Kinderbijslag in nederland echt laag

Discussie in 'De lounge' gestart door Vica86, 22 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik weet wel dat je je recht op een uitkering kan weigeren bv, dus wie weet ook wel met kb, maar ook ik weet t niet.

En zou het nou wel mogelijk zijn dan denk ik persoonlijk dat daar niet veel gebruik van gemaakt zou worden, ook niet door diegene die het hardste gillen dat het afgeschaft mag worden. 'Gratis' geld is nog altijd beter dan helemaal niets uiteindelijk;)

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja ik ben een huismama maar mijn man heeft een eigen zaak waar die dus heel veel uren in draaid... mijn dochtertje is nog geen 1 dus kan nog niet naar de peuterspeelzaal anders was dat allang gebeurd... een speeltuin is niet echt wat voor een kindje van 11 maand...;) enne 2 kinderen in huis is ook hard werken hoor, vergis je er niet in!! dus ik dacht dat het misschien wel wat was om mijn jongste naar het kdv te brengen zodat ze daar lekker kan "spelen" met andere kindjes... mijn oudste dochter gaat naar de peuterspeelzaal en zo heb ik dan ffe een paar uurtjes per week de handen vrij voor het huishouden, de grote boodschappen en wat tijd voor mezelf... of mag dat niet voor bijna 400 per maand te betalen aan het kdv?? vind het ronduit schandalig maargoed....

en voordat je gaat zeggen , ja maar jij werkt toch niet...
    nee ik niet maar ik geef mijn man wel de mogelijkheid en de kansen om het bedrijf goed te laten draaien terwijl ik thuis ben bij onze kinderen!

3. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    enne ja je kunt aangeven dat je de kbs niet wilt ontvangen, net zoals de kindertoeslag en de zorgtoeslag... dat heb ik namelijk gedaan bij de laatste 2 omdat ik het anders door het trage systeem over 2 jr allemaal moet terug betalen omdat mijn man teveel verdiend... zo kan het ook met de kbs.... maare zeg nou zelf wie doet dat nou? je kunt het dan beter op de spaarrekening van je kind zetten voor later toch...

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ mora27: feit blijft dat je opvang in principe niet nodig hebt als je niet werkt. Zou wat zijn zeg als de overheid ook nog eens de opvangkosten gaat bekostigen voor ouders die niet werken! En ja, thuisblijven is ook zwaar, maar beweert iemand van niet? Dat is toch verder niet relevant voor de vergoeding? Zo belachelijk vind ik het dus niet dat jullie blijkbaar veel kwijt zouden zijn. Bovendien is 400 euro voor 2 halve dagen inderdaad erg veel. Dan moet je wel een erg luxe kinderdagverblijf hebben uitgekozen :(

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk ;) Dus ik vraag me af of dat hetzelfde werkt als de zorgtoeslag etc. Ik denk het niet.

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #106 Chebu, 23 jun 2010
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
    @LadyXochi, doe niet zo uit de hoogte. Ik weet heus wel wat je bedoelt.
    Ik probeer alleen maar aan te geven dat mensen die denken dat het in bijv. Duitsland beter is, gewoon ongelijk hebben, want dat is niet zo. Al lijkt het in het buitenland natuurlijk beter te zijn.

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja snap ook wel weer dat ze aan zoiets niet kunnen beginnen hoor, maar best wel vreemd dat kindjes die dus een thuisblijvende mama hebben dus nergens heen kunnen omdat mama er is... vind dat wel een beetje jammer... ze is overal nog net te kloein voor en mijn vriendinnen hebben de kids al veel ouder.. dus ook dat is niet echt wat voor een kindje van 11 maand...

ik weet niet of het luxe is maar wel erg aan de dure kant.. heb de rekeningen hier wel liggen...
    ik vind (en dat is mijn eigen mening) dat ze de hard werkende mensen overal op pakken, en de mensen die (en echt niet iedereen) er niets voor doen krijgen zomaar ffe een paar honderd euro in de hand plus alle toeslagen!! ik ken ook wel iemand die zelf niet werkt, alleenstaand is en allebei de kids op kosten van de gemeente op een kdv mocht doen...

dus zoiets bestaat dus wel...

nouja ik betaal het dan liever zelf, maar toch vind ik het belachelijk duur... en dan moet je ook nog pampers, eten en drinken meegeven...? achja... als het goed blijkt te zijn voor mijn dochter dan doen we het gewoon hoor... maar het gaat mij meer op het principe.. ik snap dat de opvang mede bedoeld is voor kinderen waarvan de ouders werken en dus geen andere oplossing hebben, maar waarom geen kindjes waarvan de moeder thuis is? voor hen is het toch ook goed voor de ontwikkeling? en vinden ze het prachtig om bij zoveel kids te zijn! ik zoek me suf hier in de buurt maar er is hier echt niets te doen voor haar... we komen altijd weer uit bij een kinderboerderij waar dan niemand is omdat de kids op school zitten, of het tuincentrum waar we vissen en konijnen kunnen kijken....

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ mora27: ik zou toch echt even op zoek gaan naar een ander KDV ;) Je hoeft bijna nergens eten, drinken en luiers mee te geven (behalve als je afwijkt van wat ze standaard hebben). En een KDV kost gemiddeld zo'n 6 euro per uur. Voor die 10 uur per week van jou zou dat zo'n 250 euro per maand zijn. Nu is opvang voor halve dagen vaak ietsje duurder, maar het moet zeker goedkoper kunnen dan 400 euro.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @mora: dat is inderdaad veel wat je eraan zou moeten betalen! Heb je verder gekeken naar andere kinderopvangs in de buurt? Of misschien een gastouder? Of een leuk oppasmeisje? Vaak zijn er genoeg meiden die spw doen oid die nog op zoek zijn naar een oppasbaantje.
    Trouwens je hoeft geen luiers oid mee te geven hoor :).

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja ik heb er meerdere benaderd en sommigen zitten dan op de 380 eu... maar ik vond ze gewoon niet zo fijn binnenkomen... en op deze heeft de zoon van mijn man ook altijd gezeten vroeger... dus vandaar deze keus... ik zal ze toch eens vragen waarom het zo duur is aangezien jullie het ook allemaal al zeggen..!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt wel aangeven dat je de KB niet wilt ontvangen, maar ik meen dat je dan als "gewetensbezwaarde" moet worden geregistreerd en dan zijn er weer meer zaken die je dan niet "krijgt".
    Dus ik zou er wel voorzichtig mee zijn.

12. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Voor de hard schreeuwers die het niet willen of vinden dat het afgeschaft zou moeten worden die mogen het ook wel doorsluisen naar mijn rekening hoor .. Komt hier heel goed van pas :D

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja te laat hoor, heb de mijne al doorgegeven!:D

14. chantal1984

@Mora: Wat vreemd dat je zoveel moet betalen en dan ook nog eens al je spullen zelf moet mee nemen ... weet je zeker dat dat klopt ?

@Yukl: En of je nou werkt of niet ik vind dat ieder kindje naar het KDV zou mogen gaan, kijk iemand die niet werkt en zijn of haar kindje 5 dagen weg brengt vind ik ook overdreven maar wat zijn nou twee halve dagen in de week ? .. Ik denk dat het juist wel goed is voor kindjes om met leeftijd genootjes te spelen enzo ..
    Niet zo zeiken over het feit dat iemand wel of niet werkt hoor .. ze betaald net zo goed als jij de kosten voor het gebruik van het KDV

15. chantal1984

He shit, nou dan is de volgende voor mij hoor :D

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vind het ook prima als kinderen van niet werkende ouders naar het KDV gaan (maar inderdaad niet 5 dagen per week ;)), maar ik vind niet dat ze daarvoor toeslag zouden moeten ontvangen. Zoals het nu dus is geregeld lijkt het mij prima.

17. adi

adi Niet meer actief

Je zegt dit precies goed! Het is maar wat JE vaker hoort. Ik ken persoonlijk helemaal niemand die zijn kinderen in Marokko of Turkije sponsort met nederlandse kinderbijslag. Jij wel?

Maar ik ken persoonlijk zat mensen die geëmigreerd zijn naar de grensstreek van België, ongeveer de helft van mijn collega's en veel van onze kennissen (woon in zuid Nederland). Dus dat is voor mij persoonlijk het eerste land waar ik aan zou denken als je het over emmigratie hebt.

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Lijkt mij een beetje erg veel, wij betalen 581 voor 2 hele dagen in de week. (voor 1 kind)
    Gelukkig krijgen we wel een behoorlijke vergoeding, anders stopte ik met werken. Mijn man verdient wel erg veel, dus krijgen we niet zoveel als wat ik van mn vriendinnen hoor, maar ja.. Anders zoek je een baantje voor 1 dag in de week, dan kunnen je kindjes lekker spelen en heb jij een ''even geen mama" dag :)

19. chantal1984

Maar hoezo zouden ze dan geen recht hebben op die toeslag ? Haar man heeft een eigen bedrijf, werkt zich uit de naad en dan alleen omdat zij niet werkt zouden ze geen recht mogen hebben ( volgens jou ) op toeslag ? Das toch krom ? ze betaald net zoveel als jij, haar man werkt dus waarom zouden ze er dan geen recht op hebben ?

20. chantal1984

Nou ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam dus ja ik ken persoonlijk gezinnen die dit doen ..

Deel Deze Pagina