Zoontje 17 maanden praat niet en loopt nog niet los

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FemkeJ, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een zoontje van 17 maanden oud. Hij is een maand te vroeg geboren.

Op dit moment loopt hij langs de meubels en neemt ook steeds meer risico: steeds vaker loopt hij langs deuren en ramen waarbij hij amper houvast heeft. Soms trekt hij zelfs een been op.
    Toch vraag ik mij af of hij niet al los had moeten lopen?!

Een andere ontwikkeling, waar ik mij meer zorgen over maak, is zijn taalontwikkeling.
    Ik merk aan zijn gedrag dat hij heel veel begrijpt. Hij voert simpele opdrachten uit en kan ook dieren aanwijzen die wij benoemen. Ook kent hij onze huisdieren bij naam. Hij kijkt dan naar de juiste kat.
    Echter, hij zegt nog geen woorden. Hij schudt wel met zijn hoofd als hij iets doet dat niet mag en begeleidt zichzelf met iets dat lijkt op "ja" als er een handeling gelukt is of als hij iets wil. Dan zegt hij het ook steeds luider en wijst hij aan wat hij wil.Dit doet hij al een hele tijd. Wel heb ik gemerkt dat zijn klankgebruik gevarieerder wordt, maar echt woorden zeggen doet hij niet.
    Heeft iemand van jullie ook deze ervaring, dat je kind nog niks zegt op deze leeftijd? Moet ik hiermee naar het CB?!

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vind dat hij heel normaal gedrag vertoont voor zijn leeftijd.
    Tuurlijk zijn er kinderen die al vanaf hun 1e loslopen maar 1. zijn die best schaars, en 2. moeders scheppen graag op dus je moet niet alles om je heen geloven ;)

Mijn dochter begon pas met lopen aan de hand met 18 maanden en met 19 maanden liep ze ineens los. Daarvoor maakte ik me dus ook zorgen en heb hier advies over gevraagd bij de kinderarts (waar ik voor andere dingen liep)
    Eerder da 18 maanden deed ze niets qua staan/optrekken. Maar de kinderarts zei als ze met 24 maanden nog geen poging doen dan moeten we eens verder gaan kijken.. Dus je hebt nog even :)

Wat betreft praten.. dat komt ook nog wel. Hij weet dus wel wat je met bepaalde dingen bedoeld, dan zal het praten binnenkort ook wel komen. Verwacht niet teveel want het gaat met een paar woorden steeds dus verwacht geen hele zinnen meteen.

Mocht je je echt ongerust maken kun je natuurlijk altijd even bellen om je gerust te laten stellen. Maar volgens mij doet hij het hartstikke goed hoor :)

3. maliro

maliro Niet meer actief

Qua spraak heb ik snelle kinderen dus daar kan ik je geen advies over geven.
    Qua lopen: mijn prematuur geboren zoon liep met 17 maanden ongecorrigeerd.
    Mijn dochter, niet te vroeg, liep met 18 maanden. Wel laat maar niet zorgelijk. Je kan het cb altijd om advies vragen.

4. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik vind t niet vreemd klinken. Mijn zoon is 15 maanden ( 3 weken te vroeg) en loopt nu soms stukjes los.
    Heel veel praten doet hij niet. Lijkt wel vanalles te begrijpen. Maakt allerlei klanken en geluiden en 'zinnen', maar daar kun je weinig van maken.
    Papa, mama hoor ik wel. En 'is dat?' En 'dat! Ohja, brumbrum(als hij met auto's bezig is)

5. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal! Dit is een hele geruststelling!

Tsja, als ieder kindje om je heen kan "praten" en lopen en je eigen kleintje niet, dan ga je je als moeder toch ongerust maken en twijfelen. Ongeacht dat mensen zeggen dat je je kind niet met dat van anderen moet vergelijken. Onbewust doe je dat toch wel...

Volgende maand gaat hij weer voor controle naar het CB en dan zal ik het in ieder geval even bespreken.

@ukkie1985 @maliro, zelf liep ik ook idd pas los met 18 maanden. Misschien vindt hij het nog een beetje eng, het idee om echt helemaal los te lopen. Ik probeer het af en toe door zijn handjes beet te pakken, maar dan kijkt hij me angstig aan en gaat dan zitten.

@maliro, ik was ook een snelle prater :). Ik las laatst op internet dat jongens iets later zijn dan meisjes. Opmerkelijk. Nou, ik zal blijven voorlezen en voorzeggen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Je zoontje hoort duidelijk niet bij de snelsten op dit gebied, maar nog helemaal niks om je zorgen over te maken. Het feit dat hij veel begrijpt, geeft aan dat zijn taalontwikkeling druk in gang is, en dan komt het praten ook wel vanzelf.
    Los lopen, daarvoor moeten ze even de durf vinden en de een doet daar iets langer over dan de ander. Zegt weinig over de rest van de ontwikkeling. Mijn dochters liepen beiden met 8 maanden overal langs. Oudste met 15 maanden los, jongste met 13,5 maand.
    Zoontje van mijn zus liep pas kort voor zijn 2e verjaardag los, maar een half jaar later klom hij tegen de schutting omhoog. Dat zie ik mijn oudste nog steeds niet doen.... (OK, de jongste hier wel, maar die loopt ook al zelf vooruit de trap af. Die is gewoon echt erg snel :D Die moet ik overal achterna, want anders gaat ze dingen doen die ik echt nog niet veilig vind voor haar, dus langzamer zijn heeft ook zo z'n voordelen ;)).

7. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Geen probleem!!!
    Mijn zoon is 26 maanden en zegt nog geen woord!
    Hij begrijpt alles, wijst ook alles aan, voert opdrachten uit maar iets zeggen ho maar.
    Hij kan de woorden papa, mama en boom uitspreken maar gebruikt ze niet in de praktijk. Komt vanzelf en laat je niet bang maken!

Mijn zoon ging met 15 maanden pas lopen en was zeker geen vroeggeborene.
    Laat je niet gek maken en geef je kindje de tijd, het komt goed!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste is 2 weken te laat geboren. We hadden met 18,5 maand een cb afspraak, in de week ervoor is hij begonnen met loslopen en kon hij 5 woordjes zeggen. Als je "ja, nee, mamma, pappa en hap" als woorden rekent ;)
    Het komt wel, of niet, maar op dit moment zou ik me er geen zorgen over maken..

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Hij is wat trager op beide gebieden als gemiddeld, maar dit is echt niks om je zorgen over te maken hoor. Laat hem lekker zijn eigen weg bewandelen. Als hij met twee jaar nog niet loopt of geen woord zegt, kun je eens aan de bel trekken.

10. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    Ieder kindje ontwikkeld zich op zijn of haar eigen manier. Dat hij overal langs loopt en ook al bij moeilijke stukken waar hij bijna geen houvast heeft is zeker een goed teken. Dat komt wel!

Mijn zoontje van 18 maanden praat ook nauwelijks. Hij kan papa/mama zeggen maar gebruikt ze niet gericht. Hij zegt iets wat lijkt op oma. Het enige duidelijke wat hij de hele dag door roept is vis. Hij begrijpt ontzettend veel en maakt op zijn manier wel duidelijk wat hij bedoeld ;) wij benoemen dit dan in de hoop dat hij het over neemt

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    90% van de kinderen lopen los voor de 17 maanden
    90% van de kinderen zegt het eerste woordje (niet papa/mama) voor de 18 maanden

Die overige 10% die dat niet doen, wil niet meteen zeggen dat er dan iets 'aan de hand' is, maar de kans daarop neemt natuurlijk wel toe.

Mijn zoon liep los met 19 mnd en ging na de 18 mnd pas langzaam woordjes gebruiken, en uiteindelijk bleek er bij hem dus 'iets' aan de hand. En zo ken ik in mijn kennissenkring wel meer voorbeelden dat er toch (later) iets gevonden wordt (autisme, spraakstoornis, adhd). Hoe langzamer de ontwikkeling van je kind, hoe groter de kans...

Ik zou zeggen, nu geen reden tot zorg, maar wel iets om in de gaten te houden en zo nodig je kind laten evalueren om problemen uit te sluiten (fysiotherapie, logopedie daar kun je zonder verwijzing zelf naar toe... ben zelf niet zo'n fan van CB, die hebben bij mijn zoon nooit goed ingeschat hoe 'ernstig' de situatie was).

(wel een beetje ander geluid dan de andere reacties, maar ik heb mezelf heel lang 'gekoesterd' in 'ieder kindje volgt zijn eigen ontwikkeling' maar als ik maar veel eerder hulp was gaan zoeken, had mij best wat leed kunnen besparen)

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Goede aanvulling hoor! Natuurlijk moet je het altijd in de gaten blijven houden. Ik zou de grens van twee jaar aanhouden om verder te kijken of er iets aan de hand is. Maar in de meeste gevallen gaat het gewoon om kindjes die iets later zijn in hun ontwikkeling, maar die dit vanzelf inhalen.

13. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Voel je altijd vrij om naar CB, huisarts, fysio, chiropractor enz. te gaan. Als jij je zorgen maakt moet je echt gewoon gaan. Het is fijn als je te horen krijgt dat het goed zit en als er iets bijzonders aan de hand is dan is het ook fijn als je er snel bij bent.

Mijn dochter had wat hulp van de fysio en de chiropractor nodig voor kruipen, staan en lopen. Ik heb wat lang gewacht met langsgaan omdat ik van iedereen hoorde: ieder kind doet het in zijn eigen tempo. Achteraf gezien had ik mijn gevoel moeten volgen en gewoon moeten gaan. Het is btw wel helemaal goed gekomen.

Even voor de duidelijkheid, er hoeft echt niks aan de hand te zijn maar checken bij de professionals kan nooit kwaad.

14. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Kache,

Bedankt voor je aanvulling. Het is zeker iets om in de gaten te houden en ik hou je advies zeker in het achterhoofd!
    Het is niet alleen dat ie wat achterloopt, maar ook dat hij natuurlijk een maand te vroeg geboren is. Je weet nooit welk effect dat heeft en hoe je een en ander moet incalculeren.

15. FemkeJ

FemkeJ Lid

8 aug 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL

Oeh, dat tegen de schutting omhoog klimmen van je neefje is wel heel dapper!:D
    Ja, de mijne wil graag trappen klimmen, maar dat mag natuurlijk niet. Heel af en toe mag hij het maar dan wel onder begeleiding van mama of papa ;)

16. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hier bijna 20 maanden en begint nu langzaam te babbelen en probeert dingen na te zeggen

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hij was nieuwsgierig wat de buurmeisjes aan het doen waren. Samen met een vriendje. Boys will be boys, duidelijk... ;) :D

18. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Mijn zoontje liep pas met 19 maanden (geboren met 34+5) en praten was hij ook niet snel mee. Met 17 maanden zei hij maar paar simpele woordjes (ohoh, bah, die) en nu leert hij elke week een paar woordjes bij.

Ik zou me nog geen zorgen maken en het paar maanden aankijken

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Mijn dochter kan praten als de beste, maar ze liep pas los met 22 maanden. 17 mnd is nog hartstikke jong!

Deel Deze Pagina