Hallo dames, Is er hier iemand die wel eens een coloscopie (darmonderzoek) heeft gehad? Hoe hebben jullie dit ervaren en kregen jullie direct de uitslag? Dank en groetjes Kari
Hoi Kari, Ik vond het onderzoek erg meevallen. Wat ik het ergste vond was het drinken van het vieze drankje, 3 liter dacht ik? Ik heb toen wat ranja erdoor gedaan en het heel koud gedronken, dan proef je het minst. Het onderzoek wordt gedaan met een roesje. De uitslag kreeg ik op de uitslaapkamer, althans wat er gevonden was. Ik had een poliep. Dat moet dan nog nader onderzocht worden natuurlijk, later krijg je de definitieve uitslag. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel! In ieder geval sterkte.
het onderzoek gebeurd niet altijd met een roesje, alleen als je er echt op staat.. mijn vader heeft het echt als zeer onprettig ervaren zonder roesje, en mijn moeder had een roesje en heeft er gelukkig niet veel van meegekregen
Hallo Caro, dank je wel voor je antwoord! Hebben ze die poliep tijdens het onderzoek direct weggehaald? Mag ik weten wat jouw klachten precies waren waarom je zo'n onderzoek moest hebben?
Ja, de poliep is meteen weggehaald. Ik heb endometriose en het vermoeden was dat het ook in de darm zat, omdat ik tijdens de menstruatie soms last had van bloed bij de ontlasting. Per toeval kwamen ze dus die poliep tegen. Dit heeft niets te maken met de endometriose. De poliep zag er ook nog eens onrustig uit, maar was gelukkig niet kwaadaardig. Toch blij dat ik zo'n onderzoek heb gehad, want een poliep kan wel kwaadaardig worden. Ik moet nu dus elke 7 jaar een coloscopie laten doen. Blijf dus onder controle. Ik wist niet dat het niet standaard is dat ze een roesje geven. Zou er dus vantevoren even naar vragen Kari.
Dames bedankt! Het is niet voor mij maar voor mijn moeder. Zij moet 20 okt zo'n onderzoek ondergaan. Ze heeft al heel lang buikpijn en in het lab is bloed in haar ontlasting gevonden. Ik maak me best wel een beetje zorgen. Kan van alles zijn natuurlijk maar toch zit die vreselijke ziekte ook in het achterhoofd.
Mijn moeder heeft een coloscopie gehad en vond het wel een vervelend onderzoek maar niet vreselijk. Alleen dat drinken vond ze erg smerig. Zij had ook een poliep, maar die werd niet gelijk weg gehaald omdat ie heel erg groot was. Zij is uiteindelijk geopereerd en er is een stuk darm verwijderd waar de poliep zat omdat het ding te veel vst zat om m los te kunnen halen van de darmwand. Er zaten afwijkende cellen in de poliep maar ze hebben allen helemaal weg kunnen halen op deze manier. Heel veel succes voor je moeder! En voor jou ook natuurlijk.
ik onderga dit onderzoek elk jaar (heb een crohnische darmziekte) Ik ben wel belg, en hier ga je standaard onder narcose voor dit onderzoek. vooral de voorbereiding viel me vaak tegen, maar ondertussen ben ik wel al veel te weten gekomen (ben ook zelf verpleegkundige) vroeger moest ik 3 liter klean prep (r) drinken, dat ging alleen als ik er nog eens liters appelsap onder mengde. 2 jaar geleden kwam moviprep (r) op de markt, nog steeds veel drinken, maar de smaak was iets beter. dan met fleet phosfo soda, een verademing, erg slecht van smaak, maar maar een ienieminie flesje drinken, en daarna 2 liter gewoon water. Dus, ik zou zeker even informeren dan de verschillende mogelijkheden van voorbereiding. Nu is er net nog iets nieuws: picoprep (r) maar daar, omwille van de zwangerschappen nog geen ervaring mee. alvast heel veel succes voor je moeder!
Ik heb het onderzoek twee keer gehad in de afgelopen twee jaar. De eerste keer laxeren met cleanprep (vreselijk. Heeeeel veel gore drank drinken. Ik kreeg het op het laatst echt niet meer weg) en helaas het onderzoek zonder roesje. Wat een ramp was dat. Vreselijk pijnlijk en ik ben echt geen mietje als het om pijn gaat. Ik heb mezelf toen beloofd dat ik het onderzoek nooit meer zou ondergaan. Helaas moest dat toch: De tweede keer laxeren met picoprep (ideaal. Twee keer een kleine hoeveelheid drank drinken met een redelijke smaak. Tussendoor veel water, limonade oid drinken) en het onderzoek wel met een roesje. Ik heb niks van het onderzoek gemerkt en werd pas wakker toen ik op de uitslaapkamer lag. Zoals het de laatste keer ging was echt veel beter. Het blijft vervelend, maar zeker goed te doen. Succes!
Ik heb het 2x gehad. Eerste keer was mislukt omdat mijn darmen niet leeg genoeg waren (en had me scheel gelaxeerd!!!) De tweede keer was met opname omdat ik dus amper reageer op laxeermiddelen hebben ze mij in het ziekenhuis gelaxeerd en de volgende dag kreeg ik dat onderzoek. Fijn is anders maar het viel wel mee. Moet zeggen,ik was wel 14 haha,ben dr nu 26 dus is al even geleden maar als een 14 jarige zoals ik toen het mee vond vallen dan komt het wel goed (en geloof me,ik ben echt een watje eerste klas!)
ik heb er geen goede ervaring mee. idd zoals de andere al zeggen is het drankje super vies. ik kreeg dit dus niet gedronken en heb zelfs weer alles over moeten geven! dus na veel gedoe begon het toch te lopen bij mij waardoor het onderzoek toch door kan gaan. ik het het ook met roesje gehad, maar ik ben bijgekomen ondertussen het onderzoek!!! ik dacht dat ik dood ging zon pijn!!! toen is er aan mij gevraagd of ze bij moeten spuiten of moesten stoppen..en toen zijn ze gestopt! eigenlijk stom want ze hadden gewoon moet bijspuiten want was toch niet voor de volle 100 procent bij kennis! dus bij mij hebben ze het helaas niet af kunnen maken!! bij mij deed het ook zon pijn omdat ik ontzettend veel kronkels heb waardoor ze vele bochten door moesten...daarom zijn ze ook gestopt!
Het onderzoek viel me mee,ik kreeg een lichte verdoving zodat ik een beetje van de wereld was. Het drinken van die drank vooraf vondt ik echt een tegenvaller zeg,bah wat was het vies. Volgens mij kreeg ik meteen de uitslag. 1 tip voor je,koop duur en lekker zacht toilet papier.. Succes,groetjes Petra
Vreselijk die grote hoeveelheden laxeermiddelen drinken. Ik ben al geen drinker. Het standaard middel heeft een vanille smaakje maar ik vind juist vanille heel erg vies en moet daar van koren, lekker hoor dan 3 liter daarvan drinken. Toen ik dat melde kreeg ik de volgende keer een ander merk mee en die had geen smaak. Ik heb een week lang met een verschrikkelijke aambei gelopen, kon niet lopen zitten. Ik kreeg wel altijd de uitslag op de zelfde dag nog. De eerst keer jaren terug kreeg ik een roesje maar dat was een hel, ik was gewoon bij en het deed heel erg zeer, ze zijn toen gestopt. Ik heb daarna een onderzoek op een kantelbed gehad met vloeistof in mn darmen, zo konden ze dat spul door me darmen laten lopen en bekijken. Vorige zomer bleek ik een zware darmontsteking te hebben. Gelukkig mocht ik onder narcose toen ik daarom vroeg vanwege de slechte ervaringen. Tijdens dit onderzoek hebben ze een dunnere kinder slang moeten gebruiken anders kwamen ze niet goed door mn darmen heen, heb wat vernauwingen en kronkels. Misschien zou je om een dunne slang kunnen vragen voor het onderzoek. En tja de meeste mensen hebben natuurlijk niet van die rare darmen als ik en zijn met een roesje onder zeil. Gelukkig zijn er ook vele positievere verhalen.
Paar jaar geleden zelf gehad, heb een toffeevormige verdraaiingen in mijn darm zitten. Dus veel pijn als ik niet op let met eten. Het drankje vondt ik het smerigste hahaha ik moest op een tropische dag dat onderzoek ondergaan, aan het eind van de middag.. fijn als je niet mag drinken met 34 graden en je pas om half 4 wordt geholpen. Ze vonden ook wat poliepen bij me en die hebben ze gelijk verwijderd, voor de rest zagen ze dan de verdraaiingen, konden ze niets aan doen behalve pijnstillers geven.. Het onderzoek viel me reuze mee alleen het drankje en de smaak ervan zal me altijd bij blijven haha.
OK..... ik ga haar maar alvast voorbereiden voor die vieze drankjes Ik hoorde trouwens vandaag dat ze 20 okt pas een screening heeft en daarna het darmonderzoek. Ben ook erg benieuwd!
Laat haar vragen om Picoprep. Dat is echt zoveel beter! En erop staan dat ze een roesje krijgt. Want zonder is het niet te doen. Ik kreeg trouwens de uitslag niet dezelfde dag. Maar misschien kwam dat ook omdat ik meerdere verschillende onderzoeken moest ondergaan.
Mijn moeder heeft dit een maand of 2 ook gehad zij vond de vieze drankjes en de uitslag van het onderzoek vreselijker als het onderzoek zelf. M'n moeder heeft geen roesje gehad maar bij haar konden ze maar een heel klein stukje in de darmen komen dus misschien als ze verder inn de darm moeten zijn dat het dan pijnlijker is. Hopeijk valt het onderzoek en de uitslag mee voor je moeder.
Dat klopt inderdaad. In het begin denk je; 'dit is te doen', maar hoe verder ze gaan en hoe meer bochten (vooral dat laatste), hoe pijnlijker het wordt.