Betalen voor klusjes: wanneer wel en wanneer niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Sylver, 24 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Laatst keek ik naar het programma Een Huis Vol en zag een familie die een dag had ingepland voor allerlei klusjes rondom het huis. De kinderen konden geld verdienen met de taken die ze uitvoerden.
    Eén jongetje had echter nergens zin in en zat op de bank een computerspel te spelen. Zijn moeder probeerde hem meerdere keren aan het werk te krijgen en zei uiteindelijk dat alles wat hij nu zou doen, geld zou opleveren. Ze bood hem 25 cent voor elke vijf minuten dat hij zijn jongere broertje bezig zou houden.
    Hij hield die vijf minuten dan ook nauwlettend in de gaten :D

Dit zette me aan het denken over mijn eigen ideeën rondom het betalen voor klusjes.

Bij ons krijgen de kinderen elke zaterdag zakgeld.
    Ik sta er zeker voor open dat ze extra klusjes doen om wat bij te verdienen, maar dan gaat het echt om een taak die extra is.
    Zo mocht onze oudste bijvoorbeeld het statiegeld houden voor de flessen die ze naar de winkel terugbracht.

Taken zoals de vaatwasser uitruimen, de tafel dekken of afruimen, en je eigen vuile was in de wasmand gooien en je eigen schone was weer in je kast leggen, zijn voor mij echter gewoon onderdeel van het huishouden. Dat zijn taken waarin iedereen zijn of haar steentje bijdraagt.

We hebben soms ook een dag in de week waarop we extra grote schoonmaak houden of bijvoorbeeld de tuin grondig aanpakken. In principe verwacht ik dat de kinderen dan gewoon hun deel doen zonder extra beloning, omdat we vinden dat dit hoort bij het gezamenlijke runnen van een huishouden.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Geef je snel geld voor klusjes, juist helemaal niet, of alleen voor specifieke taken?

Ik hoor graag jullie overwegingen! :)

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hier mogen ze alleen "klusjes voor geld" in de zomervakantie doen. Tafel afruimen etc telt dan ook. Alle huishoudelijke taken. We werken dan voor de jongsten met puntensysteem, afhankelijk van het werkje het aantal punten. Hoe moeilijker/langer hoe meer.

Oudste 2 mogen ook op uurbasis op voorwaarde dat ze wel een normaal tempo houden

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Dagelijks zaken geef ik geen geld voor.

Waar kunnen ze geld mee verdienen.
    Wagen wassen
    Onkruid wegdoen
    Helpen met snoeien, snoeiafval opruimenen, wegbrengen.
    Ramen wassen.

Let wel dit zijn taken waarbij ze niet zomaar eventjes 10 minuten helpen.
    Dit zijn echt taken waar tijdib kruipt.

suus1983 vindt dit leuk.
  4. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    nou dit echt exact :)

Vero0504 en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    594
    1.550
    93
    Hier is de simpele regel, geen taakjes doen = geen zakgeld. Want geen werk doen = geen salaris.
    Het is nog nooit nodig geweest, want ze neemt haar taakjes heel serieus :roflmao:

Sado vindt dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Hier krijgt ze zakgeld op basis van:
    • Eigen rommel ruim je op (ik ben niet je huishoudster)
    • Dr kamer moet 1x per week vloer helemaal glad zijn (ivm stofzuigen)
    • Was in de wasmand
    • Kwartier voor bedtijd heb je je pyjama aan, je tanden gepoetst en je kleren voor de volgende dag gereed. Met als bonus dat ze dan een kwartiertje extra krijgt (whuhuuu 19:15... :roflmao:)
    De helft daarvan moet ze sparen. De andere helft mag ze uitgeven.

Extra geld (officieel zonder de spaar-eis, maar die voert ze daar ook op door) is te verdienen door bijzondere taken. Die hang ik op t bord als opties met het bedrag.

Auto wassen (doen we samen voorlopig)
    Stofzuigen (ik doe t kleed) tenzij het haar eigen gecreeërde chaos is. Dan heb ik t niet over de alledaagse stofzuig maar de grondige.
    Speelgoed schoonmaken en weer netjes opbergen (weer een speelgoed wissel).

Daarnaast krijgt ze voor elke 10 een euro. Papa trakteert in zijn klas een student op een twix/snickers whatever. Zou een beetje raar zijn als we dat thuis niet deden. Maar zij koos voor een euro ipv de kitkat. Geeft geen stress hoor, alleen een zeer triomfantelijke grijns dat papa weer kan gaan betalen. :roflmao:

Dingen als was opvouwen, basic stofzuigen vindt ze gewoon leuk. R rent er ook al achteraan met een stofdoek en veger en blik. Die mini moet je horen als iemand zn rommel niet opruimt :roflmao::thumup::thumup::thumup:

Maar ook als ik echt helemaal verrot ben/gestrekt lig. Papa helpen waar kan als grote zus en subliem luisteren zonder al te veel kabaal. Empathisch gezien doet ze dat wel, maar ik geef mn man even een stok achter de deur extra dan. Want die twee bij elkaar zijn 'a lot'.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Oudste mag in de vakantie klusjes doen voor extra zakgeld:
    - stofzuigen 2,50 p verdieping
    - auto 5,00 buitenkant en 5,00 binnenkant (is echt uitgebreid en binnenkant hoeft maar afentoe)
    - keuken opruimen (vaatwasser in en uitruimen, afval weggooien/scheiden) 2€ p keer.
    Het komt ook wel omdat hij aan het sparen is voor nieuwe computeronderdelen en we hem daar graag een beetje in supporten. Als hij zijn geld uit zou geven aan snacks en vapen waren we misschien iets minder enthousiast.

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ze krijgen beide 5 euro per maand aan zakgeld, hoeven ze niets voor te doen.
    Ja soms tafeldekken, even helpen boodschappen opruimen, enkele keer stofzuigen beneden.
    Maar ze hebben geen vaste taken.

Jongste wilt graag wat verdienen om playmobil van te kopen dus wil hem ook wel die kans geven.
    Zitten er nog even over na te denken wat we kunnen doen dus ik volg dit topic even :)
    Statiegeld leveren ze hier idd ook in en mogen ze delen.

9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik doe nog niet aan vaste taken. Eigen zooi opruimen is niet meer dan normaal en zou ik ook geen taak noemen. Daar staat wel tegenover dat ze even moeten helpen wanneer ik dat vraag. Met klusjes kunnen ze game tijd verdienen. Dat zet ik soms in als ze al even zeuren dat ze niks te doen hebben.

10. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik vind het niet meer dan normaal om het huis leefbaar te houden met elkaar. Dus troep in de vuilnisbak, vuile kleren in de wasmand, je vuile vaat in de vaatwasser, stofzuigen als je een pak hagelslag laat vallen, etcetera. Helaas nu het pubers zijn laten ze alles achter hun kont slingeren, knettergek word ik ervan en ik vind het zo respectloos. Dus daar heel wat discussies over.

Ook vind ik het niet meer dan normaal dat ze helpen als ik druk ben door even een stofzuiger door de kamer te halen als ik dat vraag of alvast de tafel te dekken voor het eten. Zijn ze niet altijd blij mee maar ze doen het wel.

Wel geld te verdienen met klussen waar niemand zin in heeft/veel tijd kosten zoals onkruid uit de voegen halen, grasmaaien + opruimen van het grasveld, zolder opruimen. Inmiddels hoeft zoon niet altijd meer betaald te worden; hij heeft een baantje en helpt tegenwoordig vrijwillig. Dochter was sowieso geen fan van extra klussen.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Hier zelden klusjes voor geld.
    Auto binnenkant schoonmaken wel, maar verder eigenlijk niet.
    Zo heel veel hoeven ze niet te doen, maar af en toe stofzuigen (vaak spreken ze zelf af wie boven en wie beneden doet), badgoed opvouwen, tafel dekken/afruimen, vaatwasser in/uitpakken, aanrecht netjes maken na het afruimen, eigen kamer opruimen, soms even een boodschap doen. Dat hoort er gewoon bij.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja hier gaat dat ook zo. Zakgeld staat hier verder overigens los van klusjes.

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Hier werken we met fictief geld voor snoep in de vakanties.
    Voor in onze eigen snoepwinkel;)

En dan hangt er een hele lijst en zd houden hey zelf bij.

Als ze zin hebben in snoep gaan ze als een malle;)

Rest van het jaar mogen ze op aanvraag klussen doen voor euro's.
    In overleg en 1 van de eisen is dat ik nergens om ga vragen. Uit jezelf dus

Die taken zijn op dit moment oppassen op de jongste (op een vast moment) en de badkamer poetsen

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dingen als je eigen zooi opruimen hoort erbij. En even helpen als ik dat vraag ook. Hier verder geen klusjes voor geld. Vind dat niet nodig. Ik krijg er zelf ook geen geld voor. Misschien als ze er zelf om vraagt, dat ik het wel wil doen. Maar nee, niks voor mij.

Sado vindt dit leuk.
  15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Geen geld voor klusjes in huis
    Ik vind dat niet nodig en het hoort bij het dagelijkse leven
    Je spullen opruimen helpen met afruimen en tafeldekken
    Kleding in de wasmand nee daar ga ik geen geld voor geven

Sado vindt dit leuk.
  16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier geen geld voor taakjes in huis, die horen er gewoon sowieso bij. Soms is iets doen omdat het gewoon moet gebeuren zonder dat je er voor beloond wordt, ook een goede les. De beloning zit hem dan in dat alles weer fijn schoon en opgeruimd is en je aan een opgeruimde tafel bv een spelletje kan gaan doen.
    Ze krijgen zakgeld sowieso, ik heb dat nog nooit ingehouden, maar ze weigeren taakjes ook helemaal niet. Misschien dat ik zakgeld wel in zou houden als ze echt weigeren mee te helpen als ik het vraag, maar zakgeld is dus in principe niet de betaling voor die taakjes.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik heb het in de zomervakantie wel eens gedaan als tijdverdrijf, dat ze wat te doen hadden ipv schermpjes kijken. En dan vonden ze het nog leuk ook.

Verder vind ik dat ze gewoon naar leeftijd en mogelijkheden mee kunnen helpen. Je krijgt later ook niet betaald voor het doen van je eigen huishouden, dat hoort er gewoon bij.
    Hier hoeven ze tot dusver alleen hun eigen zooi op te ruimen (dat is soms al erg lastig :rolleyes:) en verder incidenteel eens tafel dekken ofzo. Verder nog geen vaste taken. Ze zijn nu 12 en 9, waarschijnlijk naarmate ze ouder worden dat we wat meer van ze verwachten in huis, maar nu nog niet.

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Dit eigenlijk!
    Onze zoon krijg gewoon elke maand z’n zakgeld en hij hoeft echt niet dagelijks in huis mee te helpen, maar we verwachten wel dat als we het vragen dat het zonder al te veel gemopper wordt gedaan.

In principe komt dat neer op vaatwasser in/uit ruimen, papier bak even aan de weg zetten, eigen kamer opruimen, was in de wasmand, anders was ik het gewoon niet.

Huishoudelijke taken horen er nou eenmaal ook bij.

Neuzeke en Sado vinden dit leuk.
  19. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik heb er nooit bewust over nagedacht maar deze omschrijving past :)

Het enige waar ze hier wat extra's voor krijgen is het onkruid rondom mn praktijk weghalen. Dat is een rotklus en gaat best wat tijd in zitten en dat doen ze dan met zn tweetjes zo eens in de 2 maanden en ik ben blij dat ik dan voor die paar euro niet zelf op mn knietjes hoef haha.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ze krijgen hier zakgeld. Normale huishoudelijke klusjes horen er gewoon bij. De kinderen moeten afruimen, de vaatwasser inruimen en soms ook uitruimen, hun kamers opruimen en stofzuigen, de was naar beneden brengen en mij af en toe helpen met iets zwaars sjouwen etc.

Wij hebben een groot oud huis met veel tuin, waar veel onderhoud in gaat zitten en soms vragen we hen om erbij te helpen en daar krijgen ze wel geld voor. Maar dan gaat het bv om een halve dag stenen sjouwen, zand uitrijden, flinke snoeiwerkzaamheden, 3000m2 gras maaien etc. Dus iets dat echt wel tijd, kracht en energie kost. En omdat wij een stel grote sterke pubers hebben, betaal ik hen liever iets dan dat we daar professionele hulp voor inhuren.

Deel Deze Pagina