Kinderalimentatie

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Ischa31, 2 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Kan iemand mij helpen, misschien via een privebericht. Onlangs is onze situatie veranderd en zijn mijn man en ik getrouwd. Ik heb 1 kind en zijn vader betaald de minimale alimentatie. Mijn man heeft ook kinderen en betaald kinderalimentatie aan zijn ex. Nu heeft zij net voordat we getrouwd zijn een herberekening laten maken omdat bij haar de situatie ook veranderd is. Heeft het trouwen van ons invloed op de situatie en is zijn draagkracht nu ook anders omdat hij ook een stiefkind heeft?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.231
    113
    Vrouw
    Samenwonen heeft geen invloed op de kinderalimentatie. Als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan kan dit wel van invloed zijn, maar alleen als één van de kinderen bij jou staat ingeschreven. De nieuwe partner wordt dan aangemerkt als stiefouder en jullie inkomens worden bij elkaar opgeteld.
     
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.756
    33.177
    113
    Ja dit kan invloed hebben op de alimentatie die jij ontvangt van je ex en te meer als de hoofdverblijfplaats van je kind bij jou is.
     
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.560
    917
    113
    Ja zoals hierboven aangegeven.
     
  5. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Ja mijn kind woont bij ons en ik krijg 25 euro alimentatie omdat zijn vader geen geld heeft. En zijn kinderen wonen bij zijn ex. En daar betaald hij wel alimentatie voor. Maar zoals ik het begrepen heb is hij nu voor mijn zoon ook onderhoudsplichtig en veranderd zijn draagkracht. En zou hij dus misschien minder alimentatie voor zijn kinderen kunnen betalen. En laat ons vooropstellen dat hij gewoon voor zijn kinderen wil betalen hoor maar het wordt voor ons ook financieel lastiger als hij de alimentatie moet betalen zoals net berekend was voordat we zijn getrouwd.
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.756
    33.177
    113
    Dus de berekening valt hoger uit voor je huidige partner? Bedoel je dat? Dat hij meer aan z’n ex moet betalen?
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.951
    32.801
    113
    Is het niet zo dat hij misschien juist meer moet gaan betalen omdat jouw inkomen nu ook meegerekend wordt?
    Meende dat dat bij mijn ouders wel zo was.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  8. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.741
    486
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Als de kinder van je man ingeschreven staan bij hun moeder veranderd de alimentatie niet.
    Jou inkomen telt in dat geval niet.

    Alleen jou kind staat ingeschreven bij jouw en je man. Dus daarbij geld zijn inkomen wel bij die van jou en kan je ex een herberekening aanvragen. En is hij ook verantwoordelijk voor jouw kind. Of dan zijn draagkracht richting zijn eigen kinderen veranderd weet ik zo niet. Maar dacht het niet.
     
  9. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Dat denk ik sowieso niet want zijn kinderen wonen niet bij ons maar hij heeft nu volgens mij wel een onderhoudsplicht naar mijn kind. Het is ook allemaal zo ingewikkeld.
     
  10. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Dat zal mijn ex niet doen die betaald t minimale van 25 euro. Ik ga wel informeren bij het juridisch loket.
     
  11. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Ja dat klopt maar in die berekening is hij alleenwonend en dat klopt niet
     
  12. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Verkeerd gelezen. Sorry!
     
  13. PeChAn

    PeChAn Actief lid

    11 mrt 2022
    263
    301
    63
    Vrouw
    Jouw man is nu ook onderhoudsplichtig voor het kind van jou en je ex-man en dit KAN van invloed zijn op het alimentatiebedrag wat hij betaald aan zijn ex-vrouw.
    Mogelijk kan jouw inkomen nu ook meegenomen worden in de berekening voor zijn kinderen. Dit is afhankelijk hoeveel de kinderen bij jullie zijn en mogelijk bij 'het gezin' horen.

    Bij een traditionele omgang behoren de kinderen enkel tot het gezin waar ze staan ingeschreven en wordt alleen het inkomen van in dit geval ex-vrouw (en eventueel een geregistreerde partner) en jouw man meegenomen in de berekening.

    Dit is een complexe berekening maar in grote lijnen;
    De behoefte van ALLE kinderen wordt bepaald.
    De draagkracht van de onderhoudsplichtigen wordt bepaald.
    De draagkracht van een onderhoudsplichtige wordt gedeeld door het aantal kinderen waar de onderhoudsplicht voor geldt.

    Even zwart wit gezegd uitgaande van de info die hier nu is gedeeld zou het bedrag wat je man nu betaald door het aantal kinderen die hij met zijn ex-vrouw heeft plus jouw kind gedeeld moeten worden en het te betalen alimentatiebedrag naar zijn ex-vrouw voor de kinderen uit zijn vorige relatie wordt dus lager.

    Maar wanneer de kinderen ook meerdere dagen bij jullie verblijven, en dus als onderdeel van het gezin worden gezien, wordt ook jouw inkomen meegenomen in de berekening voor de alimentatie die betaald moet worden voor de kinderen van jouw man.

    Jouw ex-man kan ook weer een herberekening willen omdat jouw man nu ook onderhoudsplichtig is naar het kind van jou en je ex-man. Het kan zelfs zo zijn dat jouw ex-man op 0 uitkomt.

    Wanneer de behoefte van de kinderen hoger is dan de draagkracht betekent het dus dat de kinderen er tenopzichte van voor de scheiding op achteruit gaan.

    Al met al heel complex en ik raad je echt aan hier een zeer ervaren familierecht advocaat voor te consulteren.

    Ook moet je jezelf afvragen of een herberekening voldoende oplevert om dit proces aan te gaan. Plus hoe de verhoudingen liggen met ex-vrouw. Alles op scherp zetten is meestal niet in het voordeel van de kinderen.

    Succes!
     
    Zoe123 en suus1983 vinden dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.951
    32.801
    113
    Ja geen idee hoor, maar was bij mijn ouders wel zo destijds weet ik nog. Mijn zus woonde ook niet bij ons.
     
  15. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Dank je wel hier kunnen we iets mee. Ze heeft t zelf helaas al op scherp gezet onze keuze was het niet. Maar om nu alles zomaar akkoord te geven terwijl er niet eens naar zijn situatie is gekeken willen we eigenlijk ook niet. Er staat op de berekening dat hij alleenwonend is nou dat is hij echt niet we zijn toch echt getrouwd. De kans is i.d.d. wel aanwezig dat mijn ex dan op 0 uit komt. Zijn kinderen staan niet bij ons ingeschreven ze zijn hier om het weekend. Maar omdat dit proces al loopt bij haar advocaat/mediator kunnen wij dan toch zelf ook onafhankelijk een berekening laten maken?
     
  16. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    939
    1.464
    93
    Vrouw
    Ik heb hier verder geen verstand van, maar verbaas me wel over de regels die door sommigen genoemd worden.
    Niet gemeen bedoeld naar jou toe hoor ts! dit is meer verbazing in het algemeen richting potentiële situaties.

    Want ik zou het wel triest vinden als het klopt dat kinderen minder alimentatie krijgen omdat hun vader/moeder zo nodig nieuwe kinderen moet krijgen met een nieuwe partner:oops:
    Ze zijn vaak al de dupe in een scheiding. En dan worden ze nog verder benadeeld op het moment dat hun vader een nieuw gezin krijgt.
    "Hoi, je krijgt er een halfbroertje bij! Maar door zijn komst moet je moeder wel de eindjes bij elkaar knopen omdat ze minder alimentatie krijgt, dus geen nieuwe kleren voor jou. Maar in ruil daarvoor krijg je dus wel een halfbroertje die je één keer in de twee weken mag zien!":$

    Zo kan je ook je ex er nog bij naaien als je echt kwaad in de zin hebt. Zelf lekker veel extra kinderen krijgen met een ander, zodat je je ex minder hoeft te betalen :o:

    Correct me if I'm wrong, graag! Of als ik het veel te veel uit zn verband trek, want ik vind deze regels wel een beetje sneu klinken
     
    Ayla7000 en Sado vinden dit leuk.
  17. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.686
    7.436
    113
    Maar dat is in een ‘normaal’ gezin toch ook zo dat hoe meer kinderen je hebt hoe minder je per kind te besteden hebt. Maar ben het met je eens hoor dat echtscheidingen en samengestelde gezinnen niet perse gunstig uitpakken voor de bestaande kinderen.
     
    spruitje80 en Iertje81 vinden dit leuk.
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.756
    33.177
    113
    Je trekt het echt veel te veel uit z’n verband. Ja, je scenario gaat soms op, maar wordt hier door jou wel héél negatief neergezet met zinnen als: ‘zelf lekker veel extra kinderen krijgen’ en ‘bij naaien’ en ‘zo nodig nieuwe kinderen krijgen met een nieuwe partner’
    Ja ik werk met de scenario’s die jij nu noemt, maar in heel veel gevallen gaat het gewoon goed en als jij in je eigen gezin (dus zonder ex’en en stiefouders) een tweede, derde, vierde krijgt, heb je per kind toch ook minder te besteden?
    En dit is gewoon hoe het wettelijk bepaald is. En dan ook alles nog op het woord ‘kan’ want het hoeft allemaal niet zo te zijn dat een partner minder gaat betalen. Het komt namelijk niet altijd voor.
    Dus kort gezegd en niet flauw bedoeld: ik denk dat je hier zelf te weinig ervaring mee hebt om hier objectief naar te kijken.
     
    spruitje80, PeChAn en Zoe123 vinden dit leuk.
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.756
    33.177
    113
    Als ik lees dat zij het op scherp heeft gezet en opgegeven heeft dat hij alleenstaand is, dan begin ik iets te vermoeden. Maar laat ik niet teveel van het ergste uitgaan (iets te gekleurd hierin :p).
    Ja ik zou als ik jullie was een onafhankelijke berekening laten maken.
    Ze weet toch dat jullie getrouwd zijn? Want dan is het raar als ze alleenstaand invult bij haar ex. Of heeft ze het ingevuld voor jullie trouwen?
     

Deel Deze Pagina