Ben jij voor of tegen? Open haard mag ook al niet meer | Binnenland | Telegraaf.nl Het wordt toch steeds gekker?! Wat is daarna het volgende? De barbecue? Het zijn toch maar kruimeltjes? Laat ze de trein eens gratis maken, dan slaan ze misschien eens een slag op milieugebied als men de auto dan laat staan. Het ene is natuurlijk niet te vergelijken met het andere, maar tjongejonge zeg, dat betullende gedoe. Vooralsnog zijn het natuurlijk maar plannen, maar hoe ver slaan ze in de toekomst door? Ik hoop in ieder geval dat hier geen draagkracht voor is.
Tja. Goede houtstook is niet ongezond. Maar hier is de straat is het ook bar, wat een lucht! enk ook aan mensen met astma ed. maar goed, als het gas over een aantal jaar op is moeten we wel stoken
Wij hebben vorig jaar 5000 uitgegeven om onze open haard te laten veranderen in een kachel die zuiniger én milieuvriendelijker stookt. Dus als dit doorgaat, dan ga ik echt protesteren... :x
Ja, ik denk dat ze eerder voorlichting moeten geven over hoe je goed hout stookt, en verbieden dat mensen nog troep in de kachel gooien. Dat is een veel groter probleem. Of desnoods subsidies voor mensen die milieuvriendelijk stoken
Er staat alleen maar in het bericht dat er onderzoek gedaan moet worden naar of het slecht is en wat er aan gedaan kan worden. Er staat helemaal niet dat het verboden gaat worden... Ik vind het wel prima dat er onderzoek naar gedaan wordt eigenlijk.
Tja, ik vind verbieden zo'n onzin. Maar meer en betere voorlichting zou beter zijn (hoe zou ik niet weten, op internet is al alles te vinden). Buren in de straat hebben er "verstand" van en die gooien er goed hout op (soms ruikt dat zelfs lekker), maar mijn naaste buurman snapt er niks van, regelmatig ruik ik plastic en in de zomer als hij buiten stookt staan de rookwalmen soms in mijn huis. Maar om dan maar de heleboel te gaan verbieden.
Wij hebben dus een houtkachel klaarstaan in de garage om na de verbouwing komende zomer te laten plaatsen, dus nee, wij kunnen niet blij worden van deze plannen. In ons vorige huis stookten we ook en altijd trouw hout, er is nooit een krantje in verdwenen. Voor ons is het ook een besparing op de stookkosten. Het hout krijgen we nl. gratis. Maar regels er aan verbinden zou ik niet heel gek vinden. Ik vraag me wel eens af wat mensen allemaal in de haard gooien. Het is niet goed voor je kanaal ook en vergroot de kans op brand aanzienlijk. Dus wat dat betreft zouden ze er van ons wel wat regels voor mogen verzinnen.
Ik woon "gelukkig" in Duitsland, hier worden niet dat soort mallotige wetsvoorstellen gedaan. Ik denk dat bijna 50% van de mensen hier een houtkachel/openhaard heeft. Anderzijds wordt er in Duitsland, la jaren, behoorlijk gesubsidieerd op milieuvriendelijke dingen zoals zonnecollectoren etc. En niet zoals in NL met een te klein potje wat na twee maanden al leeg is
Als je gewoon hout stookt heb je alleen even overlast met opstarten. Bij ons brand bij binnen 10 minuten zonder veel overlast. Wij besparen behoorlijk op ons gasverbruik dus het milieu is het om het even
Dan stuur ik onze energie rekening wel door naar hem.... Kom nou zeg,wat een onzin...we mogen geen oldtimer meer rijden terwijl een groot deel op gas milieu vriendelijker is dan de meeste auto's,maar goed,dit is een andere discussie.. Wij stoken onze kachel heel veel,we starten hem met een houtvezel aanmaak blokje en wat stukjes klein hout. Verder alleen droog en schoon hout,en we wonen gelukkig niet aan andere huizen vast en stoken bijna al onze buren kachel. Wat een onzin weer zeg...bah!
Helemaal mee eens, ik word ook doodmoe van die nutteloze wetsvoorstellen. Wat een goede politiek duh. Overal moeten er regeltjes voor komen, belachelijk. Nu houd ik mijn mond maar
Echt weer opmerkingen van mensen die er geen verstand van hebben, als ze nu zeggen een allesbrander, waar mensen dus ook alles doorgooien aanpakken okee, maar dit is weer de grootste onzin...
mmmh, denkt de regering dan ook even aan de vuilverbranding en de crematoria's? Absurd hoor dit, wat een betutteling. Laat ze in Den Haag nu eens gewoon echt hun werk gaan doen!
Niks mis met een open haard, tis wat men erin gooit. Tis tenslotte geen huisvuilverbrander... en dáár gaat men de fout in. Hier heeft overigens mijn overbuurman, zijn verbouwingsmeuk gewoon verbrand in de barbeque. Heb ook bij hem aangebeld en gezegd dat ze gewoon aanmaakblokjes moeten gebruiken ipv autobanden....:x was een harstikke warme dag en mijn was hing net buiten... kon meteen alles dichtgooien en was overnieuw gaan wassen. Fijn, zulke buren.
Ook in een allesbrander mag je niet alles branden. Ik heb namelijk een allesbrander. Het woord ´alles´ slaat in deze op brikketten, droog hout en alle andere overige meuk speciaal voor de houtkachel, maar geen ouwe overhemden, lege chipszakken en oude kranten...
Open haard, ja dat mogen ze van mij verbieden. Brandt totaal niet efficiënt en is daardoor ongezond en slecht voor het milieu. Houtkachel vind ik echt een ander verhaal. Daarvan is het redement doorgaans hoger, kost minder brandstof (hout) en geeft minder schadelijke en hinderlijke rook/lucht. Ook vind ik dat regelgeving zeker moet worden aangepast. Wij hebben bv heel veel last van het stookgedrag van onze buren, die hun schoorsteen een meter naast onze dakkapel uit het dak hebben laten komen. Wij worden geregeld letterlijk de tent uit gerookt. De regels rond schoorsteen plaatsen ed zijn nu zo soepel dat we er niets tegen kunnen beginnen. Dit moet mi echt anders.