Ik vroeg me af hoe je quinoa nou het beste kan koken. Ik lees verschillende dingen; vingertopje water per kopje, of gewoon ruim genoeg water. Hoe doen jullie dat? En hoelang moet je het koken? En erna? Afgieten, terug in de pan en laten stomen of direct serveren?
Wij koken het net als rijst, in de rijstkoker; - Hoeveelheid afmeten, een "vol dopje" (die bij de rijstkoker zit) voor 2 pers - In een kleine zeef doen - Afspoelen ivm schuimen - Vanuit de zeef in de rijstkoker - Per half dopje een heel dopje water, dus 2 dopjes water - (half) Wokblokje/bouillonblokje van de natuurwinkel erbij (veel minder E-nummers) voor de smaak (half of heel, net hoe sterk je die smaak wilt hebben) - Laten koken net als rijst, en voila. Hopelijk heb je hier iets aan!
Oh ja, zo was het. 1 kopje quinoa is 2 kopjes water om te koken. Ik heb zelf geen rijstkoker. Dus doe het in de pan. En inderdaad, de quinoa eerst wassen in de zeef! Anders zou het vies smaken. Dan doe ik het denk ik gewoon zo.. Als mensen nog ervaring hebben met hoe ze het beste quinoa koken in de pan, hoor ik dat graag!
Ik heb alleen een tip voor je: afspoelen van te voren(voor het koken). Stond op de verpakking en ik dcht: ach, valt wel mee dus niet gedaan. Heb zelden zo vies gegeten.. Smaakte echt naar zeep.
Ja dat klopt! Je moet heel goed spoelen!! Dat heb ik ook gelezen. Heb je het daarna nooit meer gemaakt verder? Haha.
Ik laat juist het water inkoken zeg maar. Dus bij 1 deel quinoa op 2 delen vocht (ik gebruik eigenlijk altijd bouillon) zet ik alles op en laat het gewoon net zolang koken totdat de quinoa al het vocht heeft opgenomen.
Aha! Ik lees dat witte quinoa 12 minuten moet koken. Dus erg verschillende reacties. Afijn, maakt eigenlijk niks uit dus annelie556; ik snap het wel, na je ervaring haha