volgens mij gaan jullie niet over 1 nacht ijs en staat alles behoorlijk op papier. ben benieuwd wat de toekomst jullie gaat brengen
Ja die is leuk toch! En echt superplek, in het centrum, maar toch een rustig straatje. We gaan zeker niet over 1 nacht ijs.. Vooral ik niet... Maar ik wil wel vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger ben overal zoveel mogelijk uit halen. Ik heb te veel aan lopen 'kloten' en had ondertussen al veel meer bereikt kunnen hebben. Ik denk dat dit wel meespeelt in het feit dat ik gewoon een groter huis ''moet' voor mijn gevoel.
Deze topic wordt wel erg breed trouwens Kom ik met mn huisjes aanzeulen... Ach ja... Je bent enthousiast of je bent het niet haha.
zoals je je situatie omschrijft herken ik veel hoor. wij hebben ook de boel wat laten verslonsen, hebben dat een paar jaar terug hard opgepakt en zijn enorm vooruitgegaan. ons eigen huis heeft ons veel goed gedaan. geen gezeur meer met watervallen in de woonkamer (ja echt, bakken!) of slaapkamers die wel op het contract staan, maar er niet zijn haha we kunnen dit kneden zoals we willen en zijn allebei erg handig. wij investeren een groot deel van het vakantiegeld, mijn 13de maand en mijn bonussen in het huis en doen veel zelf, zo blijft het relatief goedkoop en is ons huis in een jaar tijd al enorm in waarde gestegen. dat doet je goed en stimuleert om verder te gaan. ik vind het huisje inderdaad heel leuk. en die prijs! pfff.... zou haast naar den helder verhuizen.... haast ben te verknocht aan m'n eigen stadje haha
Haha ja dat is ook een beetje hoe ik het in gedachten heb.. Ik hoef geen luxe, ik wil alles voor ons kindje kunnen betalen en de rest gaat anders toch op aan onzin. Dan kun je beter investeren in een huis lijkt mij. Vakanties hoeven met een klein kindje ook niet, dat komt dan allemaal toch pas veel later weer. Een huis is voor mij denk ik ook belangrijker dan voor veel andere mensen. Ik was op mn 18e hartstikke trots op mn huisje, maar we zijn nu echt toe aan iets anders. Een huis als deze kan trouwens ook enorm in waarde stijgen. Zo is er bijvoorbeeld een behoorlijke grote badkamer, maar daar zit alleen een douche in. Ook de keuken is erg simpel. Maar er is voorlopig goed in te leven, het kan alleen nog veel mooier. En dat zijn leuke huizen vind ik. *zucht* *zwijmel* Ik hoop gewoon dat het kan.. als we snel een nieuw huurhuis aangeboden krijgen doen we dat waarschijnlijk ook wel.. Maar volgende week komt er iemand langs voor een gesprek voor een hypotheek... Dromen mag in ieder geval toch? hihi
dromen is goed wij liepen tegen iets anders aan. alle huizen met goede nieuwe keukens en badkamers die vonden wij dus vreselijk. keukens met afschuwelijke kastjes en badkamers in kleurenstellingen dat ik denk 'hoe bedenk je het?!?'. wij hebben dus bewust gekozen voor een basic huis zodat we alles kunnen gaan aanpassen naar ónze smaak we hebben hier al een vijfjaren plan liggen: keuken, badkamer vergrootten en luxer maken, zolderverdieping afwerken en 1 of 2 slaapkamers bij maken, schuifpui naar de tuin etc etc. ik vind dat dromen ook zo leuk en nog leuker om ze werkelijkheid te laten worden haha
Claartje, jij hebt het denk ik over de afsluitprovisie voor de hypotheek? Ik had het over de kosten koper (overdrachtsbelasting 6%, notariskosten, kadaster, bouwtechnische keuring, taxatie etc.). Het kan zijn dat jij geen kosten koper had, maar vrij op naam, dan zitten die kosten al bij de verkoopprijs in. Janneke, bij jullie in de buurt kun je inderdaad leuke huizen kopen voor een ton. Dat maakt het verhaal wel wat anders. En als je ouders kunnen meehelpen dan kun je daar inderdaad over nadenken. En extra meubels enzo kun je vaak toch wel makkelijk tweede hands krijgen. Ik zou wel even nagaan wat uiteindelijk het handigste is: je ouders garant laten staan, een tweede lening bij je ouders (rente wel aftrekbaar, telt niet mee voor max. leenbedrag onder NHG) of evt. een eenmalige belastingvrije schenking ouder-kind. Ik zou ook meer tijd uittrekken dan 4 maanden. Bij ons zat 3 maanden tussen koop en overdracht, maar ik zou volgende keer iets meer tijd nemen om een aantal zaken te regelen, vooral de hypotheek. Wij moesten letterlijk tijdelijk onze limietkredieten (altijd bekend bij BKR) van onze bankrekeningen opheffen (ook al stonden we zeer ruim in de plus) omdat wij ons max. wilden lenen onder NHG.
Ja ok we hebben 1 rekening waar we wel in de rood kunnen en ook wel eens staan. Maar dit is dan makkelijk op te lossen als het nodig is toch? En ja we kunnen het inderdaad op verschillende manieren doen met hulp van mijn ouders eventueel. We moeten daar nog eens goed over nadenken en het met ze bespreken. Mijn moeder kwam zelf met dat voorstel, dus dat is toch wel een hele fijne gedachte.
@ janneke, nou vergeef me mijn naïviteit! Jeetje, die huizen, ik zou zo naar den helder gaan... nee toch niet, maar bij wijze van dan he... Leuke hoor! Sjonge, daar koop je bij ons niet eens een garagebox voor... niet eerlijk Maar goed, dan zou ik zeggen; ga eens naar de hypotheker! laat je eens goed voorlichten en zet goed op papier wat voor jullie belangrijk is, ook qua uitgaven! Succes ermee meid! maar dat komt wel goed! Liefss, Taliaa
Dankje En ja Den Helder is ook best een leuke stad hoor, deze huizen zijn allemaal zo'n beetje in het centrum en dan woon je echt prima. Dusss tsja, niet allemaal massaal hierheen verhuizen want dan worden de huizenprijzen vast en zeker een stuk hoger En het leuke is hier, je hebt het ook echt voor het uitzoeken, er staan op het moment echt veel huizen te koop. Dus dat houd ik graag voor mezelf haha 8) Ja we moeten maar gewoon eens nog wat meer gaan informeren bij de hypotheker enzo.. Er komt volgende week iemand ons hier al informeren, dat is voor een hypotheek die echt weinig eisen stelt. Vooral als het gaat om niet al te hoge bedragen. Klinkt niet betrouwbaar, maar ik ken meerdere mensen die dus hele lage hypotheken hebben via hen en met hele goeie voorwaarden. Ik ben dus benieuwd
nou hier ook hoor wij hebben nu een huis die hebben we goedkoop gekocht 130 inc k.k. maar daar hebben we voor 50000 euro aan verspijkerd.nu hebben ze het laatst getaxeerd op 240.000 zo stijgen de woning prijzen hier wij zetten binnen kort dit huis waarschijnlijk in de verkoop voor 258000.maar pas als we een ander huis hebben gekocht. ik wil graag een nieuwer huis richting de duitse grens dit is een 2 onder een kap daar zijn we nu ook weer voor aant kijken.de hypotheek gaat deze ronde op naam van mijn vriend zodat ik als ik wil gewoon kan stoppen met werken.en omdat er een hoop overwaarde in dit huis zit word het is dat ook geheel haalbaar.
als je kunt kopen... ach ja dan zou ik het denk ik ook doen, maar ook een goed onderhouden huis heeft nog onderhoud nodig ben er nu wel achter dat t noooooiiiittt klaar is. (ben ook wel wat perfectionistisch) Maar ik zou ook rekening houden met bijv je lasten wat betreft gas water en licht, die gaan ook omhoog. Wij hebben op ons 20 e ons eerste huis gekocht en in het begin dacht ik hoe komen we in vredesnaam rond maar na een jaar lachte ik om de kosten want als je zo jong bent als jou gaat je loon nog zo omhoog! En k weet niet precies hoe het zit maar hoe zit t met starterssubsidie? en iedereen die minder verdiend als ik geloof 60.000 per jaar heeft recht op kindertoeslag alleen je kunt kiezen of je dat bij de aangifte doet of het per maand laat uitbetalen net als zorgtoeslag.
De bijkomende kosten voor de hypotheek hebben wij bij de hypotheek in genomen, alleen de taxatiekosten a 225. zorgtoeslag vervalt als je meer verdient dan 47520 euro per jaar, totaal per huishouden. de grens voor kindertoeslag ligt lager. ik ben laatst toevallig in den helder geweest toen we met de boot over gingen, en het viel me inderdaad op dat den helder hele mooie stukjes heeft! ik ben gehecht aan mijn hometown haha, maar anders was ik het serieus gaan overwegen! blusvrouw, netjes gedaan met jullie huis, zo wil iedereen het graag zien! hopelijk vinden jullie een mooi huis!
Bij de meeste banken is de mogelijkheid om rood te staan vrij makkelijk op te lossen. Alleen de postbank deed er erg lang over omdat zij een sterke hokjesgeest bleken te hebben. Ik had diverse brieven nodig om het bericht bij de juiste afdeling te krijgen. Ze gaven elke keer een andere verkeerde afdeling. Als je via de hypotheker, hypotheekshop of ander tussenpersoon je hypotheek regelt dan moet je het zelf regelen. Als je een hypotheek hebt bij je eigen bank (bv Rabo) dan doen ze dat voor je. De Rabo bleek veel meedenkerder dan onze tussenpersoon in dat soort dingen ook al hadden wij onze hypotheek elders afgesloten. Als ik opnieuw een hypotheek zou afsluiten zou ik meer gaan shoppen en zeker ook met de bank zelf gaan praten. En geniet van je lieve moeder. Ik heb zo'n schoonmoeder .
Rabobank is ook zo'n moeilijke. mijn schoonzus kreeg geen hypotheek wegens dat limiet. dus zij er heen, kon niet opgeheven worden (ze stond niet eens rood, ze had alleen de mogelijkheid), dat was gekoppelt aan haar totaalpakket en ja, had ze maar een hypotheek bij de rabo moeten nemen. was alleen stukken minder voordelig. zij heeft toen binnen een dag haar rekening opgeheven en alles moeten overbrengen naar een nieuwe bank, chaos! vond het ook zo'n rare insteek van de rabo
Inderdaad welk erg goedkoop daar. Jammer dat we voo rmijn man gebonden zijn aan de randstad ik zou nl wel erg graag in Limburg willen wonen, ook goedkoper dan hier. Als je kan kopen lijkt me dat altijd de beste oplossing want huizen worden altijd wel wat meer aard en huur gooi je elke maand weg. Maargoed brengt ook extra kosten (bijv. extra verz, gas, water licht en gemeentebelasting) met zich mee dit moet je elke maand wel kunnen dragen anders kun je toch wel flink in de problemen komen. Maargoed, begrijp dat je alles "perfect" wilt hebebn voor de baby komt. Heb ook erge last van nesteldrang op het moment en hebben net nieuwe meubels in de huiskamer staan. Maar er is wel 1 vraag die je steeds ontwijkt. In het begin gaf je aan dat je pas rond de 7e maand van je zwangerschap geld zou hebben om uberhaubt iets voor de baby aan te kunnen schaffen omdat jullie nu net niet rond komen. Is het dan wel echt verstandig om (een stuk) duurder te gaan wonen met bijkomende kosten voor verhuizing (behang, vloer gordijnen duurdere maandlasten enz). Terwijl je ook babyspullen moet gaan aanschaffen waar je al geen geld voor hebt? Begrijp me niet verkeerd, val je niet aan maar ik snap hetgewoon niet zo goed.
Nou ja zoals ik later ook heb uitgelegd, eigenlijk verdienen we niet ontzettend weinig. We zijn nu nog erg gewend het aan nutteloze dingen uit te geven en ik ben nu eerst bezig zoveel mogelijk rekeningen weg te werken. Hier heb ik eigenlijk tot januari voor uitgetrokken en volgens mijn berekeningen zitten we dan eigenlijk wel heel goed qua geld. Duurder wonen zal dus dan sowieso gaan gebeuren, of het nou huren of kopen wordt. En babyspullen komen echt wel goed, het is alleen af en toe even balen dat we nog even op de blaren van afgelopen jaren moeten zitten. Nu leuk shoppen zit er nog niet in, momenteel zijn die rekeningen gewoon écht even belangrijker. Hoop dat je de situatie zo iets beter begrijpt. Natuurlijk kan de hele situatie over een aantal maanden weer veranderd zijn, zo wil ik heel graag ander werk en minder werken. Maar als het zou betekenen dat ik voorlopig dit werk moet blijven doen zodat we een huis kunnen betalen dan heb ik dat er ook wel voor over. En tsja we hebben bijvoorbeeld voor september alles alweer betaald en nog geld zat over.. Dus het is vaak meer het idee dat ik het niet red. Ik wil gewoon qua geld niet te veel voor verrassingen komen te staan. En dat is denk ik ook de reden dat ik nu als een gek alles op een rijtje wil hebben voor ik weer grote uitgaven ga doen. Pff zou het een soort van nesteldrang zijn? Ohh ja mijn moeder belde vandaag, we gaan morgen samen even langs wat makelaars en wat meer informatie inwinnen over hypotheken! Echt al zin in, we zijn beide gek op huizen bekijken enzo.
Zal inderdaad iets van nesteldrang zijn en geef je groot gelijk hoor dat je graag een leuk huisje wilt hebben met wat meerruimte als je een baby gaat krijgen maar dat natuurlijk alleen als het echt haalbaar is. Ik wild ebijv, eerst alles op een rij, een huisje kopen, dan kijken wat we overhielden, wat sparen en dan pas zwanger worden gewoon voor mijn eigen gevoel. Veel plezier morgen informatie inwinnen kan nooit kwaad toch?
Ja die volgorde was hier ook de bedoeling. Dat is even iets anders gelopen Aan de andere kant is deze baby voor ons allebei een duidelijk keerpunt en wie weet waren we anders nooit zo goed bezig als we nu bezig zijn. Mijn vriend neemt zijn werk veel serieuzer en is nu ook veel meer met de financiën bezig dan hiervoor. Hij stelde spontaan voor om 6 dagen te gaan werken zodat ik wat rustiger aan kan doen. Gister vroeg hij mij opeens of ik alle rekeningen voor komende maand al wel betaald had toen we met een kortingskaart even naar de bios gingen. Ik was helemaal beledigd, maar vond het ook wel erg schattig Dus ach ja, voor ons is deze volgorde misschien wel beter, en ik weet toch 100% zeker dat de baby niets te kort komt, nu niet en nooit niet Nou we gaan zo op huizenjacht hoor, haha, nou ja ok... informatie inwinnen vooruit Ik laat het nog wel weten haha.