Omg krijg je nou serieus een zak geld bij ieder geboorte + nog kinderbijslag? Dan had ik allang mijn kinderwens van drie kinderen vervuld.
Blijkbaar, wist ik ook niet. Maar hoop toch niet dat mensen er serieus meer kinderen voor (proberen) te krijgen.
Als mama en papa lidgeld betaald aan de mutualiteit heb je daar recht op. Wij zijn bij de voorzorg lid (aangesloten) en daar krijg je elk 220 euro, maar je kan ook andere kados kiezen.
Ik werk bij de kinderbijslag in België dis kan je helpen. De vader moet het aanvragen bij het kinderbijslagfonds van zijn sociaal secreterariaat. Meestal vind je de aanvraagformulieren wel op hun website. Je hebt inderdaad ook recht op kraamgeld (1223 euro voor een 1e kind). Aangezien jullie in België wonen moet België eerst betalen en kan Nederland daarna nog aanvullen indien mogelijk. Als je lang moet wachten is dit omdat wij wachten op de bedragen van de NL'se KB, kgb en kot. Wij onderzoeken dit halfjaarlijks. Maar dit is enkel van toepassing als je in nl woont.
Als je kind geboren wordt heeft het pas recht op kinderbijslag vanaf de 1e van de maand erna. En die betaling is inderdaad pas weer een maand later. Bijvoorbeeld geboren op 15/4 is recht vanaf 1/5 en de KB van mei wordt betaald rond 8/6. Is niet meer voordeliger voor wn. Partner kan zijn voorrangsrecht niet afstaan aan iemand die in nl werkt. En is ook helemaal niet van toepassing in dit geval.
Ik denk dat dit kwam omdat je partner in NL werkt. En je krijgt dan aanvulling vanuit België. Het verschil tussen NL en BE. Hier had ik enkel recht op BE kinderbijslag dus dan gaat het snel