discussie in 'De lounge' gestart door taliaa, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    wie oh wie heeft hier ervaring mee?
    Onze jongste dochter (15 maanden) heeft vanochtend voor het eerst pindakaas op brood gehad. (wel al eerder hazelnotenpasta).
    Wanneer de reactie precies optrad weet ik niet, maar het moet binnen 10 minuten zijn geweest. Ze zat maar steeds in haar ogen te wrijven in de auto. (vanwege idioot vroege tandarts afspraak heb ik haar uit bed moeten plukken en ontbeet ze in de auto). toen in haar uit de auto haalde (max 10min nadat ze haar brood op had) zag ik dat haar gezicht gezwollen was. De ogen waren dik en tranend en ze had wat "eilandvlekken" op het gezicht.
    Ademhaling was oke, neus was wat slijmerig. Ben bij mn moeder binnen gegaan, lijf gecheckt, verder geen vlekken, ze klonk met huilen wel wat hees. Ha gebeld, maar mochten het aankijken omdat een ernstige reactie vaak meteen optreedt.
    Ze bleef maar wrijven en tegen me aan liggen. Te zielig gewoon. ze wist geen raad met zichzelf.
    na een uur-anderhalf was het redelijk weg. Allen nog wat dikke ogen.

Nu is mijn vraag: moet ik hier iets mee? de ha had niet gezegd dat ik nog eens terug moest komen.
    Me dunkt dat dit een reactie op de pinda is. maar kan dit ook erger worden? geloof me dat ze voorlopige geen pinda meer krijgt

wie heeft dit ook gehad en wat hebben jullie gedaan??

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Oei dat klinkt heftig...daar zou ik zeker wat mee doen!

Ik heb mijn dochter van toen 1 jaar in het zh bij de kinderarts laten testen. Ik heb bij de ha een verwijzing gevraagd. Bij ons zit de allergie in de familie, issie zelfs dodelijk bij 1 kruimel, dus ik was als de dood als het om pinda's ging.

Ik vind deze reactie al behoorlijk heftig op de eerste keer dus ik zou echt actie ondernemen en het laten uitzoeken!
    Weet niet of ze naar kdv gaat maar stel je voor dat ze daar ook pindakaas op brood krijgt ofzo...moet je toch niet aan denken.

3. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    De kans dat een pinda allergie elke keer erger wordt is echt wel groot. Ik zou er zeker wat mee doen. Ik vind de reactie nu al vrij heftig. Zitten er allergieën in de familie? Ben je bekend met allergieën?

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Nee helemaal niet. Ik ben alleeb allergisch voor ananas;)
    Ik zal ha nog een keer bellen.thnx!

5. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    ja ik zou er wel wat mee doen....dit is voor een eerste keer best heftig...
    Onze zoon is anafylaxies voor pinda die heeft altijd een epipen bij zich...

sterkte

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Onze oudste heeft een pinda allergie, maar zij krijgt alleen wat rode vlekjes op haar gezicht en handen. Op het kinderdagverblijf kreeg ze voor het eerst pindakaas en daarna hebben we haar laten testen bij de huisarts. Een epipen krijgen we pas als ze een "echte" reactie gaat krijgen.

7. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Dit vind ik wel link.....stel ze krijgt dan een ernstige reactie en je hebt geen epipen....pinda allergie is een van de linkste allergieen...

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    charlieb. hoe was zijn eerste reactie dan? en hoe groot zal de kans zijn dat zij de volgende keer ernstiger reageert??

ze moet overigens thuis wel al in aanraking zijn geweest met spoortjes pinda. Want met brood smeren etc hield ik geen rekening meer met pindakaas etc.

Zal ik haar laten testen via de ha? en dan?? krijg je dan sowieso een epipen? Ik zou al een ah-drankje willen om deze reactie de kop in te drukken. was zo zielig om te zien.

ze gaat overigens nergens heen als naar mijn moeder. dus pindakaas is voorlopig nog goed te mijden.

9. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Onze zoon is voor veel dingen allergies, maar voor pinda en noten
    anafylaxies.
    Hij is getest in het ziekenhuis en hij kreeg van een speldenpuntje pinda een shock.
    Onze zoon mag dus ook geen sporen van pinda en noten hebben.
    Hij heeft dus ook altijd twee epipennen bij zich als de eerste niet werkt hebben we er voor het geval dat nog 1...

Maar de allergeloge vertelde dat bij pinda en noten de reactie elke keer erger wordt, dus ik zou naar de ha gaan.
    Mischien kan hij je doorverwijzen naar een allergoloog.

Groetjes charlie

10. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Zeker laten testen bij een kinderarts. Mijn zus kan al overlijden bij een kruimeltje van een pinda. De reacties worden steeds erger bij haar. Zij heeft een epipen en moet binnen 30 min behandeld worden.
    Pinda's zitten in best veel producten. Op de verpakking staat vaak vermeld 'kan sporen van noten bevatten' of 'geproduceerd in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt'.
    Ook zou ik goed op letten met kruisbestuiving. Dus als er een bakje chips en een bakje pinda's op tafel staan kan iemand met zijn pindahanden de chips besmetten.
    Ik hoop dat jouw kleine het niet zo heftig heeft als mijn zus.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Super bedankt voor je antwoord!!
    ik ben zelf niet snel in paniek, maar ik weet wat de gevolgen kunnen zijn. En ik weet ook dat je daar zonder epi niks aan kan doen.

Wat erg voor je zoontje zeg, bah. Ik weet niet hoe oud hij is, maar sjouwt hij zelf naar school enzo zijn epipennen mee? En houdt school er rekening mee?

nogmaals bedankt! ik snap dus ook echt niet dat de ha-ass niet heeft gezegd dat ik beter even een keer langs kon komen.

12. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Ik zou gewoon een afspraak maken bij je ha, en idd raar van die ha ass....

Hij heeft altijd een tasje met daarin een drankje voor zn allergie en epippenen mee.
    Op school is het goed geregeld er is een plan opgesteld als er iets gebeurt.
    En er is een brief naar de ouders gegaan over pindakaas op brood enzo...
    Hij is vijf jaar en tot nu toe gaat het goed!

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    super zeg!!!

gaat echt een wereld voor mij open nu. heb nu even de tijd genomen om te googlen en wat ik lees is het inderdaad een serieuze reactie geweest voor een eerste keer. (ik lees anderen t over bultjes hebben of jeuk)
    En dat de kans idd groot is dat het elke keer erger wordt en dat je blootstelling aan pinda's voorkomen dient te worden (duh).

T stomme is dat de ass niet eens zei: uitkijken met pinda's dus. Je zult die conclusie zelf niet kunnen trekken, dan ben je mooi klaar.

14. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Mijn zoon kreeg jeuk en pijn in zijn keel van appel, peer en hazelnoot. Hij moest van de ha meteen bloed laten prikken. Uitslag-> allergisch voor kiwi en hazelnoot.
    Ze heeft hem doorgestuurd naar de kinderarts.
    Aldaar een hele vragenlijst in moeten vullen van 4 A4-tjes. Aanvullende allergie bloedtest, er wordt nu helemaal uitgezocht waarvoor hij nog meer allergisch is.
    Hij heeft ook meteen een epi pen gekregen.
    Hij heeft namelijk ook al pollenallergie.

15. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Dit herken ik. En let van de winter op met van die pinda's voor buiten. Je weet wel, van die bolletjes en zakjes voor de vogeltjes. Pas geleden nog een zeer heftige reactie gehad. Alleen door het aanraken ervan. Kinderen stoppen vaak hun handen in de mond en dan kan dat dus gevaarlijk zijn..

Let verder goed op met chocola, er is erg veel chocola waar (sporen van) pinda inzit. Zou mijn omgeving vertellen dat ze dit niet mag. Pinda is geen noot, maar ik zie wel vaak de combinatie van pinda- en notenallergie. Dus let ook eens op hazelnoot bijv. Zit ook in veel pasta's (al dan niet sporen van)

En de rest kun je googlen... Maar dit zijn dingen waar ik geregeld tegen aan loop.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    bedankt dames!!! ben blij dat jullie mij serieus nemen en mij wijzen op de mogelijke ernst. morgen ha bellen voor bloedtest en dan verder kijken. idd om verergering te voorkomen.

17. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    er is een facebooksite kidsanafylaxie heet die staan veel tips op!

18. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.978
    113
    Op verzoek heropend.

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Bedankt voor het heropenen!

van de week wareb we bij de ha en had ik het over haar reactie.
    we moesten meteen bloed laten prikken en ik kreeg net de uitslag. Ze is idd allergisch voor pinda. Maar ook op 'mengsel voeding' scoorde ze te hoog. De ass wist me niet te vertellen wat dat was.
    maandag is mijn eigen huisarts er weer en kan ik weer bellen.
    Tot die tijd moeten we alle pinda en noten vermijden. Ook sporen en 'verwerkt in een fabriek waar pinda/noten verwerkt worden'.

Wordt vervolgd dus ..

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik zou ook vragen of ze in aanmerking komt voor een epipen. Onze zoon heeft een noten / pinda allergie. Hij is getest omdat hij hevig op cashew reageerde ( jeuk en rood over hele lichaam, overgeven, opzwellen in gezicht)
    Wat de reactie op noten en pinda is weten we niet. Wil als hij 6 is een nieuwe test om te kijken voor welke noten hij exact allergisch is.
    Hij heeft een epipen ivm de reactie die hij toen op de cashew had.

Deel Deze Pagina