Mijn zoontje is nu 15,5 maand, en ik maak me een beetje zorgen om zijn gewicht... Niet dat hij te licht is, want hij weegt nog steeds 9,8 kilo. Maar zijn curve is helemaal afgebogen. Met 11 maanden woog hij 9,9 kilo, en nu ruim 4 maanden laten is hij 100 gram lichter... Wat denken jullie, zou het er gewoon aan liggen dat hij nu wat actiever is? of moet ik me zorgen maken? Hij eet trouwens gewoon hetzelfde als altijd, niet veel maar ook niet heel weinig.
Heb je dit zelf gewogen of bij CB? Want er wil nog wel eens verschil in zitten. Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. Kan het zijn dat hij bepaalde BVstoffen nu mist, waardoor hij minder aankomt? Julian ging natuurlijk al veeeeeeeeeeel eerder van de BV af, maar zijn gewicht zakte toen ook gelijk onder het gemiddelde. Nu blijft het wel constant. Ik denk dat je misschien even moet aankijken of het nu de zelfde curve blijft volgen de komende tijd. Wat eet Vince op een dag?
Ja ik heb hem nu dat laatste keer zelf gewogen, en misschien scheelt het wel 100 gram of zelfs 200 gram, maar dan wijkt de curve nog steeds erg af. Vorige keer op het cb zeiden ze ook al dat hij aan de lichte kant was voor zijn curve. Hij eet ' s morgens meestal een bordje pap, laat hem eten tot hij genoeg heeft en hij eet toch best een flink bordje. Dan tussendoor meestal wat fruit of anders een fruithap (hij is nogal eens kieskeurig met fruit) en een soepstengel of rijstewafel ofzo. 's Middags een klein boterhammetje, soms maar een half. Dan tussendoor een liga ofzo, of een fruitreepje of wat fruit met yoghurt. Als avondeten dan gewoon een bordje leeg. Dus op zich eet hij best goed, niet zo superveel, maar ook niet heel weinig.
zou me er niet te veel zorgen om maken hoor gewoon even in de gaten houden en misschien heeft hij volgende keer weer wel een groeispurt xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ik vind t niet licht hoor, misschien aan de lichte kant ja vergeleken met mijn beer.. Maargoed, ik heb dan ook echt een beer whaha! Die nu ook opeens is afgevallen en daar was niks mis mee zei CB. Komt doordat ze nu minder eten en dat in combi met meer verbranden door bewegen kan dat dus voorkomen. Zou me niet teveel zorgen maken als hij gewoon eet wat hij wil eten en vrolijk is en goed ontwikkelt. Mike at voorheen dit (om even t verschil te laten zien): - papfles - 1 tot 2 bekers sap + pottje fruit + koekje - 2 boterhammen met beleg + fles 180/6 - 1 tot 2 bekers sap + rozijntjes/koekje/chipies - avondeten heel potje 250gram of heel bord vol met de pot mee + toetje en wat drinken 1/5 bekertje sap - fles 180/6 en soms pyjamapapje 250ml Sinds 12/13 maanden eet hij nog maar dit: - papfles 180/6 - 1 bekertje sap + banaan/mandarijn/druifjes/appeltje - 1/5 tot amper 1 hele boterham + bekertje melk - 1 bekertje sap + doosje rozijntjes/half koekje - avondeten 10 hapjes + toetje - fles 120/4 waarvan hij vaak maar 80/90ml drinkt Hoort er gewoon bij denk ik.
Cossy: als ik het zo lees eet Vince ongeveer hetzelfde als Teun op een dag. Teun weegt nu 11,5 kg maar is juist weer behoorlijk flink. Tis echt zijn bouw. Teun is nu 81 cm. Van de week het zoontje van mijn nichtje gezien van 18 maanden en die was even lang en woog nog net geen 10 kg. Die had juist weer een hele tengere bouw. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Teun had ook zo'n "dip" in zijn curve toen hij ging kruipen/lopen. Hij was juist iets te zwaar en nu zit hij weer in de middenlijn. Mocht die "dip" niet op korte termijn herstellen zou ik gewoon CB even bellen om te overleggen maar volgens mij krijgt Vince zat binnen hoor. Komt vast snel goed.
Hier trouwens nog even een gemengd grafiekje, die eerste grafiek was alleen gebaseerd op bv-kindjes. Maar deze is dus dezelfde als op het cb. Het bovenste is lengte, het onderste gewicht.
Hmm ja ik kijk het gewoon nog even aan, en anders gaan we binnenkort even naar het weegspreekuurtje, eens kijken wat ze op het cb zeggen.
Er zit niet zo heel veel verschil in de curve voor BV kindjes als die van het CB, behalve dat de curve die jij van het "CB" hebt genomen voor t/m 4 jaar is waardoor de daling wat extremer lijkt. Die andere is t/m 2 jaar (iets minder). Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken hoor. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een kindje eventjes niet zo hard groeit, die veelal onschuldig zijn. Even langs het CB is wel handig denk ik, vooral om het over een tijdje nog eens te meten. Als de stagnatie blijft aanhouden, is een verandering in het voedingspatroon misschien wel handig. Hoeveel borstvoeding kreeg hij tot voor kort? Misschien dat die toch voedzamer was dan je dacht waardoor meer compensatie in vast voedsel nodig is?
Sara is ruim 16 maanden en weegt net 10kg. Was ook nauwelijks aangekomen. Ze is gezond, groeit goed en een dipje kan altijd.
Ik zou me geen zorgen maken hoor. Ilse was in 3 maanden ook maar 100 gram aangekomen. Zijn eetpatroon lijkt mij prima. CB adviseerde mij toen om eventueel als ze slecht ontbijt of luncht ook dan fruit aan te bieden als extra... En ze bewegen nu veel meer dus...Zo lang hij vrolijk is, zou ik me geen zorgen maken.
Mijn zoontje is ook 15,5 maand maar hij weegt nog maar 9 kilo en ik maak me er totaal geen zorgen over. Het is gewoon een klein en tenger ventje! En misschien omdat jouw zoontje nu actiever is dat hij meer verbrand waardoor hij iets is afgevallen. Vast niks om je zorgen over te maken.
Jayden woog rond die tijd ook 10 kilo. Heb me er nooit druk om gemaakt. Hij is nou eenmaal een lekkere slanke dreumes.Gewoon een fijn mannetje. De ene baby is nou eenmaal heel dik. En andere mooi slank.
ik vind het ook wel apart. Wat me niet helemaal duidelijk is, krijgt hij nog borstvoeding? Of is dat sterk verminderd de afgelopen maanden waardoor dit te verklaren zou zijn? Ik had eerst niet gezien dat je dus bv gaf en dacht toen dat de overvang van opvolgmelk naar gewone melk heftig was geweest, maar dat is het dus niet. Ik zou zelf denk ik komende 2 maanden eventjes iedere 2 weken gaan wegen, simpelweg om te kijken of hij niet verder afvalt. Een dipje zou natuurlijk best kunnen, maar daar moet hij ook vanzelf weer uitkomen en dat zou ik dus in de gaten proberen te houden. Maar ik geloof dat dat je eigen idee ook al was he... even naar het weegspreekuur.
MAak je niet druk hoor. Als je wilt dat hij wat meer eet kun je misschien proberen ook warm eten tijden lunch te geven? Dat doen wij al vrij lang eigenlijk, brood eet ze amper en het is zo'n ienemini (16mnd/8.2kg). Ontbijten doet ze met brood, maar ze is geen ontbijter. Later in de ochtend krijgt ze havermout, dat werkt dan weer wel!
Hmmm cossy, hij buigt wel erg af... ik weet het niet, heb zelf geen kind wat tenger is en curve blijft stabiel hoog () maar ik denk dat ik toch zou kijken (met CB?) wat er dan is dat het zo stagneert. Maar zolang hij niet verder afvalt zou ik nog niet in de mega stress schieten hoor, want dit is natuurlijk precies de tijd dat ze nog enorm de hoogte in gaan en daarbij gaan lopen etc dus veel meer energie verbruiken. Anders geef je hem wat meer volle zuivelproducten en pap en brood enzo? Sojamelk-pap met vanillesmaak doet het hier heel goed (alhoewel niet nodig dus niet elke dag). Maar eh... het zelf wegen is echt mega onbetrouwbaar, die thuisweegschalen kunnen echt wel 3 kilo schelen met zo'n professionele (2 kanten op helaas....) Wat hier trouwens ook heel goed gaat is veel zelf laten doen. De fruitschaal staat op tafel en op sommige dagen vraagt ze wel 3-4 keer om een kiwi of een appel, dat krijgt ze dan ook van mij. Koekies is een ander verhaal natuurlijk... Dat vraagt ze wel 10x maar krijgt ze niet eens 1x per dag. Maar fruit, daar ben ik niet zo moeilijk in. Eet hij zijn eigen brood? Of geef jij het hem? (maakt ook uit in hoeveel erin gaat, soms is afwisselen tussen het een en het ander weer een stimulans, of afwisselen tussen een 'sandwich' of kleine stukjes aanbieden) Ontbijtkoek als 'toetje' na de boterham kan ook werken. Maaaaaaar..... ik zou eerst gaan wegen bij het CB want een curve is pas een curve als ie steeds op dezelfde weegschaal (of een geijkte) wordt gewogen.
hier ook een dreumes van 15,5 maand.Hij weegt nu kleine 10 kilo. In september voor het laatst op het CB geweest en nu in januari weer.Hij was maar 100 gram aangekomen in 3 maanden. toen ik een opmerking maakte dat ik verwacht had dat hij wat meer zou wegen keek ze nog even goed naar zijn curve en zei dat hij een vrij gemiddeld kindje was.prima dus. ik denk dat het vrij normaal is dat het even dipt of in ieder geval iets minder is. Moet zeggen dat Quinten erg goed eet dus daarom toch nog 100 gram aangekomen denk ik. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Doe je dat wel dan gewoon even naar het inloopspreekuur gaan.
Ik zou me er niet te druk over maken, zo te zien is je kindje niet superlang dus hoeft hij ook niet heel zwaar te zijn. Mn zoon is lang met zn 15 maanden zit al ik kledingmaat 92 al het andere is te klein en hij weegt 11 kilo dus volgens mij komt dat wel aardig overeen met jouw kindje. Als je het echt niet vertrouwd zou ik inderdaad even langs het cb gaan maar als ik zo lees wat hij eet dan eet hij voldoende dus misschien heb je hem net op een andere tijd gewogen of had hij net daarvoor gepoept of wat dan ook, 100gr verschil is snel gemaakt. Mn zoon zn gewicht staat nu ook al een tijdje stil maar dat is normaal voor deze leeftijd. Ze gaan wat minder eten na het jaar en ze gaan veel meer bewegen waardoor ze soms ietsje afvallen en iig niet heel veel aan zullen komen. Zolang jij vindt dat hij er gezond uitziet en zolang hij goed blijft eten zou ik me niet teveel zorgen maken.