Nou dan ben ik erg benieuwd hoe ik het krijg! Onze zoon is namelijk op 1 juli geboren maar ik krijg het denk ik echt pas in januari! Als die 30 juni was geboren had ik wel in oktober gekregen.
Ik heb gewerkt voor de afdeling Kinderbijslag van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De peildatum is altijd de eerste dag van het kwartaal, dus 01-01, 01-04, 01-07 en 01-10. Er wordt gekeken naar de situatie op deze dag. Dus is je kindje geboren op 25 februari.... dan gaat je recht op Kinderbijslag in per 1 april van dat jaar. De KB wordt achteraf uitbetaald... dus per 01-07 krijg je je eerste KB. Want op 1 januari had je nog geen kindje, maar op 1 april wel. Je geeft je kindje aan bij het gemeentehuis, na de inschrijving gaat er automatisch bericht naar de SVB. Je krijgt normaal gesproken een aanvraagformulier thuis gestuurd. Na het invullen van de gegevens.... oa je bankrekeningnummer, krijg je een beschikking mbt het uit te keren bedrag. Met betrekking tot de kindjes die dus OP de peildatum zijn geboren... die ouders hebben mazzel! Want zij krijgen dus per dat kwartaal al recht op KB... de rest moet nog een kwartaaltje wachten.